Huiser xantia 2.0 16v bleu leman lpg

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
Huiser
Posts: 26
Joined: Fri Feb 05, 2021 11:14 am

Huiser xantia 2.0 16v bleu leman lpg

Post by Huiser »

Toch maar eens op de vroeger zo succesvolle manier kennis vergaren op het forum :D .
Op het oude forum reed ik nog een break hdi.
Sinds 3 jaar rijd ik voor dagelijks gebruik een 2.0 16v rfv van 2001 met lpg g3 installatie.
Met deze auto heb ik veel problemen gehad, maar altijd kunnen oplossen.
Het huidige probleem krijg ik echter totaal geen grip op.
Op gas gaat de auto hikken in lage toeren bij optrekken.
Op benzine houd de auto bij optrekken zo rond 3000 toeren ontzettend in. Zo erg zelfs dat het lijkt alsof de brandstoftoevoer volledig wordt afgesloten.
Als ik het gaspedaal ingedrukt houd, schiet de auto na een 2 seconden weer vooruit.
Hoewel ik denk dat de probleempjes op gas gerelateerd zijn aan het grote probleem op benzine, richt ik mij dus eerst maar op het benzine probleem.
Al vervangen inmiddels: brandstofpomp, brandstof filter, drukregelaar en mapsensor. Met live data rijden levert nu niets meer op. Ik zie geen vreemde dingen. Lambda pendelt ook gewoon netjes. Bij die laatste valt mij alleen op dat bij gas loslaten en bij dat inhouden tijdens optrekken, de waarde even blijft hangen op 0,009v.
Ik ben echt volledig door mijn ideeën heen en weet mij echt geen raad meer.
Hopelijk herkent iemand iets of heeft iemand nog een idee.
Groet Michel
Xantia 2.0 16v bleu leman 2001.
Eerder Xantia break hdi 90, c5 ph1 2.0 16v, bx 1.6 tri, bx 1.9 tzi, bx 1,9td
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Huiser xantia 2.0 16v bleu leman lpg

Post by Breeze »

Zou je graag helpen maar helaas. En wat is in vredesnaam rfv? ‘t Zal wel niet de “Raad voor de financiële verhoudingen” zijn.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
_rb_
Posts: 56
Joined: Mon May 20, 2019 11:07 pm
Location: Haaglanden

Re: Huiser xantia 2.0 16v bleu leman lpg

Post by _rb_ »

RFV is waarschijnlijk de motorcode van de 2.0 16v.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Huiser xantia 2.0 16v bleu leman lpg

Post by henkr »

@ Adri: RFV is zoals rb al opmerkte idd, een motorcode van een 2.0-16V, uit de serie XU10J4R
@Huiser: Als de RFV een MAP sensor heeft zou ik niet weten waar die zou moeten zitten, voor zover ik weet heeft ie een luchtmassameter.
Als er wel een MAP sensor zou zijn had de fabrikant ook niet zo moeilijk hoeven doen om voor de CC op de automaten een apart vacuümpompje te plaatsen, dan was er dus al ergens een vacuümleiding geweest.
Denk dat het op zich niet zo vreemd is dat bij een flinke dot gas de Lambda even bovenin gaat zitten met 900mV teneinde het rijke mengsel te corrigeren.
Verder: Zijn er geen verdenkingen m.b.t. krukaspositiesensor, bobines en bougies?

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Huiser xantia 2.0 16v bleu leman lpg

Post by JW-C5 »

Hier zie je waar de MAP sensor zit op jouw motor:
.
MAP sensor 2.0i-16V.jpg
MAP sensor 2.0i-16V.jpg (211.93 KiB) Viewed 2781 times
.
Een tandartsspiegeltje heb je vast nog wel om 'm irl te zien ;)

En waarom een apart vacuumpompje voor de cruise-control?
Dat zal zijn omdat de Xant geen vacuumdoos heeft voor de rembekrachtiging, en daarmee geen stabiel vacuum.

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Huiser xantia 2.0 16v bleu leman lpg

Post by henkr »

Nou inderdaad mijn theorie klopt dus niet, de enige sensor die je zo ziet zitten bevindt zich vóór het gasklephuis dus dat kan hem niet zijn want daar heerst geen vacuüm.
En de nodige spiegeltjes heb ik inderdaad nog wel! :lol:
In hoeverre kan een rembekrachtiger het vacuüm stabiliseren? daar zit altijd een terugslagklep op de trommel dus het is eenrichtingverkeer in die zin dat als het vacuüm in het spruitstuk wegvalt, de trommel nog genoeg heeft om een aantal keren te remmen.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Huiser xantia 2.0 16v bleu leman lpg

Post by web »

Lamba die tijdens optrekken op nul blijft hangen wijst op flink arm mengsel. Ik zou luchtlek /vacuumlek tussen motor en LMM gaan zoeken (valse lucht) en anders aan de LMM zélf twijfelen.

Puur op de overige symptomen afgaand kan het ook heel goed een bobine/ontsteking probleem zijn.
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Huiser xantia 2.0 16v bleu leman lpg

Post by web »

Ik zie op die tekening echter geen LMM. Een MAPsensor is eenvoudiger te testen, zeker via live data, maar gaat ook minder vaak stuk. In dat geval zou ik toch eerst naar ontsteking kijken.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Huiser xantia 2.0 16v bleu leman lpg

Post by henkr »

Bij de Xantia nooit in verdiept (zoals al bleek uit mijn foute veronderstelling) omdat daar nog nooit sprake geweest is van enige storing in het motormanagement, bij de 106-1.1 van mijn dochter eindeloos gezocht naar de oorzaak van een veel te hoog stationair toerental 1200+, met als gevolg een zeer korte levensduur van de katalysator.
Bij uitlezen reageerde de MAP ogenschijnlijk normaal, bij resetten van de ecu was het toerental ook weer goed maar werd iedere volgende dag met ca. 200 r.p.m. opgehoogd, in arren moede de MAP sensor vervangen en einde probleem.
Maar goed, in het geval van Huiser kan dit dus geen oorzaak meer zijn.
Als er daadwerkelijk sprake is van volledige uitval wordt een storing aan 1 bobine of bougie ook minder waarschijnlijk, een ontstekingsstoring zou dan dus eerder in het traject moeten zitten en dan kom je toch weer uit bij de krukassensor.
Relais (nr2 in de tekening) is dat het bekende PSA dubbelrelais? die kunnen ook vreemde storingen bewerkstelligen door tijdelijke uitval van ontsteking en/of brandstoftoevoer.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Huiser
Posts: 26
Joined: Fri Feb 05, 2021 11:14 am

Re: Huiser xantia 2.0 16v bleu leman lpg

Post by Huiser »

Zo, het is hier gezellig actief :)
Bedankt iedereen voor het meedenken.
Geen lmm inderdaad.
Bobine en bougies sluit ik ook uit, want op gas is dat probleem niet.
Krukassensor en dat relais zijn zo'n beetje de laatste dingen denk ik die nog te vervangen zijn.
Ik vind het vreemd dat bij zo'n erge storing er geen fouten worden opgeslagen in de ecu.
Xantia 2.0 16v bleu leman 2001.
Eerder Xantia break hdi 90, c5 ph1 2.0 16v, bx 1.6 tri, bx 1.9 tzi, bx 1,9td
Post Reply