Citroën Xantia automaat

Auto's, onderdelen, accessoires, ..
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Citroën Xantia automaat

Post by Menno »

Enkel als V6 automaat zover ik weet ...
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Citroën Xantia automaat

Post by Feije »

Rob22 wrote: Thu Dec 17, 2020 10:27 pmDus dan moet het wel een extra luxe VSX zijn, toch?
Valt wel mee eigenlijk. Volgens mij is het gewoon een VSX met als opties beige leer en climate control. Het aparte is alleen dat óók een VSX bij mijn weten standaard lichtmetalen velgen had (Belfasts). Deze heeft wieldoppen.
Rob22 wrote: Thu Dec 17, 2020 10:27 pmDaarnaast heeft een Exclusive Type 1 (als ik mij niet vergis) ook standaard een multifunctioneel stuurwiel, en cruise-control.
Kijk eens bij die site. Het waren beide opties ;). Ik heb ze ook wel eens zonder gezien en schoot toen zelf ook even in error. Dat wil trouwens niet meteen zeggen dat die site heilig is. Met name door modeljaarwisselingen heb ik wel eens verschillen gezien. Een late t1 Exclusive (modeljaar '97 -> denk ik?) zal bijvoorbeeld ook bumpers in carrosseriekleur hebben, maar die worden hier helemaal niet genoemd.
Rob22 wrote: Thu Dec 17, 2020 10:27 pmis de Exclusive T1 in Nederland ook geleverd?
Ja en nee. Hij stond niet in de folder maar volgens mij is er wel degelijk minimaal eentje geleverd. Zal op speciale bestelling geweest zijn denk ik. Die auto staat als Activa op kenteken, omdat de Exclusive formeel niet leverbaar was. Ik geloof dat hij een jaar of twee geleden een keer te koop heeft gestaan.
Rob22 wrote: Thu Dec 17, 2020 10:27 pmof was daar ook een specifieke folder voor, net zoals bij de Type 1 Activa?
Ja die was er, maar volgens mij alleen in Frankrijk. Ook de v6 Exclusive kreeg blijkbaar zijn eigen folder.

Die tweeliter Exclusive die ik had gevonden was trouwens helemaal niet gaar, maar het is wel een handbak. Ik haalde deze en die andere (automaat VSX) door elkaar.
Rob22
Posts: 370
Joined: Sun Jun 02, 2019 10:22 am
Location: Groningen

Re: Citroën Xantia automaat

Post by Rob22 »

Ja die was er, maar volgens mij alleen in Frankrijk. Ook de v6 Exclusive kreeg blijkbaar zijn eigen folder.
Nice. 8-) Ik was er ondertussen ook achter gekomen dat de Exclusive V6 een eigen folder had, maar de 2.0i dus ook :)
Die tweeliter Exclusive die ik had gevonden was trouwens helemaal niet gaar, maar het is wel een handbak. Ik haalde deze en die andere (automaat VSX) door elkaar.]
Deze had ik ook gevonden. Leuke auto. Jammer dat het ombouwen van schakelbak naar automaat een vrijwel onrealistische klus is, maar alleen al voor dat prachtige zeldzame Alcantara interieur zou ik hem ophalen :-) 8-) :P
Er gaat niets boven de Double Chevron ;)
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Citroën Xantia automaat

Post by Feije »

Het is dat het een 16v is. Bij een 8v zou je er nog wel redelijk makkelijk een 4HP14-bak aan kunnen schroeven, want daar zit verder helemaal geen elektronica in. Dan is de belangrijkste vraag waar je zo'n bak vandaan zou halen. Zo'n 16v is alleen maar geleverd met AL4-bak en bovendien was die er alleen maar bij een t2. Dat wordt elektronisch een drama. Ik weet ook niet of het nou zo'n goed idee is om een 4HP14 aan een 16v te hangen, al zou ik verwachten dat zoiets wel past :think:.
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Citroën Xantia automaat

Post by Breeze »

Feije wrote: Thu Dec 17, 2020 7:52 pm
Breeze wrote: Thu Dec 17, 2020 8:58 amHuh. Toevallig ik beide types gehad en dat scheelt toch wel een paar punten.
O, dat verbaast me! Hoeveel scheelt het bij jou dan?
Verbruik 1,8 en 3,0.jpg
Verbruik 1,8 en 3,0.jpg (89.66 KiB) Viewed 2648 times

Ziehier mijn cijfers.
N.B. De V6 is 5% minder zuinig dan berekend door Spritmonitor, omdat de km-teller 5% teveel aanwijst. Dus het verschil is ong. 2 punten.
N.B. beide HANDBAK.

1,8 SX 8V Break 316 000 km in 12 jaar (inklusief 9 jaar woon-werk verkeer, 450 km/week)
3,0i V6 Break 162 000 km in 11 jaar

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Citroën Xantia automaat

Post by Menno »

Automaat maakt niets/weinig uit !
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Citroën Xantia automaat

Post by Feije »

Om zulke harde cijfers toch nog een béétje in twijfel te trekken, want we blijven eigenwijs ;)
Breeze wrote: Fri Dec 18, 2020 1:01 pmN.B. De V6 is 5% minder zuinig dan berekend door Spritmonitor, omdat de km-teller 5% teveel aanwijst.
Geldt dat niet ook voor de 1.8? Ze hebben wel verschillende tellers, maar de tellerafwijking van de 1.8 zal toch niet 0 geweest zijn?

Los daarvan is die 1.8 zuiniger dan ik had verwacht eerlijk gezegd. 1 op 10,5 is ook wel iets dorstiger dan ik met de v6 rij. Op één of andere manier rij ik meestal relatief zuinig, al is dat nou niet meteen aan mijn rijstijl te merken :eh:. Misschien omdat ik behoorlijk vlot doorschakel? Als ik normaal met de v6 rij, kom ik nauwelijks boven de 2000 rpm. De Turbo CT had klachten als ik dat soort grappen uithaalde, maar die v6 pakt zo mooi op van onderin dat ik er aardig mee wegkom.
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Citroën Xantia automaat

Post by Breeze »

Afwijking 1,8 (let op de komma!) was normaal, 1 à 2 % iirc.
Zuiniger rijden met de V6 is natuurlijk mogelijk, maar je koopt een V6 niet om er als een bejaarde mee te rijden. En boven de 3000 wordt het pas leuk.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Citroën Xantia automaat

Post by Menno »

Wat heeft dit met de vraag ( zoektocht ) van de TS te maken ? :lol:
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
Rob22
Posts: 370
Joined: Sun Jun 02, 2019 10:22 am
Location: Groningen

Re: Citroën Xantia automaat

Post by Rob22 »

Ach ja Menno, het is in ieder geval interessant informatie. Laten we het daar maar bij houden :lol: ;)
Er gaat niets boven de Double Chevron ;)
Post Reply