Verlichting schakelaartjes middenconsole T2 aut

Dat met die draadjes...
Ccinq
Posts: 43
Joined: Sun Apr 21, 2019 2:43 pm
Location: 035

Verlichting schakelaartjes middenconsole T2 aut

Post by Ccinq »

Het viel mij op dat de schakelaartjes in het donker niet meer verlicht zijn, niet dramatisch maar heel soms irritant. Vandaag de APK laten doen (probleemloos, weer een jaartje erbij) , vertelt de monteur dat dit niet zo maar een lampje is maar een of andere schakelaar, die waarschijnlijk NFP zal zijn (hij had geen tijd om het op te zoeken). Ik heb in de Haynes gekeken, maar niets kunnen vinden. Iemand hier die hier meer over kan zeggen? Op de Franse Xantiasite kan ik het ook niet vinden, op Planete idem. Het paneel is vat simpel los te klikken en zo, maar als het niet nodig is of toch niet te repareren valt blijf ik er liever af.
Xantia 2, 1999, Gris Quartz, 2.0i 16V automaat, cruisecontrol
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Verlichting schakelaartjes middenconsole T2 aut

Post by JW-C5 »

Bedoel je schakelaar/bediening #5?
.
Schakelaar BVA Xantia 2.jpg
Schakelaar BVA Xantia 2.jpg (255.05 KiB) Viewed 2697 times
.
Dat is een van de weinigen die niet NFP zijn.
Als je 'm dan bij de dealer wilt kopen moet je er wel € 68,30 voor neertellen.....

Groet,
JW
Ccinq
Posts: 43
Joined: Sun Apr 21, 2019 2:43 pm
Location: 035

Re: Verlichting schakelaartjes middenconsole T2 aut

Post by Ccinq »

Denk het wel. Maar het is me niet duidelijk of daar een lampje in zit wat te vervangen is, de knopjes doen het. Ik vind 68 euro inderdaad veel geld voor een klein beetje licht...
Xantia 2, 1999, Gris Quartz, 2.0i 16V automaat, cruisecontrol
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Verlichting schakelaartjes middenconsole T2 aut

Post by Feije »

Als je het achterste asbakje eruit haalt, kun je achtereenvolgens zonder gereedschap ook het bakje met de bediening van elektrische ramen achter en/of schuifdak (als je die hebt) en het paneeltje met de hoogteregeling eruit wippen. Ik denk dat je dan door het gat bij de hoogteregeling zo dit schakelaartje naar boven kunt drukken. Vervolgens is het een kwestie van uit elkaar halen en kijken wat voor lampje erin zit denk ik.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Verlichting schakelaartjes middenconsole T2 aut

Post by henkr »

Klopt, is waarschijnlijk zo'n lampje zoals ook in de raambediening van sommige auto's zit, (bv 106) zit. Na enig zeuren en aandringen bij een groothandel bleek dat die lampjes los leverbaar zijn, lijken qua aansluiting een beetje op een weerstand in een printplaat.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Ccinq
Posts: 43
Joined: Sun Apr 21, 2019 2:43 pm
Location: 035

Re: Verlichting schakelaartjes middenconsole T2 aut

Post by Ccinq »

Dan zal ik me daar maar eens letterlijk en figuurlijk over gaan buigen, dank voor alle adviezen!
Xantia 2, 1999, Gris Quartz, 2.0i 16V automaat, cruisecontrol
Ccinq
Posts: 43
Joined: Sun Apr 21, 2019 2:43 pm
Location: 035

Re: Verlichting schakelaartjes middenconsole T2 aut

Post by Ccinq »

Heb in Frankrijk een nieuw schakelpaneeltje gescoord voor 3 tientjes, nog een hoop geld, maar ja. Oude schakelaar open gepriegeld, er zit iets op de printplaat gesoldeerd wat m.i. het lampje moet zijn, een soort verzilverd buisje van 5 mm, zie foto. Nooit zoiets gezien. Wil iemand het oude paneeltje nog hebben? het onderdeel heet "selecteur BVA".
Attachments
lampje.jpg
lampje.jpg (75.82 KiB) Viewed 2647 times
Xantia 2, 1999, Gris Quartz, 2.0i 16V automaat, cruisecontrol
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Verlichting schakelaartjes middenconsole T2 aut

Post by Feije »

Kun je dat lampje niet uit het plastic hulsje trekken? Ik kan me niet voorstellen dat ze speficiek voor dat paneeltje een lampje ontworpen hebben. Misschien kun je hem ook wel met plastic en al vervangen, maar dan zou je dus moeten solderen. Lijkt me hoe dan ook dat een vervangend lampje wel te vinden moet zijn.
Ccinq
Posts: 43
Joined: Sun Apr 21, 2019 2:43 pm
Location: 035

Re: Verlichting schakelaartjes middenconsole T2 aut

Post by Ccinq »

Met de vingers geprobeerd, niet gelukt, geen grip. Lijkt me dat het snel stuk gaat als ik teveel kracht zet. Je zou toch denken dat je zo'n ding er zo uittrekt. Het lastigste lijkt me nog om zo'n lampje te vinden, dat solderen zou wel moeten lukken met een fijne punt.
Xantia 2, 1999, Gris Quartz, 2.0i 16V automaat, cruisecontrol
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Verlichting schakelaartjes middenconsole T2 aut

Post by web »

Dat zie je niet zo vaak meer, zo'n volledige gloeidraad opgedampt op de binnenkant van het buisje :-)
Zulke lampjes zijn universeel wel te koop of anders zet je er een LED in, met wat soldeerbouthandigheid.

Als je de juiste LED neemt zie je er niks van.
Zo heeft rijdt er nu een 1978'er Toyota rond met LED waarschuwingslampjes van mijn hand, in de originele behuizing :lol:
(en wel meer ook, maar dat is offtopic)
Post Reply