Techniek problemen

User avatar
Breeze
Posts: 944
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Techniek problemen

Post by Breeze »

Bij mijn tennisclub hebben we een combiwerktuig dat klopt veegt en zuigt, tuingereedschap van het merk Florabest.

Combiwerktuig 2.jpg
Combiwerktuig 2.jpg (32.7 KiB) Viewed 2587 times

De motor is een 50 cc 2-takt, dus alles is lekker simpel.

Combiwerktuig 1.jpg
Combiwerktuig 1.jpg (85.02 KiB) Viewed 2587 times

Nu treedt er een storing op waar ik niet de vinger achter krijg. Starten en stationair draaien gaat goed, maar daarna bij gas geven slaat hij af. Dat leek me iets simpels in de benzinetoevoer van b.v. een verstopte (hoofd)sproeier.

Combiwerktuig carburateur.jpg
Combiwerktuig carburateur.jpg (41.22 KiB) Viewed 2587 times

De carburateur is zo simpel dat er maar één vaste sproeier inzit en die heb ik schoongeblazen met perslucht samen met alle andere kanaaltjes van de brandstoftoevoer. Maar helaas, er trad geen enkele verbetering op.

Iemand enig helder idee?

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Techniek problemen

Post by henkr »

Hey! ik heb een zelfde combi van Husqvarna, is nu onderhand zo'n 12 jaar oud, doet het tot nu toe altijd goed, mogelijk door de Aspen brandstof?
Heel algemeen: die carburateurtjes die zo simpel lijken hebben 1 kwetsbaar onderdeel en dat is de membraan (rubber) weet niet precies hoe het werkt maar neem aan dat die membraan door het inlaatvacuüm een sproeiernaald of klepje laat bewegen die de hoeveelheid brandstof regelt?
Valt wel een en ander over te vinden als je googlet op "membraancarburateur.
De constructie is natuurlijk zo bedacht doordat het apparaat in alle standen moet kunnen werken en dan heb je niks aan een vlotterkamer.
edit: zit er ook zo'n "kijkglas moet vol zijn-pompje" aan de zijkant?

Groet Henk
Last edited by henkr on Tue May 11, 2021 9:10 am, edited 1 time in total.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Techniek problemen

Post by H@ns »

Ik heb vrijwel een identiek geval, alleen ander merk.
Welk onderdeel zat gemonteerd bij dit probleem? als het de kettingzaag was kan het zijn dat die te strak zit en dus niet op gang komt en de motor verzuipt.
Anders zou ik ook het luchtfilter/inlaat een keer doorspuiten en het choke klepje controleren, deze durft nog wel eens te blijven hangen.

Het overkomt mij ook regelmatig en dan helpt het om 'm even stationair te laten lopen alvorens te gaan gassen. En dan eerst een beetje en stootsgewijze gas geven alvorens volle bak te gaan gassen.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Techniek problemen

Post by henkr »

@ H@ns: ik ken het probleem dat je bedoelt, komt vooral om de hoek kijken als je van die fantastische (not) milieuvriendelijke olie voor de ketting gebruikt hebt en vervolgens de zaag een jaar laat liggen, de ketting zit dan compleet vastgelijmd op het blad.
Je merkt dan dat de motor best wel vermogen wil leveren maar de centrifugaal koppeling krijgt het vastzittende deel domweg niet in beweging.
Uit Adri zijn tekst maak ik op dat het niet eens zover komt en dat het toerental niet wil oplopen.
Is natuurlijk ook makkelijk te checken door hem even zonder hulpstuk te starten.
@Adri: Even een zijpaadje: Jouw hele apparaat lijkt inclusief de hulpstukken zo ontzettend identiek aan die van mij dat ik vermoed dat het uit dezelfde fabriek komt.
Een fenomeen dat je helaas ook bij veel autogereedschappen tegenkomt, ik denk dat de betreffende fabriek zich in een gebied bevindt waar regelmatig vleermuis op het menu staat. :lol:
Waarom staat er geen "made in France" meer op Facom gereedschap? :shock:
Image

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 944
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Techniek problemen

Post by Breeze »

Zoals Michel H. al opmerkte, het is hier gezellig actief. Bedankt voor de bijdragen tot nu toe.
Puntsgewijs:
- Alle proefdraaien gebeurt zonder aangekoppeld gereedschap.
- En ook zonder luchtfilter. Dacht in eerste instantie aan een verstopt luchtfilter als mogelijke oorzaak.
- De chokeklep wordt gedeactiveerd bij verhogen van het toerental en werkt zo te zien goed.
- Het doorzichtige flexibele bolletje onderaan de carbu is het primepompje waarmee je bij koude motor brandstof inperst.

Het membraan dat een naald positioneert in de (hoofd?)sproeier, beweegt ook vrijelijk. Die sproeiernaald ga ik straks nog verder demonteren.

Het zou me niet verbazen als het Florabest 4 in 1 combigereedschap ook in een ver en vreemd oosters land is gemaakt.
Bij AliBaba (en de 40 rovers) kan je een nieuwe carburateur bestellen inclusief reservedelen, voor € 7,75 plus € 0,71 verzendkosten.
A9FC122B-DD8B-4FE8-A228-E8F4BF2034A7.jpeg
A9FC122B-DD8B-4FE8-A228-E8F4BF2034A7.jpeg (156.84 KiB) Viewed 2565 times

Daar kan je toch niet voor tobben en nu maar hopen dat die carbu niet vastloopt in de woestijn naast het Suezkanaal.
En ook maar hopen dat het probleem niet in de ontsteking zit.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Techniek problemen

Post by henkr »

Breeze wrote: Tue May 11, 2021 10:51 amHet membraan dat een naald positioneert in de (hoofd?)sproeier, beweegt ook vrijelijk.
Maar als diezelfde membraan lek is??
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 944
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Techniek problemen

Post by Breeze »

Ja dan is het oeps, en moet ik wachten op de glorieuze intocht van de AltijdGroene “Altijd Gegeven II”.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Techniek problemen

Post by henkr »

Dan ben je gewoon 2 maanden verder! :D
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 944
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Techniek problemen

Post by Breeze »

Denketook, want die zal wel omvaren via Kaap de hele Goede Hoop.

Trouwens in AliBaba’s bevestiging staat 10 dagen levertijd. We zullen het zien (en beleven).

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Techniek problemen

Post by web »

Ik zou in elk geval het luchtfilter subiet terugzetten. Niet omdat het motortje anders vervuilt, maar omdat die de luchtstroom door de carburateur geleidt/verandert en zo nog een extra variabele introduceert.

M'n cb500 stadsbrommertje (toen ik die nog niet ivm aanhoudend thuiswerken verkocht had) wilde zonder luchtfilter helemaal niet lopen boven de 4000 toeren iig. Mét luchtfilter als een zonnetje...
Post Reply