Onderdeelnummer stuurhuisleiding X2 1.9TD

Alles wat niet in de andere categorieen past.
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Onderdeelnummer stuurhuisleiding X2 1.9TD

Post by JW-C5 »

@TRXke,
Met grote verbazing lees, en herlees ik meermalen je reactie, ik snap daar niets van.
Ik voel me totaal niet aangevallen, het enige wat ik probeer is duidelijk te krijgen waarom het neerpennen van de laatste 8 posities van de VIN problematisch is.

En moeite doen om wat te posten en mensen te helpen, niet alleen op dit forum doe ik dat.
Ook op XCNL was ik een "veelposter", altijd met technisch-inhoudelijke verhalen. Idem op het C5Forum, kijk daar maar eens.

Waar ik altijd op aandring is zo veel en goed mogelijke info te geven, waardoor snel naar het juiste antwoord gezocht kan worden. Ik heb heel wat draadjes gezien die daar pagina´s lang niet toe komen, omdat er te weinig goeie info gegeven wordt.
Mede met m´n pet op als moderator, probeer ik dat kort te sluiten, dan blijven draadje leesbaar, ook voor latere bezoekers. Die hoeven dan geen -tig pagina´s door te worstelen om bij de oplossing te komen.
En het geven van de (laatste 8 posities van de) VIN is daarbij een welkom hulpmiddel.

Groet,
JW
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Onderdeelnummer stuurhuisleiding X2 1.9TD

Post by Menno »

Ook hier verbijsterd op de in mijn ogen totaal uit verband getrokken reactie … slaat werkelijk kant nog wal !!!

Als er iemand wel behulpzaam is dan is dat JW ….

:roll:
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Onderdeelnummer stuurhuisleiding X2 1.9TD

Post by henkr »

@TRXke: Ik kan alleen maar zeggen dat ik gelijk met je vraag aan de slag gegaan ben maar dat er geen onwrikbaar resultaat uitkwam vanwege de summiere gegevens en ik neem toch aan dat je ook niet blij geweest zou zijn als je door mijn toedoen een verkeerd onderdeel besteld zou hebben.
Ik zou het echt jammer vinden als je om deze reden zou besluiten het forum te verlaten, je hebt in het verleden goede topics gehad die de meesten onder ons met genoegen gelezen hebben.
Dat het aantal actieve leden terugloopt is een feit en daarom zijn we juist gebaat bij die mensen die de Xantia een warm hart toedragen en daar hoor jij ook bij.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Onderdeelnummer stuurhuisleiding X2 1.9TD

Post by H@ns »

Ik herken niets van de argumenten over verzuurde sfeer. In tegendeel! Er is hier juist een hele prettige sfeer. Okay het gekibbel tussen Henk en Adri mag misschien wat minder :mrgreen: ;) ;)

Dat het stil is op het forum herken ik wel maar we zijn dan ook een uitstervend ras tussen alle SUV’s, stekkerwagens en Hybride wagens. Dat is gewoon de realiteit en afgezien van dikke SUV’s; die ontwikkeling is gewoon noodzakelijk.

Verder alle hulde voor JW zijn hulpvaardigheid op dit forum en alle anderen die de moeite nemen om vragen van relatieve leken zoals ik te beantwoorden.

Jammer dat je je terugtrekt TRXke! Ook jouw bijdragen kan ik waarderen.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Onderdeelnummer stuurhuisleiding X2 1.9TD

Post by Feije »

TRXke wrote: Thu Sep 23, 2021 1:31 pmVerder wil ik Feije nog bedanken voor zijn bijdrage in dit topic, hij is helemaal mee!
En heb ik enorme bewondering voor zijn gedrevenheid en kennis van de Xantia op zijn toch nog jonge leeftijd.
Breeze wrote: Thu Sep 23, 2021 2:30 pmIk heb ook veel waardering voor Feije...
Dank jullie wel! :-) Ik heb wel eens op een forum gezeten waar mensen minder over me te spreken waren :lol:.

