Het Café

User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Het Café

Post by Feije »

Mijn accu is een keer gaan lekken omdat de spanningsregelaar van de dynamo gekke dingen deed. Meestal deed die het de eerste twee minuten niet en begon ‘ie daarna te werken. Prima. Tot het een keer vijf minuten duurt, je accu gaat koken (wellicht omdat die continu te zwaar belast wordt?) en je vervolgens stilvalt.

Die accu doet het tot op de dag van vandaag, maar hij is wel altijd blijven lekken. Die zit dus niet meer in een auto en wordt louter nog gebruikt als accu die we met startkabels aan een auto hangen die al een poosje stilstaat.
Lbarré
Posts: 159
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: Het Café

Post by Lbarré »

Die witte laag was wel kurkdroog en heb die dan met een klein ijzeren plamuurmesje overal los kunnen maken.
Dan ook alle hoekjes vrij gemaakt en daarna met stofzuiger alles eruit gehaald.
Ook daarna nog eens goed gekeken of er nergens niets meer bleef. Nogmaals met klein borsteltje over alles nog eens gewreven en daarna weer stofzuiger. En alles was weg.
Nu ineens wel weer problemen met het lampje van de zijairbags dat op het dashboard aan gaat.
Zal weer eens alles kabeltjes en contacten op beide voorzetels moeten nakijken. :roll:
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Het Café

Post by Feije »

Lbarré wrote: Thu Jun 29, 2023 9:15 pmDie witte laag was wel kurkdroog en heb die dan met een klein ijzeren plamuurmesje overal los kunnen maken.
Dat was het bij mij ook, alleen mocht ik inmiddels wel met een draadwiel aan de slag :roll:. Toch kan die laklaag van de accubak best wat hebben. Als die er bij jou nog zit, heb je denk ik niet zo veel te vrezen.
Lbarré
Posts: 159
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: Het Café

Post by Lbarré »

Wel het volgende dat ik nu nog op m'n Xantia zal moet vervangen is het hele ruitenwisserreservoir.
Al enkele malen het reservoir gevuld en zag nadien in de garage een plas liggen.
Dacht eerst dat het nogmaals een LHM probleem zou zijn.
Dan ook maar eens buiten het reservoir gevuld en al na korte tijd erna een hele plas te zien van de gekleurde ruitenwisservloeistof die ik er
had ingebracht. Dus op het ruitenwisserreservoir zelf is een lek.
Zal weer een werk worden om aan het reservoir zelf te geraken, deze te demonteren en de andere, vervangende, er te plaatsen. :roll:
Daarna moeten er nog wel enkele andere probleempjes hersteld worden, maar die zijn dan vaak nog zeer moeilijk te vinden :cry:
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Het Café

Post by Feije »

Zou misschien nog een O-ring bij het ruitensproeierpompje kunnen zijn. Ik verwacht dat je zo’n vat gebruikt wel redelijk makkelijk kunt vinden, bijvoorbeeld op onderdelenlijn. Ze gaan in mijn beleving zelden stuk, dus zelfs een gebruikt vat zou prima een autoleven mee kunnen gaan.

Wellicht kun je het vat vervangen als je alleen de wielkuip rechtsvoor eruit haalt. Je kunt dan volgens mij al wel bij het pompje. Anders moet je bumper eraf. Als die nou eens meewerkt is dat ook niet zo veel werk…
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Het Café

Post by H@ns »

Even uit een ander topic geknipt:
H@ns wrote: Onlangs de tupperware uit de wielkast verwijderd. Heel simpel hoor, het zit met boutjes vast (dop 10 of 11 als ik me goed herinner) en een paar plastic pluggen, als die nog leven..
Je moet eerst onder de wagen twee boutjes loshalen ongeveer ter hoogte van waar de airco zit (of zou zitten als je die niet hebt)
Dan aan de motorzijde nog twee boutjes loshalen, aan de zijschermzijde zit het ding gewoon geklemd in het plaatwerk.
Dan heb je in het midden nog twee bevestigingspunten waarvan één een plastic plug is meen ik.

