losse draden en geen werkend Hydractief systeem

Dat met die draadjes...
Post Reply
Wibo
Posts: 70
Joined: Mon May 20, 2019 9:19 pm

losse draden en geen werkend Hydractief systeem

Post by Wibo »

Ik heb een Xantia Exclusive aangeschaft en dus voorzien van het hydractief systeem . Als ik deze inschakel, brandt er geen lampje. Ook het openen en sluiten van portieren geeft geen enkele reactie. (Wellicht het systeem defect?) Ik ben nu aan het uitzoeken wat er aan de hand is. Wat ik tot nu toe gevonden heb ik een tweetal geknipte draden in de zekeringenkast in de motorruimte. Een van de draden is later hersteld getuige het krimpkousje dat er zit, de andere is doorgeknipt en deels afgepeld. voor mij nu de grote vraag kan dat de reden zijn dat het lampje en daardoor het systeem niet werkt.Het domweg doorverbinden doe ik eerst maar niet, omdat ik geen idee heb wat reden van het onderbreken is geweest en horen de twee draden wel bij elkaar? Alle draden in kwestie hebben dezelfde kleur nl wit c.q.lichtgrijs. Om te achterhalen hoe het zit en wat er mogelijk aan de hand is (geweest?), heeft iemand het elektrisch schema voor een break exclusive 2.0 16 V? bouwjaar 1998 (medio) beschikbaar?
Of de draden de oorzaak zijn van een niet functionerend veersysteem weet ik niet. Zijn er daarvoor manieren om dat te testen? De veercomputer heb ik gedemonteerd en open gemaakt. Daar is niets bijzonders aan te zien. Wellicht de oorzaak elders zoeken?
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: losse draden en geen werkend Hydractief systeem

Post by henkr »

Wat bedoel je met: "Als ik deze inschakel"? Het hydractief systeem werkt toch continu?
De enige schakelmogelijkheid is de sportstand.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: losse draden en geen werkend Hydractief systeem

Post by H@ns »

Was het niet zo dat die sportstand weleens kon blijven hangen? dus dat je eigenlijk continu in de sportstand rijdt ongeacht of je hem aan of uit geschakeld hebt? Misschien is dat de reden dat hij ertussenuit geknipt is..

Van mijn eigen Xantia verleden herinner ik mij dat die sportstand overigens weinig uitmaakte qua veergevoel. Dit in tegenstelling tot de C5 III met sportstand, daarbij merk ik echt een verschil in vering op hobbelige wegen
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Wibo
Posts: 70
Joined: Mon May 20, 2019 9:19 pm

Re: losse draden en geen werkend Hydractief systeem

Post by Wibo »

Wat Henk zegt klopt hoor. Ik heb het verkeerd geformuleerd. Het gaat inderdaad om het inschakelen van de sportstand. Inmiddels ontdekt dat de zekering voor het hydractief systeem verwijderd ook maar was. Heb de module voor het hydractief systeem er uitgehaald en gekeken of de relais doorgebrand waren. Niets te zien. Voor ik het terugplaats eerst maar de diodes aanbrengen ter voorkoming van schade aan de relais.
@Hans: Mijn vermoeden is/was inderdaad ook dat deze draden doorgeknipt waren om het systeem buiten werking te zetten, maar met alles wat er ik tot nu toe over gelezen heb, lijkt dat niet logisch als het systeem uitvalt, dan gaat de auto in de sportstand. En dat is volgens mij niet direct de stand die nu wilt rijden. Daarnaast is het ook niet logisch, want als het systeem defect is rijd je automatisch in de sportstand en waarom zou je dan de draden knippen? Het systeem testen lukt nu niet, omdat de auto in stalling staat. Ik ga nu alles maar rustig verder uitzoeken en onderzoeken. En de drakenbundel dan ook maar ontleden en zien aan welke functie de doorgeknipte draden gekoppeld behoren te zijn.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: losse draden en geen werkend Hydractief systeem

Post by H@ns »

Volgens mij waren de problemen met de sportstand bij het HA1/HA2 systeem gelegateerd aan de aansturing van de selonoid klep(pen)
Ik heb een schema voor je maar dat is van een XM. Ik weet niet of die heel erg verschilt van die van de Xantia maar het kan je misschien alvast vooruit helpen...

Schema Hydractief XM
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Wibo
Posts: 70
Joined: Mon May 20, 2019 9:19 pm

Re: losse draden en geen werkend Hydractief systeem

Post by Wibo »

Hans, bedankt. Wellicht kom ik daar wat verder mee.
Post Reply