Rob's Xantia

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
Rob22
Posts: 370
Joined: Sun Jun 02, 2019 10:22 am
Location: Groningen

Rob's Xantia

Post by Rob22 »

Sinds de recentelijke aanschaf van mijn blauwe Xantia uit het jaar 1995 ben ik gaan nadenken over het bijhouden van een blog op dit forum. Vanaf vandaag wil ik de eerste stap zetten, door middel van informatie over mijzelf en de auto te geven. Laat ik beginnen mezelf te introduceren: mijn naam is Rob, ben bijna 24 jaar oud (of jong) ben woonachting in Groningen, en naast mijn affiniteit voor auto’s (met in het bijzonder het automerk Citroën) ben ik een fanatieke sporter, fervent muziekliefhebber en lees ik veelvuldig.

Mijn voorliefde voor het model Xantia is begonnen toen mijn vader vrijwel direct na de introductie van de auto zijn eerste Xantia kocht. Een groene berline. Helaas staat me hier niet zoveel meer van bij, maar deze groene Xantia werd later (in 1996) opgevolgd door een rode Xantia break 1.8i 8v op LPG. Wat later een rampzalige combinatie bleek te zijn, omdat deze motoren bij nader inzien zeer ongeschikt waren voor een gasinstallatie. Echter, wat ik me in positieve zin nog kan herinneren is dat ik regelmatig als kleine jongen samen met mijn vader naar het industrieterrein reed, om daar te spelen met het ‘bijzondere’ veersysteem. Onder het toeziend oog van mijn vader mocht ik de niveauregeling bedienen, en dat heeft als kind zijnde kennelijk dusdanig veel indruk op mij gemaakt dat mijn liefde voor de Xantia alleen maar is gaan uitbreiden :D . Daarna ben ik in mijn puberteit (naast school en opleiding) me gaan richten op het kopen van complete Xantia's (destijds kocht ik ze voor 150 euro;), met als doelstelling ze in onderdelen te verkopen. Hierdoor is mijn technische kennis en inzicht met betrekking tot de Xantia en techniek in het algemeen aanzienlijk vergroot. Hoogtepunt was een complete Xantia Activa 3.0 V6 uit 1997 met winterpakket (Duitse import) die ik in 2014 van een Groningse boer kocht voor absurd lage bedrag van 225 euro! Uiteindelijk is deze Xant alsnog gesloopt omdat ze achteraf gezien te lang had stilgestaan in een weiland, en dat had niet veel goeds gedaan met de technische staat van de Activa..

Terugkomend op mijn nieuwe aanwinst: op 30 december ben ik in bezit gekomen van een blauwe 1.8i 16V in de meeste optieloze uitvoering, nadat ik via Facebook per toeval een advertentie voorbij zag komen in mijn regio waarin deze Xant werd aangeboden. Aanvankelijk was ik natuurlijk (zoals de meeste van jullie ongetwijfeld weten) op zoek naar een goed onderhouden 1A of 1B met automaat, maar op dat moment kon ik niets vinden dat aan mijn eisenpakket voldeed. Dus heb ik contact gezocht met de verkoper (eveneens Citrofiel) en een afspraak gemaakt om de auto te bezichtigen. Hij vertelde me dat de auto was bereden door een 85 jarige meneer, welke om medische reden niet meer in staat was auto te rijden. Hij liet me de factuur zien waarop stond dat de veerbollen onlangs nog waren vervangen, en er daarna amper 1000 km mee was gereden. Vervolgens had de verkoper de auto voorzien van nieuwe distributieriem, multiriem, waterpomp, einddemper, fuseekogels, vloeistoffen en filters. Nadat ik dit hoorde heb ik besloten een proefrit te gaan maken, en toen was eigenlijk meteen verkocht… na 26 jaar en 118.000 kilometers reed de auto werkelijk nog als nieuw! De boekjes zijn aanwezig, en het onderhoudsboekjes gaf aan dat de Xantia volledig Citroën dealer onderhouden was. Verder is het interieur geheel rookvij. Schakelen deed ‘ie als een mes door de boter, en het veersysteem kwam direct in actie. Het typische 'Joie de vivre' gevoel kon beginnen :lol: . Nadat ik overging tot kopen vertelde hij mij dat ik de auto voor 1500 euro mocht overnemen inclusief een kofferbak vol reserve onderdelen. Alleen moesten we (de verkoper, mijn vader en ik) deze onderdelen nog wel even ophalen, want die lagen op dat moment nog opgeslagen in zijn loods. Eenmaal daar aangekomen bleek het om veel T2 onderdelen te gaan en nog wat NOS pieces. Ik heb het maar meegenomen, omdat het toch bij de prijs zat inbegrepen. Dus mocht iemand op zoek zijn naar type 2 onderdelen, meldt je gerust. Je mag ze voor een prikje overnemen. Wat mij overigens opviel was dat een van de lampen kapot was. Nu ben ik van plan om de koplampen binnenkort te demoteren, uit elkaar te halen en er H4 opzetkapjes in te bouwen. Schijnt een eenvoudig klusje te zijn, en daarna gele H1 lampjes erin zetten voor een extra gele gloed. Te zijner tijd nog een op zoek gaan naar een nette set Belfast-velgen, maar prioriteit nummer een is het vinden van geschikte stallingsruimte, daar ik niet wil dat ze permanent langs de kant van de openbare weg staat geparkeerd. Binnenkort zal ik proberen een aantal foto's de auto te uploaden.
Er gaat niets boven de Double Chevron ;)
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Rob's Xantia