Dan kun je die hele flap ver genoeg opzij leggen om bij het reservoir en de pomp te kunnen. Misschien het wiel er even af voor de ruimte en uiteraard de wagen op de hoogste stand en een bok onder de kriksteun!!!

Check trouwens eerst even de leiding aan de rechter zijde van de motorkap tegen de paravaan aan. Die wil nog wel eens dubbelknikken als je de motorkap open hebt gehad en daarna weer dicht doet.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
slimenslecht
Posts: 84
Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm

Re: Het Café

Post by slimenslecht »

Hoeveel liter zit er in je vat, ik weet van mijn break dat er bijna 5 liter in ging, en de laatste paar milliliters liepen er weer uit.

De vulpijp lekte op de bovenzijde van het vat, zit ie in een rubber of zoiets dacht ik.
Lbarré
Posts: 159
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: Het Café

Post by Lbarré »

Zal wel best voorwiel eraf halen en dan alle vijsjes losmaken om ruitensproeierpomp zelf te vinden.
Zit echt heel goed verborgen achter de ettelijke vele zwarte plastic kleppen onder de linkervleugel.
Dus ook best vering in hoogste stand zetten en dan pas voorwiel eraf halen en dan eronder het lekke vat ruitensproeierpomp zien te vinden.
Is wel weer werk dat enige tijd in beslag zal nemen. :roll: Hopelijk mag voorbumper zelf nog blijven staan. :?:
Lbarré
Posts: 159
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: Het Café

Post by Lbarré »

Heb jammerlijk genoeg nog geen tijd gehad om ruitensproeierpomp, die ik ondertussen wel heb, te vervangen.
Nu echter wel enkele andere problemen op mijn Xantia erbij gekregen... :cry: Werking van de airco heeft het geheel opgegeven,
maar dan ook probleem met de algemene LHM-pomp. Nachtje stil gestaan. Mooi in normale stand gebleven, maar bij starten zakt de
voor- en achterkant even naar beneden en komt na enkele minuten weer naar normale stand, maar LHM-pomp tikt veel vaker dan regelmatig.
Vering, remmen en stuur werken nog wel normaal. Ook nergens een LHM-lek.
Nu gisteren dan ook de gewone interieur luchtventilator opgezet in automatische stand en hoorde een echt luid ratelend geluid.
Getracht deze dan op hogere en lagere stand te zetten maar wou dat niet meer doen. Enkel ventilator geheel afzetten werkte dan nog wel.
Vandaag nog eens getest en nu werkt de "kachel" luchtventilator aanjager geheel niet meer. :roll:
Zou het ook de kachelcomputer kunnen zijn die het heeft laten afweten?
Had voordien ook al enkele malen dat de ventilator niet meer werkte en toen tikje op dashboard onder handschoenkastje en dan werkte
alles weer wel. :oops:
Zal weer allemaal zoek en herstelwerk maar ook wel veel kosten op mijn Xantia teweegbrengen vrees ik :| :cry:
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Het Café

Post by Feije »

Heb je toevallig een andere kachelmotor liggen? Dan kun je vrij makkelijk uitsluiten dat het probleem daarin (of in de beruchte transistors) zit. Op zich is het natuurlijk niet ondenkbaar dat je kachelmotor en je airco rond dezelfde tijd stukgaan. Die kachelmotoren doen wel vaker gek en van een lekkende condensor zou ik ook niet opkijken. Maar de computer kan natuurlijk ook stuk zijn. Gelukkig kun je die uit zo ongeveer iedere type 2 halen (of een extreem late type 1, of volgens mij een vroege Xsara). Hij zit ergens achter je dashboardkastje. Volgens mij kun je hem bij een type 2 redelijk makkelijk vervangen.

Wat betreft je hydrauliek: je veerbollen zijn wel gewoon goed toch? Met name je voorraadbol en je antizinkbol dan.
Post Reply