Achterklep van onze Xantia gaat niet van slot

Alles wat niet in de andere categorieen past.
User avatar
Jeroen2
Posts: 28
Joined: Thu Aug 29, 2019 8:35 pm

Re: Achterklep van onze Xantia gaat niet van slot

Post by Jeroen2 »

Lang even weggeweest.. mijn excuses!
Ga vandaag kijken :D
Dank voor alle uitleg! Ik zal het nodig hebben...
Xantia break '99
User avatar
Jeroen2
Posts: 28
Joined: Thu Aug 29, 2019 8:35 pm

Re: Achterklep van onze Xantia gaat niet van slot

Post by Jeroen2 »

henkr wrote: Tue Jul 13, 2021 10:32 am Als je het slot eenmaal open hebt zou ik je met klem willen adviseren een Breeze/Adri stangetje te monteren.
De servo bedient een driehoekig schijfje met drie gaten, bij een T2 is daar door het ontbreken van een sleutelslot 1 gaatje over waarin je een stangetje kan monteren van bijvoorbeeld een stuk lasdraad, die laat je uitkomen achter het klepje voor het linker achterlicht, zo kan je in geval van nood altijd handmatig de vergrendeling openen door alleen maar aan de draad te trekken. :idea:
Image
Heb zelf 1 keer mogen beleven dat in een vakantie de servo uitviel, gelukkig bleef ie in de open-stand staan, maar zoiets zet je wel aan het denken.
Mogelijk is er bij jouw auto iets afgebroken omdat je aangeeft dat de servo wel werkt? Bij mij hoorde je de servo wel, hij deed alleen niks meer met het trekstangetje.
Wat is dat een goed idee!
Ja, het bekende 'slot' geluid is nog goed te horen.
Xantia break '99
User avatar
Jeroen2
Posts: 28
Joined: Thu Aug 29, 2019 8:35 pm

Re: Achterklep van onze Xantia gaat niet van slot

Post by Jeroen2 »

Breeze wrote: Tue Jul 13, 2021 1:45 pm Waarbij de opmerking moet worden geplaatst dat als je het trekstangetje monteert, je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid het nooit meer nodig hebt. Terwijl als je het niet monteert je vroeg of laat in de (achterklep)shit komt. Mijn angst was destijds dat ik de achterbak tot het dak had volgestouwd met vakantiebagage, als het noodlot toesloeg.
Nog beter is het dus om uit een T1 klep het slot te demonteren en over te zetten op je T2 klep. Dat is best een aardige klus, temeer daar ik ook het slot zodanig heb aangepast dat ik dezelfde sleutel kan blijven gebruiken.


Achterklep oud slotbediening 2.JPG


Ach, het stond allemaal uitgebreid beschreven op XCNL. Misschien nog wel iets terug te vinden op de wayback machine.

Adri
Ja, ik mis een eenvoudige mogelijkheid om de achterklep te openen van buiten. Het is nu tweede maal dat dit probleem van het niet kunnen openen van de klep voorkomt. De eerste maal was nog onder garantie :). En was het motortje vervangen.
Nu zelf kijken...
Xantia break '99
User avatar
Jeroen2
Posts: 28
Joined: Thu Aug 29, 2019 8:35 pm

Re: Achterklep van onze Xantia gaat niet van slot

Post by Jeroen2 »

eendeke wrote: Tue Jul 13, 2021 10:10 am Pak een klein schroevendraaiertje, klap de achterbanken plat en kruip in de kofferbak.
Zoek onderaan in het midden bij het slot een klein gaatje, steek daar je schroevendraaier in, beetje wiebelen en slot springt open!
Succes
Dank! Ik laat het weten of het slot open springt.
Xantia break '99
User avatar
Jeroen2
Posts: 28
Joined: Thu Aug 29, 2019 8:35 pm

Re: Achterklep van onze Xantia gaat niet van slot

Post by Jeroen2 »

Slot open. Nu mijn perfect dichtgemaakte plaat losmaken...
Hoe simpel, priegelen gaat me goed af.
Xantia break '99
User avatar
Jeroen2
Posts: 28
Joined: Thu Aug 29, 2019 8:35 pm

Re: Achterklep van onze Xantia gaat niet van slot

Post by Jeroen2 »

Schroef van de hevel verdwenen... meest simpele herstel wat ik me kan voorstellen!
Heeft even geduurd, nogmaals mijn excuses. Was een bijzonder, is, een bijzonder jaar geweest.

Nu het volgende ter vervanging.
Knapte zaterdag tijdens het rijden de kabel van het linker portier raam.
Zo, wat een knal! Leek wel of er een steen tegen de auto werd geworpen.