Breeze wrote: Thu Sep 23, 2021 2:30 pm...maar ben ook benieuwd naar zijn antwoord op de vraag van JW.
U vraagt, wij draaien ;). JW zei:
JW-C5 wrote: Thu Sep 23, 2021 10:37 am Je schreef als argument om de VIN niet openbaar te maken op dit forum:
Dat weet je natuurlijk nooit, maar je kunt er in ieder geval mee achterhalen van wie die auto ongeveer is en in welke contreien hij rondrijdt. Dan kun je ook wel van ieder kenteken de kentekenhouder op internet zetten en dat is ook al jaren niet meer zo.
Hoe doe je dat dan?
Via een kenteken is het mogelijk om de nodige gegevens van en over de auto op te halen, via de site van de RDW. Dat zijn dan gegevens over APK status, en nog zo wat zaken. Maar kan dat ook ook via (de laatste 8 posities van) de VIN? En via de RDW ook niet van wie hij is en waar hij rondrijdt.
Ik daag je bij deze dan ook uit te vertellen waar mijn huidige voiture met laatste 8 posities VIN ML019003 te vinden zou zijn, en "van wie hij ongeveer is"
Ik denk dat we een beetje langs elkaar heen praten. Het is voor zover ik weet niet zo dat je met het VIN bij de RDW nou echt iets kan. Of je moet je auto willen omkatten op één of andere manier, maar dat lijkt me wel heel vergezocht. Ik doelde er meer op dat je in ieder geval weet dat de betreffende auto hier iets met TRXke te maken heeft. Met even doorzoeken op dit forum (en bv Google) kun je er waarschijnlijk prima achter komen wie hij is, waar hij woont, etc. en het ligt voor de hand dat die auto dan ook daar ergens in de buurt rondrijdt.

Zelf ga ik me absoluut niet aan dit soort Sherlock-gedrag wagen. Ik ben er niet bijzonder goed in, vind het niet heel leuk om te doen en het is m'n werk ook niet. Het is ook een beetje een futiliteit in dit geval misschien, maar vanuit principieel oogpunt wil ik zelf wel oppassen met wat ik op internet zet. Wat op het internet staat, blijft daar ook voor eeuwig op staan (mits je het niet op XCNL gepost had :cry:) en hoe meer je post, hoe makkelijker alles ook te combineren valt. Facebook is daarbij vaak ook een handig hulpmiddel ;). Er zijn journalisten die hun werk ervan maken om zulke dingen uit te zoeken. Nu verwacht ik absoluut niet dat ik daar interessant genoeg voor ben, maar ik heb hopelijk nog een heel leven voor me en wil mezelf niet tegenkomen als ik eens ergens iets te veel gepost heb. Ik ken de situatie van de eigenaar van die auto niet, maar kan best begrijpen dat je zo'n VIN van iemand anders niet zomaar op een forum wilt delen. Ik zie het zelf toch als een soort persoonsgegeven. Via PB is natuurlijk een ander verhaal.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Onderdeelnummer stuurhuisleiding X2 1.9TD

Post by Feije »

Wat de sfeer betreft hier op het forum denk ik dat er onderliggend absoluut meer speelde dan alleen dit draadje. Ik heb het zelf ook nog eens teruggelezen. Er ontstaat al gauw een meningsverschil, maar daar is natuurlijk niet per se iets mis mee (sterker nog: dat kan leuk zijn! ;)). Ik heb zelf niet het gevoel dat er nou echt bijzonder lomp gereageerd werd. Ik denk zelf dat het in dit draadje met dit stukje begon:
henkr wrote: Mon Sep 20, 2021 10:22 pmals je ooit toegang had tot de servicebox zou dat eigenlijk bekend moeten zijn. :o
Dat komt m.i. wel over als een verwijt. Zelf gebruikte ik ook zelden een VIN toen ik nog in servicebox mocht komen van PSA, omdat het wat mij betreft meestal niet per se nodig was. Het stukje van Henk dat ik hier geciteerd heb suggereert wel dat je het fout doet als je geen VIN gebruikt. Vervolgens reageert TRXke wat mij betreft met iets soortgelijks. Echt heel chique is het allemaal misschien niet, maar aan de andere kant is dit ook wel spijkers op laag water zoeken. Daarom zal er dus ook meer aan de hand geweest zijn.


