Toch maar eens op de vroeger zo succesvolle manier kennis vergaren op het forum .
Op het oude forum reed ik nog een break hdi.
Sinds 3 jaar rijd ik voor dagelijks gebruik een 2.0 16v rfv van 2001 met lpg g3 installatie.
Met deze auto heb ik veel problemen gehad, maar altijd kunnen oplossen.
Het huidige probleem krijg ik echter totaal geen grip op.
Op gas gaat de auto hikken in lage toeren bij optrekken.
Op benzine houd de auto bij optrekken zo rond 3000 toeren ontzettend in. Zo erg zelfs dat het lijkt alsof de brandstoftoevoer volledig wordt afgesloten.
Als ik het gaspedaal ingedrukt houd, schiet de auto na een 2 seconden weer vooruit.
Hoewel ik denk dat de probleempjes op gas gerelateerd zijn aan het grote probleem op benzine, richt ik mij dus eerst maar op het benzine probleem.
Al vervangen inmiddels: brandstofpomp, brandstof filter, drukregelaar en mapsensor. Met live data rijden levert nu niets meer op. Ik zie geen vreemde dingen. Lambda pendelt ook gewoon netjes. Bij die laatste valt mij alleen op dat bij gas loslaten en bij dat inhouden tijdens optrekken, de waarde even blijft hangen op 0,009v.
Ik ben echt volledig door mijn ideeën heen en weet mij echt geen raad meer.
Hopelijk herkent iemand iets of heeft iemand nog een idee.
Groet Michel
Huiser xantia 2.0 16v bleu leman lpg
Huiser xantia 2.0 16v bleu leman lpg
Xantia 2.0 16v bleu leman 2001.
Eerder Xantia break hdi 90, c5 ph1 2.0 16v, bx 1.6 tri, bx 1.9 tzi, bx 1,9td
Eerder Xantia break hdi 90, c5 ph1 2.0 16v, bx 1.6 tri, bx 1.9 tzi, bx 1,9td
Re: Huiser xantia 2.0 16v bleu leman lpg
Zou je graag helpen maar helaas. En wat is in vredesnaam rfv? ‘t Zal wel niet de “Raad voor de financiële verhoudingen” zijn.
Adri
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: Huiser xantia 2.0 16v bleu leman lpg
RFV is waarschijnlijk de motorcode van de 2.0 16v.
Re: Huiser xantia 2.0 16v bleu leman lpg
@ Adri: RFV is zoals rb al opmerkte idd, een motorcode van een 2.0-16V, uit de serie XU10J4R
@Huiser: Als de RFV een MAP sensor heeft zou ik niet weten waar die zou moeten zitten, voor zover ik weet heeft ie een luchtmassameter.
Als er wel een MAP sensor zou zijn had de fabrikant ook niet zo moeilijk hoeven doen om voor de CC op de automaten een apart vacuümpompje te plaatsen, dan was er dus al ergens een vacuümleiding geweest.
Denk dat het op zich niet zo vreemd is dat bij een flinke dot gas de Lambda even bovenin gaat zitten met 900mV teneinde het rijke mengsel te corrigeren.
Verder: Zijn er geen verdenkingen m.b.t. krukaspositiesensor, bobines en bougies?
Groet Henk
@Huiser: Als de RFV een MAP sensor heeft zou ik niet weten waar die zou moeten zitten, voor zover ik weet heeft ie een luchtmassameter.
Als er wel een MAP sensor zou zijn had de fabrikant ook niet zo moeilijk hoeven doen om voor de CC op de automaten een apart vacuümpompje te plaatsen, dan was er dus al ergens een vacuümleiding geweest.
Denk dat het op zich niet zo vreemd is dat bij een flinke dot gas de Lambda even bovenin gaat zitten met 900mV teneinde het rijke mengsel te corrigeren.
Verder: Zijn er geen verdenkingen m.b.t. krukaspositiesensor, bobines en bougies?
Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Huiser xantia 2.0 16v bleu leman lpg
Hier zie je waar de MAP sensor zit op jouw motor:
. .
Een tandartsspiegeltje heb je vast nog wel om 'm irl te zien
En waarom een apart vacuumpompje voor de cruise-control?
Dat zal zijn omdat de Xant geen vacuumdoos heeft voor de rembekrachtiging, en daarmee geen stabiel vacuum.
Groet,
JW
. .
Een tandartsspiegeltje heb je vast nog wel om 'm irl te zien
En waarom een apart vacuumpompje voor de cruise-control?
Dat zal zijn omdat de Xant geen vacuumdoos heeft voor de rembekrachtiging, en daarmee geen stabiel vacuum.
Groet,
JW
Re: Huiser xantia 2.0 16v bleu leman lpg
Nou inderdaad mijn theorie klopt dus niet, de enige sensor die je zo ziet zitten bevindt zich vóór het gasklephuis dus dat kan hem niet zijn want daar heerst geen vacuüm.
