Hydractief controlelampje.

Wielen, remmen en natuurlijk de hydrauliek.
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Hydractief controlelampje.

Post by Breeze »

Lezend in de WaybackMachine: http://web.archive.org/web/201803250845 ... dractive2/ vroeg ik me af wanneer bij het Hydractief-II systeem, het controlelampje voor de sportstand wordt ingeschakeld. Bij het indrukken van de sportknop is natuurlijk één conditie. Maar het activeren van de sportstand gebeurt ook als je zo wild rijdt (b.v. op Zandvoort) dat de veer-ECU overschakelt naar sport. Het leek mij dat het controlelampje dan ook zou moeten/kunnen aangaan.
Echter ik heb er in mijn wilde dagen nooit iets van gemerkt en bovendien lees ik in het Hydractief-II document het volgende:
The status light actually lights up or extinguishes itself only when the suspension rules have been changed in response to the mode select switch. This takes a short while because the internal timeouts are reset and some of the sensors are re-calibrated. Because of this the light changing state is slightly delayed from the mode switch changing state.
Dat lijkt mij een aanwijzing dat alleen het sportknoppie het lampie activeert.
Iemand een beter idee?

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Hydractief controlelampje.

Post by bthomas »

Zoals het daar staat heb ik dat idee ook. Ik snap het toch al niet: bij hydractief is er een extra veerbol die via een klep wel of niet meedoet. Die klep wordt elektrisch bestuurd door de HA computer, correct? Als je hem op de sportstand zet, dan blijft die klep continu open staan? Hoe kunnen we nu weten of die klep uberhaubt correct functioneert?

Gemmink, een garage in Alphen, zei eens tegen mij: er zijn geen 2 Xantia's die hetzelfde veren. Afgezien van al dan niet HA kon ik mij dat niet voorstellen maar de 1.8 met vangraildeuk rijdt fors stugger dan mijn andere Xantia's.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Hydractief controlelampje.

Post by henkr »

In de sportstand gaat ie juist dicht waardoor het potentieel beschikbare volume gas afneemt.
Die kleppen worden veel vaker geactiveerd dan je zou denken, (begint al als je een portier opent) verder zijn snelheid, hoekverdraaiing van het stuur, plotseling afremmen en diep inveren van invloed. (zo is het mij tenminste ooit door een dealer uitgelegd.
De kleppen worden trouwens niet met een 12V signaal aangestuurd maar met PWM, wat Bert ongetwijfeld beter begrijpt dan ik. :lol:
Het lijkt me best interessant als je via een lampje zou kunnen zien wanneer en onder welke omstandigheden de hydractief ingrijpt maar helaas geeft het bestaande lampje alleen aan of de sportstand ingeschakeld is.
Ook heb ik ooit gelezen dat in de sportstand de kleppen niet onverbiddelijk gesloten worden maar dat alleen de reactietijd verkort wordt.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Hydractief controlelampje.

Post by Breeze »

Misschien is deze discussie verder verhelderend: CiFo, HA-II vraag

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Hydractief controlelampje.

Post by henkr »

Daar wordt het een stuk duidelijker van! :thumbup:
"La meilleure voiture française jamais construite"
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Hydractief controlelampje.

Post by bthomas »

Het lijkt me best interessant als je via een lampje zou kunnen zien wanneer en onder welke omstandigheden de hydractief ingrijpt maar helaas geeft het bestaande lampje alleen aan of de sportstand ingeschakeld is.
Lijkt mij ook heel interessant. Moet ik me misschien eens in verdiepen om erbij te maken. Dan vooral een meter die de duty cycle (%) weergeeft.
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Hydractief controlelampje.

Post by web »

Volgens mij zitten er vrij standaard Bosch stijl stekkers op de hydractief blokken. Een tussenkabeltje is dus zó gemaakt, zonder knippen in originele draden. Wat let je?
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Hydractief controlelampje.

Post by henkr »

OK? en dan heb je een tussenkabeltje, en dan? :?
"La meilleure voiture française jamais construite"
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Hydractief controlelampje.

Post by bthomas »

Waar zit dat HA blok?
(Henk, een tussenkabeltje kan ik wel voor je maken)
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Hydractief controlelampje.

Post by henkr »

Ik bedoel dat als ik het verhaal goed begrepen heb op deze stekkers een PWM signaal komt en dat je daar dus niet zomaar een 12V lampje op kan aansluiten.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply