C4 Cactus voor een prikje

Over Citroëns en andere auto's. Een apart verhalenonderdeel, anekdotes die mensen hier dan kwijt kunnen.
vintage
Posts: 12
Joined: Tue Jul 02, 2019 9:33 pm

Re: C4 Cactus voor een prikje

Post by vintage »

eerste rij indrukken

Na iets meer dan 30 000 km en ruim een jaar kan je moeilijk nog spreken van een eerste indruk. Alhoewel, in vergelijk met meer dan 20 jaar Xantia is het niks, dus ..

Vergelijken met de Xant is moeilijk. Tussen beide auto's zit 20 jaar, de Cactus is anderhalve (!) maat kleiner, … Behalve de vering/ophanging is er nog veel meer verschil. De hele filosofie, het hele concept is anders. Dat vraagt wat inleving. Net daarom heb ik wat gewacht en ben ik heel voorzichtig in het vergelijken van … citroenen en cactussen.

Achter het stuur voelt de auto goed : de combinatie van (lederen) stuurwiel, een heel aangenaam precieze besturing (elektrisch bekrachtigd), 100 pk aan de voet voor amper 1.100 kg, een pookje dat aardig luistert, zetels die behoorlijk zitten en een ietsiepietse verhoogde zithouding is oké. Kortom, de auto rijdt leuk. En remmen doet-ie ook fijn. Het zicht rondom is geruststellend.

Het grootste deel van mijn ritten is de weg van thuis naar het werk, en terug. Dat is telkens een kort stukje gewone weg en dan ruim 30 km autosnelweg, en weer even de plaatselijke wegen. Van files heb ik nauwelijks last, al kan het op de snelweg best wel druk zijn.
De Cactus nodigt zeker uit tot rustig rijden. 105 km per uur gaat 'm beter af dan 120 op het linkse baanvak. Het lawaai blijft binnen de perken, rechtuit heel stabiel rijden, en af en toe even doortrappen om een half dozijn trucks te passeren. Ik ben zelfs de cruise control gaan gebruiken.

Praktisch is de Cactus ook : achteruitrijcamera, automatische lichten, 5 deuren, voldoende ruim, … Er is wel een hoge laaddrempel, de koffer is niet zo groot en practisch en (hoe dom) alleen de rugleuning van de achterbank kan neerklappen. Op dat vlak heb ik toch veel ingeboet als je de breakversie van de Xantia gewoon bent.

Elke rit, ook een langere afstand van pakweg 150 km, of een kort boodschappentoertje is een leuke ervaring. Het verveelt niet, er is allerminst ergernis.
(En dikwijls krijg je ook het nakijken : de Cactus blijft een verschijning die zorgt voor een (visueel) prikje !-)

Ik zit nu aan ruim 105.000 km op de teller.
Wat mij betreft gaan we voor 300.000 km (op zijn minst, wie weet nog meer ...)

groeten, Bart
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: C4 Cactus voor een prikje

Post by Breeze »

Leuk verhaal en vanaf de introductie heb ik altijd wel een zwak gehad voor de Cactus. Komt er nog een vervolg? want ik ben wel benieuwd hoe je het veercomfort beoordeelt en vergelijkt.
En ik ben blij dat mijn X-Break het nog goed doet.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Post Reply