Post by Breeze »

Welkom in de wereld van tevreden Xantia-rijders.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Rob's Xantia

Post by H@ns »

Mooi verhaal Rob :thumbup:

Ik ga je "blog" met veel aandacht volgen. Zelden zo'n toegewijde Xantia liefhebber op zo'n jonge leeftijd gezien!
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Rob's Xantia

Post by Menno »

Benieuwd naar de foto’s ...
Ondanks dat het geen 1a/b is geworden zijn die t2’s echt niet verkeerd , altijd met veel plezier in gereden !
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Rob's Xantia

Post by Feije »

Het is wel degelijk een t1b geworden, alleen geen automaat ;).
Rob22
Posts: 370
Joined: Sun Jun 02, 2019 10:22 am
Location: Groningen

Re: Rob's Xantia

Post by Rob22 »

Een vroege 1B ;) Heb vanochtend ongeveer een uur zitten stoeien met het plaatsen van de juiste formaat foto's. Helaas is het me tot op heden niet gelukt ze aan te passen aan de vereiste grootte :think:
Ik ga je "blog" met veel aandacht volgen. Zelden zo'n toegewijde Xantia liefhebber op zo'n jonge leeftijd gezien!
Bedankt H@ns. Ik vrees dat ik samen met Feije een van de weinig jonge liefhebbers ben die de Xantia een warm hart toe dragen.
Welkom in de wereld van tevreden Xantia-rijders.
Merci Adri. :)
Er gaat niets boven de Double Chevron ;)
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Rob's Xantia

Post by Feije »

Rob22 wrote: Wed Mar 31, 2021 5:54 pmIk vrees dat ik samen met Feije een van de weinig jonge liefhebbers ben die de Xantia een warm hart toe dragen.
Ik was er niet zó vroeg al zó fanatiek mee hoor. Pas toen ik op mijn zeventiende een eigen Xantia had werd ik echt fanatiek, daarvoor vond ik het gewoon een fijne auto. Citrofilie zelf is er wel met de paplepel in gegoten ;).
User avatar
citroen23
Posts: 250
Joined: Sat Apr 13, 2019 6:33 pm

Re: Rob's Xantia

Post by citroen23 »

Feije wrote: Wed Mar 31, 2021 6:10 pm Citrofilie zelf is er wel met de paplepel in gegoten ;).
Mooi : dat zijn al twee citrofielen in sneek. Wie volgt ? Rob, welkom ik hou je topic in de gaten !! Mocht je nog eens een V6 activa in het veld tegen komen voor rond de 200 euro laat het me dan fff weten alsjeblieft :D
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Rob's Xantia

Post by Menno »

Feije wrote: Wed Mar 31, 2021 12:38 pm Het is wel degelijk een t1b geworden, alleen geen automaat ;).
Ja dom, zit te slapen haha
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
Rob22
Posts: 370
Joined: Sun Jun 02, 2019 10:22 am
Location: Groningen

Re: Rob's Xantia

Post by Rob22 »

Johan: Snits liket wol it nije broeinest te wurde fan de Xantia-leafhawwers. Tot zover mijn verborgen Friese talent (vergeef me als er een spelfout tussen staat). :lol: Anyway, leuk dat je dit topic ook gaat volgen. Zal aankomend weekend ff kijken of ik wat foto's aan deze pagina kan toevoegen.
Er gaat niets boven de Double Chevron ;)
Post Reply