Xantia V6

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Xantia V6

Post by henkr »

Ik zit te overwegen om de hele stuurinrichting te demonteren om dan in 1x zowel de keerringen als de hoezen te vervangen, uiteindelijk hoeven er alleen maar een paar leidingen en de kruiskoppeling los en dan kan het hele spul er naar rechts uitgeschoven worden (denk ik)
De hoezen zijn nog de originele en nog dicht maar dat kan na 23 jaar natuurlijk gauw anders worden, de keerring op de stuuras is niet meer 100% dicht.
Dan zou de rechter hoes met een geleidebuis zoals ook voor DS'en gebruikt wordt nog redelijk makkelijk op zijn plek te krijgen zijn
Bij een V6 wordt dat wat lastiger denk ik.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
jjbstolk
Posts: 46
Joined: Sat May 22, 2021 6:40 pm
Location: Musselkanaal
Contact:

Re: Xantia V6

Post by jjbstolk »

Ik snap je keuze maar vind dat voor mij teveel werk. Ik ga zelf een poging wagen en als dat niet lukt mag de garage het doen. (€150-€180 inschatting).
Citroen C5 Break 2007 2.0 16v
Citroen Xantia 3.0 V6 Berline Handbak
Citroen C3 Origins (werk)

Historie: Visa 1.1RE Leader,C4 GP 1.6VTI, C5 Break 2006 2.0 16v G3, Peugeot 307 Break G3, Xsara Break 2000 1.4 G3, Xantia Berline 1995 1.6
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Xantia V6

Post by H@ns »

Dat valt me erg mee die prijs! Voor dat geld kun de eigenst niet gaan lopen hannesen ;)
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
jjbstolk
Posts: 46
Joined: Sat May 22, 2021 6:40 pm
Location: Musselkanaal
Contact:

Re: Xantia V6

Post by jjbstolk »

Mee eens, maar ook een beetje mijn eer te na. Proberen is gratis dus na het vervangen van de uitlaat gaan we toch even een poging wagen :)
Citroen C5 Break 2007 2.0 16v
Citroen Xantia 3.0 V6 Berline Handbak
Citroen C3 Origins (werk)

Historie: Visa 1.1RE Leader,C4 GP 1.6VTI, C5 Break 2006 2.0 16v G3, Peugeot 307 Break G3, Xsara Break 2000 1.4 G3, Xantia Berline 1995 1.6
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Xantia V6

Post by H@ns »

:thumbup:
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
jjbstolk
Posts: 46
Joined: Sat May 22, 2021 6:40 pm
Location: Musselkanaal
Contact:

Re: Xantia V6

Post by jjbstolk »

Het heeft even geduurd maar toch een update van de Xantia. Hij is inmiddels weer volledig up and running. Deze eerste APK viel toch wat tegen, je weet dat als je een auto kopt je altijd wat moet reserveren voor onderhoud, maar zelfs met veel zelf doen is het toch een aardige rekening geworden. Dit is er nu wel weer nieuwe aan de auto: beide draagarm rubbers voor, 2x ashoes (linker zelf gedaan, rechter door de garage), rechter knipperlicht behuizing, gebruikte mistlamp behuizing rechtsvoor, nieuwe katalysator en lambsonde motorsteun midden onder, vergaan ruitensproeier slangetje). Vooral de uitlaat en de motorsteun waren lastig te krijgen, van beide onderdelen heb ik eerst de verkeerd in huis gekregen en de uitlaat heb ik uiteindelijk uit Engeland laten overkomen. Gelukkig via de verschillende fora veel tips en tricks gehad daarmee toch veel zelf kunnen uitvoeren :-)
Image
Image

Mijn dochter was in iedergeval weer blij dat we van de zon konden genieten.

Image


Los van het onderhoud heb ik ook wat andere dingen gedaan:
Ik heb een (cheap) luchthoorn ingebouwd. Waarom voor de lol, het begon als een geintje voor gala van mijn dochter maar toen vond ik het wel een leuk ding om netjes in te bouwen. De gewone toeter blijft werken op het midden van het stuur, en deze zal werken via de knop op de linkerpook. Ik heb een pookje uit een Xantia met toeter op het linkerpookje en zo kunnen beide netjes werken. De hoorin zit in de ruimte voor het linker voorwiel ingebouwd.

Image
Image

Daarnaast was het schuim van bestuurderstoel wat slap geworden (niet zo gek na ruim 20 jaar). Om dit te verhelpen heb ik schuim en fiberfill gekocht. Het loshalen van de bekleding ging vrij makkelijk, het lastigste was de armsteun loshalen. Ik ben begonnen met het lijmen en opvullen van 3 scheuren aan het zitvlak en de bolsters. Daarna het zitvlak opgehoogd met schuim en het leder van het zit vlak voorzien van nieuwe dikker fiberfill. De rugleuning heb ik van achter opgevuld met een laagje schuim. Dit bij elkaar geeft weer een fijn zitcomfort.

Image
Image

Wat ik de komende tijd verder nog wil oppakken zijn de 3 handgrepen die nog in kleur gespoten moeten worden, hemeltje afwerken naar inbouwe van het schuifdak, monteren dagspoiler van XM bovenaan de achterruit, werkende maken van de stuurbediening op de Android radio, setje velgen wit spuiten en onder de Xantia zetten. Wat ik wanneer doe is een beetje afhankelijk van waar ik op dat moment zin in heb, het is en blijft een hobby-project auto, prio 1 is veilig en goed rijden, de rest is prio 2 of lager ;-)


Zo staat de Xantia weer klaar voor Citro-classica a.s. zaterdag
Image
Citroen C5 Break 2007 2.0 16v
Citroen Xantia 3.0 V6 Berline Handbak
Citroen C3 Origins (werk)

Historie: Visa 1.1RE Leader,C4 GP 1.6VTI, C5 Break 2006 2.0 16v G3, Peugeot 307 Break G3, Xsara Break 2000 1.4 G3, Xantia Berline 1995 1.6
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Xantia V6

Post by H@ns »

netjes hoor!
Die toeter vind ik geweldig :P
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
jjbstolk
Posts: 46
Joined: Sat May 22, 2021 6:40 pm
Location: Musselkanaal
Contact:

Re: Xantia V6

Post by jjbstolk »

Na 3 jaar veel plezier van de Xantia te hebben gereden heb ik heb toch verkocht. Mijn vrouw heeft door artrose geen behoeft aan schakelen, mijn zoon is door onstandigheden op een automaat rijbewijs uitgekomen. Hiermee werd het idee dan 2 auto's met 3 mensen delen niet meer haalbaar. We nu kijken voor een DS3 1.2 automaat als 2e auto naast de C5.

De Xantia is gekocht door een liefhebber uit Ter Apel.

Dank voor het meedeneken en input bij vragen :-)
Citroen C5 Break 2007 2.0 16v
Citroen Xantia 3.0 V6 Berline Handbak
Citroen C3 Origins (werk)

Historie: Visa 1.1RE Leader,C4 GP 1.6VTI, C5 Break 2006 2.0 16v G3, Peugeot 307 Break G3, Xsara Break 2000 1.4 G3, Xantia Berline 1995 1.6
Post Reply