Het Café

bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Het Café

Post by bthomas »

Zo was het met Sue-Ann ook. Ze had de auto geparkeerd naast een of andere SUV. Toen ze terug kwam stond die SUV er nog wel maar de Xantia niet meer. Kennelijk bestonden er meer exemplaren van die SUV ;-)
User avatar
Breeze
Posts: 944
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Ach ja, vrouwe, je mot ervan houwe.

Alto akku.jpg
Alto akku.jpg (234.34 KiB) Viewed 676 times

Mw. Breeze was erg verbaasd dat na een week stilstand met nog een Dom-Dom op de 12 V plug aangesloten, er nog maar 1,3 V in de akku zat.
Dit is al de 2e keer, vorige keer was er een binnenlampje blijven branden, omdat de deur niet goed was afgesloten. Toen kon ik hem nog redden, maar nu dacht ik, zo diep ontladen dat is AKKU R.I.P. Maar ziet, een nachie laden en hij lijkt met konstant 12,6 V weer springlevend.

Je (Zij) bent (is) zo gewend aan apparaten die na een paar minuten zelf uitschakelen, dat zo'n Dom-Dom wel negatief opvalt.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Het Café

Post by Alfred »

Misschien een domme vraag, maar wat is een Dom-Dom?
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Het Café

Post by Menno »

Tom tom navi …..
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
Tato
Posts: 84
Joined: Thu Feb 04, 2021 12:43 pm

Re: Het Café

Post by Tato »

Tja, dan maar de geschakelde + van de radio aftakken. En een extra inbouw 12V contactdoos inbouwen. Met een "vliegende" zekering ertussen, dan was het voor de dom dom ook de laatste keer. https://www.bol.com/nl/nl/p/contactdoos ... oductImage Ook handig om er een USB lader in te steken.
https://www.amazon.de/gp/product/B09J4P ... UTF8&psc=1
Grtz,

Maurice
User avatar
Breeze
Posts: 944
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Puik idee Tato. Bij de Xantia kan je kiezen uit al of niet geschakeld.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Met het naderen van het winterseizoen waarin auto's waar je echt zuinig op bent naar binnen gaan en daar de eerste 5 à 6 maanden niet meer uitkomen vraag ik me wel eens af wat beter is m.b.t. de hoeveelheid brandstof (benzine) in de tank.
1. Net als vroeger de tank helemaal nokkie nokkie vol zodat er niet of nauwelijks lucht/damp in of uit de tank gaat en je bovendien investeert in "goedkope" benzine die over een half jaar sowieso duurder is.
Nadeel: na een half jaar is de benzine al behoorlijk verouderd met alle vervelende gevolgen daarvan.
2. De tank nagenoeg leeg rijden zodat je in het voorjaar hem gelijk vol kan kwakken met verse brandstof.
Nadeel: door het grote luchtvolume in de tank zal er door wisselende temperaturen steeds sprake zijn van "luchtverversing" met condensvorming als gevolg.
Voor beide uitgangspunten valt iets te zeggen, wie weet wat het beste argument is?
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Het Café

Post by Feije »

Mijn ervaring is dat het eigenlijk wel meevalt hoeveel benzine veroudert in een half jaartje :think:. Ik gebruik voor zoiets wel altijd superbenzine. E10 gaat niet goed :lol:. Zelf heb ik de Turbo CT weggezet met een litertje of 15 in de tank in april 2020. Die loopt daar nog steeds prima op. Dat neemt niet weg dat ik ook benieuwd ben wat de beste manier egienlijk is ;).
User avatar
Breeze
Posts: 944
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Wat een luxe als je je over dat soort dingen druk kan maken.
Gevoelsmatig zeg ik nokkie, nokkie voltanken, want een half jaar kan benzine (zonder ethanol) toch wel probleemloos overwinteren lijkt mij. Bij de tuinapparatuur van de tennisclub heb ik tot nu toe in de herfst de 2-takters gewoon weggezet met mengsmering gevuld en in het voorjaar: één klap en lopen. Wel ga ik vanaf heden over op Aspen 2-takt peut. Verbrandt schoner en minder milieubelastend, zeggen ze. Maar wel 1,5 keer zo duur.

Trouwens, vorige week een ritje Sauerland gemaakt en wat opvalt is dat er nog steeds regelmatig Baustelle zijn, maar ook dat er nog genoeg stukken zijn met Tempo Oneindig. En kruisend met 130 is het erg bevredigend en prettig dat dan bij 'pedal tot the metal' er nog steeds wat gebeurd. Het kost wat meer, maar dan heb je ook wat.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

"er nog steeds wat gebeurd.????"Oei!
Met die 2 takters gaat het bij mij andersom, na gebruik kieper ik de tankjes leeg (terug in een stalen jerrycan) anders is de inhoud volgend jaar al compleet verdampt.
Ook hier Aspen brandstof maar als ik het goed onthouden heb ligt de prijs al boven de 6€/liter
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply