stekkeraansluiting CD wisselaar

Dat met die draadjes...
Wibo
Posts: 70
Joined: Mon May 20, 2019 9:19 pm

stekkeraansluiting CD wisselaar

Post by Wibo »

Eerder al een bericht geplaatst over de foutcode die ik krijg als ik de Clarion cd-wisselaar aansluit op de originele autoradio voor de Xantia. Nu is de cd wisselaar (DC-628) van recente datum mogelijk kunnen de twee apparaten daardoor niet communiceren. Zoekend op internet kom ik diverse cd-wisselaars tegen van citroen/peugeot uit de periode van de Xantia bv voor de C8 of de Peugeot 407. Deze zijn in veel gevallen voorzien van een soort interface. Waar een rechthoekige stekker op aangesloten dient te worden. De radio, maar ook de huidige cd-wisselaar hebben beide een ronde stekker. Wie kan mij aangeven wat de juiste stekker- bezetting moet zijn voor de xantia en in hoeverre er dus eventueel een soort interface tussen zit?
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: stekkeraansluiting CD wisselaar

Post by H@ns »

Het kan zijn dat je de Clarion eerst moet aanmelden met de Lexia
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Wibo
Posts: 70
Joined: Mon May 20, 2019 9:19 pm

Re: stekkeraansluiting CD wisselaar

Post by Wibo »

Bedankt voor de tip. Ga ik eerst de xantia maar aan de lexia leggen. Dan zien of de radio/cd-wisselaar te vinden is via het menu.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: stekkeraansluiting CD wisselaar

Post by bthomas »

Het lijkt me heel erg sterk dat de Lexia daar iets mee te maken heeft. Volgens mij heeft de radio naar de auto toe alleen aansluitingen voor luidsprekers, voeding en stuurwielbediening. Ik heb ooit wel wat uitzoekwerk gedaan met betrekking tot de verbinding tussen radio en wisselaar. Volgens mij loopt er een voeding naar toe, een seriële dataverbinding en 2 analoge audiosignalen (links en rechts).
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: stekkeraansluiting CD wisselaar

Post by H@ns »

Zou best kunnen hoor. Ik weet alleen dat je bij de C5 eerst de boel moet aanmelden.
Vandaar mijn suggestie. Met de Xantia in combinatie met de Lexia heb ik weinig ervaring
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: stekkeraansluiting CD wisselaar

Post by JW-C5 »

De Clarion DC-628 CD speler is bij mijn weten een C-Bus type, met inderdaad een ronde stekker aansluiting.
Het feit dat die aansluiting op de radio voor de CD speler óók rond is, doet mij denken dat die radio dan ook C-Bus compatible is, maar zeker weet ik dat niet.
Welk type radio is het dat er nu in zit? Misschien is aan de hand van dat type te vinden hoe dat zit.

Groet,
JW
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: stekkeraansluiting CD wisselaar

Post by H@ns »

Op CIFO vond ik dit topic:
https://www.citroen-forum.nl/forums/vie ... 5/#1342204

Daar staat wat info over een errorcode. Misschien dezelfde melding als bij jou?
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Wibo
Posts: 70
Joined: Mon May 20, 2019 9:19 pm

Re: stekkeraansluiting CD wisselaar

Post by Wibo »

JW, zowel de radio als CD_wisselaar hebben dezelfde stekkers. Zal dan inderdaad een zgn. C-bus aansluiting zijn. Hoewel de CD-wisselaar een nieuwer type is, maar wel dezelfde stekker heeft, was mijn gedachte dat pas gaan passen (en dus ook communiceren). De radio die gebruikt wordt is de 4035RDS.
Ik heb het bericht op CiFo even gelezen en ik heb inderdaad dezelfde melding en ook hetzelfde probleem, dat de wisselaar vastzit. Heb de wisselaar al uit elkaar gehad, maar kan niet achterhalen waar de oorzaak ligt. Ik zal nog een keer demonteren. He probleem is dus naar alle waarschijnlijkheid de Cd-wisselaar en niet de radio. Ik heb weer wat te doen.
Wibo
Posts: 70
Joined: Mon May 20, 2019 9:19 pm

Re: stekkeraansluiting CD wisselaar

Post by Wibo »

inmiddels de CD-wisselaar uit elkaar gehaald voor zover mogelijk. Ik kan geen zichtbare gebreken constateren ook niet bij de dunne verbindingen op een kunststafdrager. Het deel waar mogelijk het probleem schuilt niet eenvoudig te bereiken. De printplaat is gesoldeerd aan het stalen frame van de wisselaar. Ik schat in dat het apparaat ondanks dat het nieuw is, overleden is. Ik ga nog verder, maar met weinig hoop op een goede afloop.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: stekkeraansluiting CD wisselaar

Post by H@ns »

Succes! je bent er nu in elk geval achter dat je een C-bus wisselaar nodig hebt en dat de foutmelding uitwijst dat de wisselaar zelf stuk lijkt te zijn.

Ik hoor graag hoe het verder gaat.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Post Reply