Gespot

Alles wat niet in de andere categorieen past.
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Gespot

Post by Alfred »

Hier zijn ze ook al meerdere jaren verdwenen :(
Ik herinner me nog goed toen ik de Xantia net had en bij de super kwam daar nog vijf Xantia's op de parkeerplaats kon tellen.
Vooral de 1.9 en 2.1TD zag je hier veel.

Dit jaar nog maar twee gezien in alle ritten samen.
(Niet bedoeld natuurlijk de twee die ik zelf heb).

Grt. Alfred.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Gespot

Post by Feije »

Alfred wrote: Mon Jun 06, 2022 11:32 pmVooral de 1.9 en 2.1TD zag je hier veel.
De 2.1TD zelfs? Die was nieuw best aan de prijs en ik kan me niet herinneren dat ik die ooit in het wild heb gezien in de vijf jaar dat ik nu Xantia rijd... Toen ik daar in 2017 mee begon zag je zo nu en dan nog wel eens een type 2 rijden, maar dat is steeds minder geworden. Wel kwam ik laatst toevallig bij een tankstation een type 1 in Vert Véga tegen. Dat is een bijzondere gewaarwording als je daar zelf ook in aan komt rijden :P. Ik heb de eigenaar ook even gesproken. Zijn Xantia stond nog een stuk strakker in de lak dan de mijne...
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Gespot

Post by Alfred »

Ja, echt de 2.1TD :)
Ik heb er hier een paar 'gekend'. Het is al wel 10 of 15 jaar terug.
Bedenk dat het belastingklimaat hier anders is. Dieselrijden was/is hier al aantrekkelijk vanaf ca 4000 km/jaar. De meerprijs zat eigenlijk alleen in de aanschaf. Diesels werden door de overheid zelfs aangemoedigd wegens lagere CO2 uitstoot, later moesten diezelfde diesels weer het veld ruimen voor de milieuzones.

Volgens mij is de 2.1td een tijd naast de HDi110 geleverd.
De prestaties zijn gelijk maar het verbruik is behoorlijk verschillend. Hoe de prijzen onderling hebben verhouden weet ik niet.

De meeste Xantia's hier waren de 1.9d.
Dan volgde de 1.9td en wat minder de 2.1td.
De 1.8i zag je soms ook maar de 2.0 16v zo goed als nooit, net zo min als de V6 (ze waren er wel maar ik heb ze nooit gezien).

Daarnaast had je de HDi's en dat waren voornamelijk de '90' versies. Ik zocht toen een HDi110 break en dat was niet gemakkelijk en waren toen ook nog flink aan de prijs. Twee straten van me vandaan reed iemand zelfs met een HDi110 Activa.

Grt. Alfred.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Gespot

Post by H@ns »

Vandaag maar eens een ruwe telling gedaan. Op een route naar de supermarkt, een goeie 7 km heen en terug, zoveel mogelijk oudere Citroens geturfd.
Zowel op de weg als geparkeerd bij huizen e.d. Uiteraard van de geparkeerde auto's alles maar één keer meegeteld (heen is zelfde weg als terug)

Voor een doorsnee dinsdagochtend geen slechte vangst:

ZX: 1
ZX BREAK: 1 :shock:
XSARA: 5
(waarvan XSARA PICASSO) 3
XANTIA: 1 (niet de mijne ;) )

Wat verder opviel:

* PSA is met de nieuwere modellen duidelijk oververtegenwoordigd, daarna Renault.
* De Citroën Berlingo -het oude model- is heel populair, niet geteld maar naar schatting wel 10 stuks gespot (platte land)
* Idem de Peugjes 205 (en 105) die zie je ook erg veel
* Geen enkele C5 1 of 2 gezien.
* De dacia Duster is hier ook enorm populair!! je ziet er steeds meer.

OHJA: en ook nog een boodschappenwagen die ik niet meteen thuis kon brengen..
Ik vermoed een John Deere :lol:

boodschappen.jpg
boodschappen.jpg (196.6 KiB) Viewed 1517 times
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Gespot

Post by web »

Het zijn ook altijd dezelfden die dwars over twee vakken parkeren...
Tato
Posts: 84
Joined: Thu Feb 04, 2021 12:43 pm

Re: Gespot

Post by Tato »

De zoveelste PC Hooft tractor. :lol:
Grtz,

Maurice
User avatar
luk-asse
Posts: 50
Joined: Sat Oct 24, 2020 6:32 pm

Re: Gespot

Post by luk-asse »

Adri, jazeker; en er hangt nog eens een 14 kg bagage aan..
We kampten ook met felle tegenwind (tot 70 km/u) en dagen met meer dan 1000 hoogtemeters. Geen wandeling door het park.
In het C3 AC forum waar ik geregeld bijdragen drop (https://www.planete-citroen.com/forum/f ... 0-2017-%29 en
https://forum-auto.caradisiac.com/topic ... /#comments) komt het woord Xantia geregeld voor, en niet alleen door mij :shock:
groet, luk
ex 2xAmi6,3xAmi8,LNA,Visa,GSA,BX,en XantiaHDi110; nu C3AC :-(
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Gespot

Post by henkr »

Het is inderdaad een John Deere, da's niet zo moeilijk, de Peugeot 105 daarentegen is hier volledig onbekend. :?
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Gespot

Post by H@ns »

Niet? :lol:
Ik bedoel natuurlijk de 106... :oops:
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: Gespot

Post by Stars_Falling_93 »

Even from the top of my head. Ik zie vooral veel Xsara, Xsara Picasso en Saxo. En met veel bedoel ik dan regelmatig.

ZX'en zie ik eigenlijk nooit. XM's daarentegen juist weer wel; ik weet er in de buurt drie te staan.
Post Reply