Gespot

Alles wat niet in de andere categorieen past.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Gespot

Post by H@ns »

Niet geheel off-topic hoor. Komt uit dezelfde Bertone stal als de Xantia hoewel Giorgetto Giugiaro, de ontwerper van dit model, toen al voor zichzelf was begonnen (meen ik me te herinneren)

De eerste modellen waren niet veel soeps, pas toen Giorgetto zich ermee ging bemoeien werd het een hele populaire wagen.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Gespot

Post by henkr »

Dacht dat ie ontworpen was door Dan Abramson. :roll:
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
luk-asse
Posts: 50
Joined: Sat Oct 24, 2020 6:32 pm

Re: Gespot

Post by luk-asse »

Heren, (en sporadische dame)
zie hier: https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... rm=a_94788
groet, luk

naschrift: dit nummer van Autoweek kopen lukt me niet (404)
Mocht iemand het integraal neerpoten in deze rubriek?
ex 2xAmi6,3xAmi8,LNA,Visa,GSA,BX,en XantiaHDi110; nu C3AC :-(
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Gespot

Post by Feije »

Dat kun je over een paar jaar nog wel wagen, maar voorlopig denk ik dat Autoweek het copyright-technisch niet leuk gaat vinden als we hun stuk meteen online zetten waar iedereen het gratis kan lezen. Ik heb 'm zelf al gekocht en wil het best een keer voor je inscannen ;).
User avatar
luk-asse
Posts: 50
Joined: Sat Oct 24, 2020 6:32 pm

Re: Gespot

Post by luk-asse »

Of het ons in grote lijnen vertellen?
(Inmiddels van rb een link naar het nummer gekregen waarvoor dank)
Het gaat om een tweekamp tussen een Xantia V6 en een Peugeot 406 V6; de peug haalt het maar z'n V6 is nieuwer, stiller en krachtiger, en heeft een handbak tov de automaat bij de Xantia. En een beetje autojournalist houdt meer van een strak sturende, fel reagerende auto die hem 'vertelt wat er onder hem gebeurt' zodat de softe Xantia, waarvan de rijbeleving wel goed omschreven wordt, het onderspit delft. Plus: de 406 was een juweeltje met weinig km's, de Xantia was wat heet 'gebruikt'... De slotsom van het artikel:
Peugeot 32½ punten Citroën 29½ punten
Deze auto’s doen nauwelijks voor elkaar onder, maar verschillen wel als dag en nacht.
De Citroën schittert met zijn unieke veersysteem en alle sensaties die daarbij horen en
het feit dat het onderhand een erg zeldzame verschijning is geworden – subjectief vastgesteld. Zijn praktische vijfde deur is mooi meegenomen, de automaat een comfortabel
genoegen. De Peugeot rijdt niet minder dan subliem en levert zijn enorme prestaties
met een verbluffend gemak. Een enorme fijne, actieve stuurauto met een foutloos
onderstel en een aangename vijfbak. De spelverdeling is in dit specifieke geval niet
moeilijk: de Xantia mag wederom aantreden voor de alledaagse ritten, maar de 406
komt alleen in een zonnig weekend uit de garage
.
groet, luk
ex 2xAmi6,3xAmi8,LNA,Visa,GSA,BX,en XantiaHDi110; nu C3AC :-(
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Gespot

Post by Feije »

Volgens Autoweek is de v6 in de 406 een stuk sneller, maar ik vermoed zelf dat dat vooral door de automaat van de Xantia komt. Die haalt er door z'n lange versnellingen echt flink wat snelheid uit. Volgens Autoweek is de Xantia v6 nooit met handbak geleverd, maar dat is natuurlijk onzin. Je zat dan alleen wel vast aan de Activa of de Break. De latere v6 is gevoelsmatig inderdaad wel een stuk stiller, maar eigenlijk vind ik het wat ruigere karakter van de oude versie wel leuk ;).

De 406 kreeg ook een extra punt door een lager verbruik en dus lagere gebruikskosten, maar ik betwijfel of ze dat in de praktijk hebben getest. In theorie is de late v6 inderdaad zuiniger door variabele kleptiming op de inlaatkleppen. De enige auto die met beide is geleverd is de 406 en die heb ik beide nooit gereden, maar tot dusver is van alle auto's die ik met die motor ken (607 aut, c5 aut en mijn eigen Xantia) de Xantia nipt de zuinigste... Het is de enige met de oudere v6, maar ook de lichtste en de enige met handbak.
Last edited by Feije on Fri Mar 12, 2021 3:43 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Gespot

Post by Menno »

Een automaat met een handbak vergelijken slaat een beetje de plank mis wat mij betreft ....
Verder een leuk artikel ;)
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Gespot

Post by bthomas »

Weer een vliegende Xantia. Sorry dat 'ie zo vies is, om bij dat schip te komen moest ik over een groot vies terrein rijden.

Image
User avatar
Breeze
Posts: 946
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Gespot

Post by Breeze »

Jij maakt (ook) heel wat mee Bert. Je kan volgend jaar zo met de Citron-Pressé rally meerijden.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Gespot

Post by H@ns »

En een mooie gelegenheid om weer eens een bodeminspectie te doen!
Moet je alleen wel een schonere aanrijroute kiezen ;)
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Post Reply