Nu vertelde Franse Auto in Groningen dat er meerdere type binnenwerken zijn. En.. dat het een vervelende klus is.
Nu ik toch met de Xantia bezig ben. Kijken of ik er een foto van kan maken en of ik wellicht zelf aan de slag ga.
Hopelijk - nog niet gekeken - kan ik wat op het forum vinden.
Helaas heb ik geen backup gemaakt van het originele forum. Daar was zo ongelofelijk veel overzichtelijke informatie (met beeld) te vinden.
IMG_20220425_105437-01.jpg
IMG_20220425_105437-01.jpg (115.32 KiB) Viewed 1669 times
Xantia break '99
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Achterklep van onze Xantia gaat niet van slot

Post by henkr »

Pff! Wat de kofferklep betreft dus mazzel!
En je ziet nu dus ook het door mij gebruikte oogje voor de Adri-draad rechts op de foto dat dus aan de onderkant zit.
Op de motorkapvergrendeling kan het ook hoor! misschien nog wel belangrijker want die krijg je echt nooit meer open na bijvoorbeeld een kabelbreuk:
viewtopic.php?f=16&t=32&start=40#p2810
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Jeroen2
Posts: 28
Joined: Thu Aug 29, 2019 8:35 pm

Re: Achterklep van onze Xantia gaat niet van slot

Post by Jeroen2 »

Niet zo snel in het reageren.. moest eerst even wat verwerken..
Ja, het kabeltje heb ik geplaatst. Kan nu altijd open. Da's een hele rust.
Voor ga ik ook iets aanbrengen. Je foto's maken veel helder!

Maar oje... was voor de keuring. Motorisch, technisch tot en met de gordels aan toe natuurlijk 100%

Toen werd ik even geroepen… geen goed teken. En dat was het ook niet.
Heel snel werd ik zeer verdrietig.
Binnen een jaar ernstige roest ontstaan, ook op plekken waar de garage nimmer roest zo had gezien, wow. Binnenkant motor plek van de veerpoot rechtsvoor moet 10cm rondom nieuw metaal komen. En niet alleen daar. Onderkant.
Ja, links achter is goed. Ze moeten lassen bij de benzine tank, geen pretje.
En op andere plekken.. met het raammechanisme beraming richting de duizend euro. Dan zelf mooi maken achteraf. En wat roest op een drukleiding linksachter. Daar heb ik verder geen info over.
De garage geeft aan zeer wel de moeite waard.
Xantia break '99
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Achterklep van onze Xantia gaat niet van slot

Post by Feije »

Oef, daar word je niet vrolijk van :(. Op zich zou ik wel zeggen dat het vervangen van het raammechaniek heel aardig zelf te doen is. Je moet een mechaniek van een type 2 hebben, voor de rest zou er geen verschil in moeten zitten. Ik ga ervan uit dat je een mechaniek uit een linksgestuurde auto vindt ;).

Het deurpaneel loshalen is goed te doen. Ik weet niet of dat al ergens beschreven staat hier op het forum, maar anders kan ik nog wel eens een how-to opduikelen/maken. Het is één klein torxje T10 onderop het kapje met de schakelaars, daarachter zitten twee torxen T27 die los moeten. Ook onder het klepje van de armsteun zitten er daar twee van. Vervolgens kun je het knopje van de vergrendeling loswippen, draai je drie torxjes T20 achter de speakergrille los en dan is het een kwestie van trekken ;). Voor de rest wijst de klus zichzelf denk ik wel min of meer, maar het forum is beschikbaar natuurlijk!
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Achterklep van onze Xantia gaat niet van slot

Post by henkr »

Ik kan me voorstellen dat je daar niet vrolijk van wordt Jeroen, de plekken die je noemt zijn zeker niet berucht als Xantia-roestplekken.
En een hydrauliekleiding lnksachter? hoop voor je dat het niet eentje is die in de bundel vanaf de voorkant loopt, heb dat traject al eens uitgebreid bestudeeerd en ben tot de conclusie gekomen dat als je daar eentje van wilt vervangen en hem net zo netjes in alle klemmetjes wilt leggen zoals men
dat op de fabriek gedaan heeft er maar 1 mogelijkheid is: eerst de motor met bak eruit. :oops:
Als het een remleiding is zou het wat makkelijker moeten zijn hoewel het 3-wegstuk daarin nog een aardige "bottleneck" kan zijn.
Ik heb zelf een paar jaar geleden de leiding vervangen die vanaf de "vanne de sécurité" naar de remservo loopt, die zit op een paar plekken in dezelfde verticale bundel geklemd die ook onder de wagenbodem loopt en dat heeft me ruim een dag gekost voordat het er netjes in lag.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply