Voorraadbol?

Wielen, remmen en natuurlijk de hydrauliek.
Gerben V6
Posts: 18
Joined: Fri Jan 03, 2020 11:24 am

Voorraadbol?

Post by Gerben V6 »

Sinds een paar dagen lekt mijn bolide behoorlijk. Het is hydrauliek vloeistof en het komt volgens mij van de bol die onder/achter de radiateur zit (ik heb een V6). Het STOP-lampje gaat vlot na de start uit, maar begint al spoedig weer te branden of te flakkeren. Hij rijdt en remt verder normaal.
Ik ben geen techneut, maar zou het de voorraadbol zijn? Ik heb vrijdag een afspraak bij de garage. Kan ik er de komende dagen nog mee rijden of beter van niet of lhm bijvullen? Het STOP-lampje alarmeert natuurlijk, maar het ding rijdt net zo lekker als anders....
Gerben V6
Posts: 18
Joined: Fri Jan 03, 2020 11:24 am

Re: Voorraadbol?

Post by Gerben V6 »

.... Vreemd, ben net naar huis gereden (30 km) en wat denk je: STOP-lampje gaat direct na de start uit, licht niet weer op het ding veert, stuurt en remt normaal...
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Voorraadbol?

Post by Breeze »

Begin eens met LHM niveau te checken.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Voorraadbol?

Post by Feije »

Goed plan inderdaad, want ook bij te laag niveau gaat dat lampje branden. Waarom het dan niet blijft branden is mij ook een raadsel.
Overigens heb ik ook wel eens gehad dat het lampje vlak na het starten doofde en weer oplichtte. Meestal stuur of rem ik dan op dat moment. Dat is min of meer normaal denk ik, ook al is de hydrauliek van mijn Xantia's misschien een tikkeltje onfris.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Voorraadbol?

Post by H@ns »

De voorraadbol zit op de drukregelaar:

Image

Aan de onderkant zit de retourleiding vast. (aan dat zwarte tuitje op de foto) Daar wil hij nog wel eens lekken, op de leiding
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Voorraadbol?

Post by henkr »

Niet voor niks dat die slang in DS-jargon de treiterslang heet! :D
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Voorraadbol?

Post by JW-C5 »

De oorzaak is dat er geen gelijkmatige maar een min of meer pulserende LHM stroom doorheen gaat.
Daar kan hij slecht tegen......

Groet,
JW
Gerben V6
Posts: 18
Joined: Fri Jan 03, 2020 11:24 am

Re: Voorraadbol?

Post by Gerben V6 »

Het blijkt een lekke retourleiding te zijn, die uiteraard niet meer leverbaar is, dus de garage knutselt iets creatief...
Lbarré
Posts: 159
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: Voorraadbol?

Post by Lbarré »

Wel vertrok deze morgen, alle lichtjes gaat mooi uit maar plots gaat STOP-lampje weer aan en blijft branden.
Gekeken, nergens lek, en precies toch ook geen LHM tekort.
Remmen, vering en stuur OK. Dan na +- 15 km te hebben gereden, ook plots lampje accu dat regelmatig aan en uit gaat.
Ga LHM niveau toch nog eens nachecken.
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Voorraadbol?

Post by JW-C5 »

Lbarré wrote: Wed Jun 16, 2021 12:45 pm ......
Gekeken, nergens lek, en precies toch ook geen LHM tekort.
......
Ga LHM niveau toch nog eens nachecken.
Hoe had je dat gecheckt? In de hoogste stand?

Groet,
JW
Post Reply