En de nodige spiegeltjes heb ik inderdaad nog wel!
In hoeverre kan een rembekrachtiger het vacuüm stabiliseren? daar zit altijd een terugslagklep op de trommel dus het is eenrichtingverkeer in die zin dat als het vacuüm in het spruitstuk wegvalt, de trommel nog genoeg heeft om een aantal keren te remmen.
Groet Henk
En de nodige spiegeltjes heb ik inderdaad nog wel!
In hoeverre kan een rembekrachtiger het vacuüm stabiliseren? daar zit altijd een terugslagklep op de trommel dus het is eenrichtingverkeer in die zin dat als het vacuüm in het spruitstuk wegvalt, de trommel nog genoeg heeft om een aantal keren te remmen.
Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Huiser xantia 2.0 16v bleu leman lpg
Lamba die tijdens optrekken op nul blijft hangen wijst op flink arm mengsel. Ik zou luchtlek /vacuumlek tussen motor en LMM gaan zoeken (valse lucht) en anders aan de LMM zélf twijfelen.
Puur op de overige symptomen afgaand kan het ook heel goed een bobine/ontsteking probleem zijn.
Puur op de overige symptomen afgaand kan het ook heel goed een bobine/ontsteking probleem zijn.
Re: Huiser xantia 2.0 16v bleu leman lpg
Ik zie op die tekening echter geen LMM. Een MAPsensor is eenvoudiger te testen, zeker via live data, maar gaat ook minder vaak stuk. In dat geval zou ik toch eerst naar ontsteking kijken.
Re: Huiser xantia 2.0 16v bleu leman lpg
Bij de Xantia nooit in verdiept (zoals al bleek uit mijn foute veronderstelling) omdat daar nog nooit sprake geweest is van enige storing in het motormanagement, bij de 106-1.1 van mijn dochter eindeloos gezocht naar de oorzaak van een veel te hoog stationair toerental 1200+, met als gevolg een zeer korte levensduur van de katalysator.
Bij uitlezen reageerde de MAP ogenschijnlijk normaal, bij resetten van de ecu was het toerental ook weer goed maar werd iedere volgende dag met ca. 200 r.p.m. opgehoogd, in arren moede de MAP sensor vervangen en einde probleem.
Maar goed, in het geval van Huiser kan dit dus geen oorzaak meer zijn.
Als er daadwerkelijk sprake is van volledige uitval wordt een storing aan 1 bobine of bougie ook minder waarschijnlijk, een ontstekingsstoring zou dan dus eerder in het traject moeten zitten en dan kom je toch weer uit bij de krukassensor.
Relais (nr2 in de tekening) is dat het bekende PSA dubbelrelais? die kunnen ook vreemde storingen bewerkstelligen door tijdelijke uitval van ontsteking en/of brandstoftoevoer.
Bij uitlezen reageerde de MAP ogenschijnlijk normaal, bij resetten van de ecu was het toerental ook weer goed maar werd iedere volgende dag met ca. 200 r.p.m. opgehoogd, in arren moede de MAP sensor vervangen en einde probleem.
Maar goed, in het geval van Huiser kan dit dus geen oorzaak meer zijn.
Als er daadwerkelijk sprake is van volledige uitval wordt een storing aan 1 bobine of bougie ook minder waarschijnlijk, een ontstekingsstoring zou dan dus eerder in het traject moeten zitten en dan kom je toch weer uit bij de krukassensor.
Relais (nr2 in de tekening) is dat het bekende PSA dubbelrelais? die kunnen ook vreemde storingen bewerkstelligen door tijdelijke uitval van ontsteking en/of brandstoftoevoer.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Huiser xantia 2.0 16v bleu leman lpg
Zo, het is hier gezellig actief
Bedankt iedereen voor het meedenken.
Geen lmm inderdaad.
Bobine en bougies sluit ik ook uit, want op gas is dat probleem niet.
Krukassensor en dat relais zijn zo'n beetje de laatste dingen denk ik die nog te vervangen zijn.
Ik vind het vreemd dat bij zo'n erge storing er geen fouten worden opgeslagen in de ecu.
Bedankt iedereen voor het meedenken.
Geen lmm inderdaad.
Bobine en bougies sluit ik ook uit, want op gas is dat probleem niet.
Krukassensor en dat relais zijn zo'n beetje de laatste dingen denk ik die nog te vervangen zijn.
Ik vind het vreemd dat bij zo'n erge storing er geen fouten worden opgeslagen in de ecu.
Xantia 2.0 16v bleu leman 2001.
Eerder Xantia break hdi 90, c5 ph1 2.0 16v, bx 1.6 tri, bx 1.9 tzi, bx 1,9td
Eerder Xantia break hdi 90, c5 ph1 2.0 16v, bx 1.6 tri, bx 1.9 tzi, bx 1,9td