Knipperend airbaglampje

Dat met die draadjes...
Post Reply
Wibo
Posts: 70
Joined: Mon May 20, 2019 9:19 pm

Knipperend airbaglampje

Post by Wibo »

Sinds enkele dagen een knipperend airbaglampje en side-airbaglampje. Vandaag de draden onder beide stoelen gesoldeerd, daarmee ben ik in ieder geval een knipperend lampje kwijt, de zij-airbag. De andere is bij het starten even weg en begint vervolgens te knipperen. Een van de oorzaken zou kunnen zijn de sleepring, als ik het engelse French Car-Forum mag geloven. Nu heb ik nog een Xantia staan die gesloopt gaat worden, maar de vraag is of deze sleepring gaat passen. Deze is in ieder geval intact.
Ik twijfel, omdat in de huidige auto een stuur met bedieningsknoppen aanwezig is, deze werkt ook met een sleepring, maar is deze geïntegreerd met die voor de airbag? Zo ja dan gaat het dus niet passen. Hooguit kan ik checken of de sleepring het probleem is.
Ik ga er nu nogal stellig vanuit dat het een defecte sleepring is, maar wellicht is het nog iets anders. Wie het weet mag het zeggen.
_rb_
Posts: 56
Joined: Mon May 20, 2019 11:07 pm
Location: Haaglanden

Re: Knipperend airbaglampje

Post by _rb_ »

Ik ga er nu nogal stellig vanuit dat het een defecte sleepring is, maar wellicht is het nog iets anders. Wie het weet mag het zeggen.
Het airbaglampje kan o.a. gaan knipperen door:
- een defecte sleepring (zoals je al aangeeft),
- een nukkige stekkerverbinding naar de gordelspanner(s),
- een nukkige stekkerverbinding naar de schakelaar in de middenconsole waarmee je de passagierairbag uitschakelt. Die schakelaar werd geïntroduceerd tijdens de type 2 ergens eind '98(?). Contactspray wil soms ook helpen.

De bron van het knipperende lampje zou ook uit te lezen zijn via diagnose met de Lexia.
...omdat in de huidige auto een stuur met bedieningsknoppen aanwezig is, deze werkt ook met een sleepring, maar is deze geïntegreerd met die voor de airbag? Zo ja dan gaat het dus niet passen. Hooguit kan ik checken of de sleepring het probleem is.
- Ja, de airbag, de claxon en de radiobediening op het stuur zijn geïntegreerd in de sleepring.
- Ja, er zijn verschillende sleepringen: zonder / met radiobediening op het stuur én afhankelijk van de gemonteerde fabrieksradio. Wil je de stuurwielbediening werkend houden, dan moet de vervangende sleepring met dezelfde opties uit de overeenkomende ORGA-periode komen.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Knipperend airbaglampje

Post by Feije »

Heeft de sloper stuurbediening of heeft de auto waar je nu mee rijdt stuurbediening? Je kunt de sleepring van een auto met stuurbediening prima gebruiken in een auto die geen stuurbediening heeft. Dan sluit je de stekker daarvan gewoon niet aan.
Wibo
Posts: 70
Joined: Mon May 20, 2019 9:19 pm

Re: Knipperend airbaglampje

Post by Wibo »

De sloper is niet voorzien van stuurbediening. Dus een vervangende sleepring moet stuurbediening mogelijk maken. Inmiddels achterhaald dat er drie typen sleepringen zijn. Mijn auto is voorzien van de originele radio voor de Xantia. Zo lang als het nog kan wil ik deze radio met cassette- en cdspeler blijven gebruiken. Inmiddels heb ik de schakelaar in de middenconsole gewisseld, maar helaas zonder resultaat. Zouhet wellicht nog aan de airbagmodule in de middenconsole kunnen liggen?
Ik zal deze week als ik even tijd heb ook de lexia er op los laten en dan maar zien of dit iets gaat opleveren.
Wibo
Posts: 70
Joined: Mon May 20, 2019 9:19 pm

Re: Knipperend airbaglampje

Post by Wibo »

Inmiddels de Xantia met lexia uitgelezen. Er zat een tijdelijke storing in voor een gordelspanner. Gewist en zo waar het airbaglampje is uit. Nu maar zien of het permanent is opgelost. Probleem lijkt opgelost.
Wibo
Posts: 70
Joined: Mon May 20, 2019 9:19 pm

Re: Knipperend airbaglampje

Post by Wibo »

Te vroeg gejuicht. Het airbaglampje knippert weer. Maar weer uitlezen. Vermoed dat het toch iets permanents is. Lexia geeft een storing bij de schakelaar (middenconsole) voor de passagiersairbag, maar geeft bij het uitlezen van de afzonderlijke zijairbags aan dat de linker airbag een storing heeft. Kortom nog wat uitzoekwerk wat het nu werkelijk is. Het vervangen van de schakelaar had ik al een keer gedaan, maar toen zonder de storing te wissen. Wellicht is dat de eerste stap.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Knipperend airbaglampje

Post by H@ns »

Meestal is dat de truc ja. Storing blijft namelijk opgeslagen.
Zitten er weerstandjes in de stekkers onder de stoel gesoldeerd?
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Wibo
Posts: 70
Joined: Mon May 20, 2019 9:19 pm

Re: Knipperend airbaglampje

Post by Wibo »

Het probleem lijkt nu opgelost. De schakelaar in de middenconsole heb ik uit elkaar gehaald en gereinigd met contactspray. Sindsdien een dashboard zonder knipperend airbaglampje. Onder de stoel heb ik geen weerstanden aangebracht. Gewoon de stekkers er tussenuit gehaald en vervolgens gesoldeerd en met een krimpkousje afgewerkt.
Post Reply