In z'n algemeenheid hoop ik dat er niet meer mensen zijn die last hebben van de sfeer op het forum. Wat mij betreft kun je elkaar er ook prima op aanspreken als je vindt dat iemand iets post dat niet in de haak is. Zoiets kan via een moderator/beheerder, maar we zijn een kleinschalig forum waarop veel leden elkaar ook wel kennen. Ik zou verwachten dat het meestal onderling ook wel op te lossen valt. Om op zo'n manier leden te verliezen is doodzonde, want het is hier al niet bepaald druk en ik denk achteraf ook dat het prima voorkomen had kunnen worden.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Onderdeelnummer stuurhuisleiding X2 1.9TD

Post by henkr »

@Feije: Helemaal geen verwijt, hooguit een vermoeden en dat er meer speelde? volgens mij heb ik nooit enig conflict van welke aard dan ook met TRXke gehad.
Wat servicebox betreft: Ik ben echt niet over 1 nacht ijs gegaan hoor! heb ook geprobeerd mijn eigen auto te vinden zonder VIN en dat is niet gelukt, daar liep het vast op de keuze van een aantal mogelijke automaatbakken waarvan ik de verschillen niet ken en als je iets opzoekt voor iemand anders wil je de zekerheid hebben dat je het juiste onderdeelnummer in beeld krijgt en geen situatie krijgen dat iemand een verkeerd onderdeel besteld doordat ik onvolledig gezocht zou hebben.
Op mijn vraag welke stuurhuisleiding hij bedoelde kwam geen antwoord, als ik me goed herinner zitten er in totaal 4 leidingen in het stuurhuis geschroefd
Ook mag iemand mij uitleggen waar in de servicebox het organummer gevraagd wordt ik ben het vooralsnog niet tegen gekomen. :(

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Onderdeelnummer stuurhuisleiding X2 1.9TD

Post by Feije »

Als je geen VIN invult, kom je soms tegen dat er meerdere opties zijn voor een bepaald type Xantia dat dan afhangt van het ORGA-nummer. Vooral rond nummer 8000 zijn er best wat veranderingen doorgevoerd. Daar kan het dus relevant voor zijn. Als je een VIN invult, krijg je automatisch al het ORGA-nummer te zien en pakt hij automatisch de juiste onderdelen erbij (uiteraard).
Schakelmechanismen.png
Schakelmechanismen.png (17.96 KiB) Viewed 2454 times

henkr wrote: Mon Sep 27, 2021 5:50 pmvolgens mij heb ik nooit enig conflict van welke aard dan ook met TRXke gehad.
Dat klopt, dat heeft hij zelf inmiddels ook bij me bevestigd ;). Het probleem zat er denk ik meer in dat er soms berichten verwijtend overkwamen die helemaal niet zo bedoeld waren, waaronder dus het bovenstaande. Als je je aan zoiets eenmaal begint te storen, dan kan ik me best voorstellen dat zoiets steeds slechter gaat. Er is nu weinig aan te doen. Ergens is zoiets misschien ook een beperking van online communiceren, omdat je bijna geen enkele mimiek of intonatie meekrijgt van iemand die iets zegt. Smileys zijn ook maar beperkt.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Onderdeelnummer stuurhuisleiding X2 1.9TD

Post by bthomas »

Ik heb ook nooit gevonden dat de stemming verzuurde en was dus verbaast over die opmerking. Kan het misschien zo zijn dat TS op meerdere fora actief is en soms niet goed meer weet op welk forum hij wat gelezen heeft? Voor mij is het heel overzichtelijk: maar 1 forum.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Onderdeelnummer stuurhuisleiding X2 1.9TD

Post by Feije »

Nee dat is het echt niet. Volgens mij is het meer een soort nieuwsgierigheidskwestie die dwarszat. Ik durf wel te stellen dat we op dit forum door de bank genomen bovengemiddeld nieuwsgierig zijn. Als iemand dan iets doet dat iemand anders niet op die manier had verwacht, dan post die zoiets van "Waarom doe je dat zo?" Dat is totaal niet bedoeld als "Je doet het verkeerd!" maar ik kan me voorstellen dat het wel een keer zo overkomt. Zeker als je die indruk zelf eenmaal hebt en je die consequent doorvoert in de manier waarop je posts van anderen leest. Dan is het ook niet heel gek dat je die indruk steeds meer krijgt en dat je de sfeer dus als steeds "zuurder" ervaart.
Post Reply