Gereedschap

Alles wat niet in de andere categorieen past.
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Gereedschap

Post by Feije »

Dat is niet duur inderdaad. Zoiemand moet ik ook ff vinden ;)
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Gereedschap

Post by bthomas »

Ik kan gebruik maken van zowel een (de-)montage apparaat als van een balanceerapparaat maar ik doe dat vrijwel nooit.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Gereedschap

Post by henkr »

Eindelijk de voorwielnaaftrekker compleet, de basisset van de Hubgrappler had ik een tijd geleden in de V.S. besteld, een 35mm(-) bus voor de 106jes en een 42mm(-) bus voor de Xantia heb ik er bij laten maken:

Image

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
slimenslecht
Posts: 84
Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm

Re: Gereedschap

Post by slimenslecht »

slimenslecht wrote: Wed Jun 12, 2019 11:56 pm Ik verwissel al jaren mijn eigen banden, heb inmiddels 3 verschillende bandenapparaten gehad, 1e op 380V, 2e een handmatige (tering, dat was gewoon fittnessen) en nu eentje op 220V (de 3e).
Ik heb echter nog nooit een bazooka of bandenklemring nodig gehad, gewoon voldoende bandenpasta op de hiel van de band en hij glijd op zijn plaats.

Nu nog een goed en betaalbaar balanceerapparaat zien te vinden... Balanceren doe ik in Amsterdam bij de Hobbyhal, ben ik voor 4 wielen minder kwijt als bij de bandenboer voor 1. En ze zijn goed in balans 8-)
Hoi oude "Tools" patsers... ;)

Inmidels een balanceerapparaat op de kop getikt, een Balco B93. Een oudje maar wel erg goed werkend, handbediend slingeren en de display word gevoed met iets van 9 volt gelijkstroom.

Mooi om het bovenstaande te hebben, maar dan moet wel je compressor het blijven doen. En daarvan liep de pomp dus vast... :? Had net mijn laatste winterband er omheen gedraaid, beetje mazzel dus.

Inmiddels een Huvema 100/260 compressor op de kop getikt in zeer goede en weinig gebruikte staat. Enige nadeel, werkt op 380 volt. Dus ombouwen naar 220 volt. Is een 100 liter drukvat met een opbrengst van 260 liter per minuut, tweecilinder.
Verder liep ik nog tegen een Ferrex compressor aan, eencilinder met een 50 liter staande tank (Aldi) die iemand na een maand bezit alweer kwijt wilde. Prijs was zo aantrekkelijk dat die voorlopig ook maar dienst doet voor de kleine klussen en totdat ik de Huvema heb omgebouwd.

Als zo´n ding kapot gaat weet je pas hoe vaak je hem ongemerkt gebruikt.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Gereedschap

Post by henkr »

Lekker bezig Ben!
Het betekent dus dat je condensatoren moet plaatsen om de motor te laten denken dat ie 3 fasen heeft?
Hoe bereken je de waarde van die condensatoren of steekt dat niet zo nauw?
Op zich is 3 fasen uit je meterkast trekken ook niet zo moeilijk.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
slimenslecht
Posts: 84
Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm

Re: Gereedschap

Post by slimenslecht »

Ha die Henk,

Ik moet vaker op dit forum kijken, blijft leuk.

Ennuh, ja, Steinmetzschakeling in driehoek of ster er op klussen. Dus middels een condensator de motor foppen zodat ie denkt dat ie 3 fasen krijgt.

Effe 3 fasen uit de meterkast trekken is wellicht niet zo moeilijk, maar de huiseigenaar(woningstichting) en het energiebedrijf willen dan dat het door een gekwalificeerd en gecertificeerd persoon gebeurt die de boel ook keurt... Dat prijskaartje is het mij nog niet waard. En ik moet dan onder het huis door, waarvan de kruipruimte volledig met van die isolatiechips is volgespoten..., ook niet fijn.

Voor de waarde van de condensator geldt de vuistregel 50 μF (microfarad) per kW motorvermogen. Ik heb op mijn oude compressor een motor van 2,2 kW met een condensator die een (opgedrukte) waarde heeft van 110-130 μF. Er zat er een op van 115 μF die ik vervangen heb vanwege mogelijk defect, maar het defect was een kabelbreuk.
Misschien bouw ik de motor van de oude over, of ik pas de "nieuwe" aan. Inmiddels de nieuwe pressostaat voor 220 Volt ook binnen, nu nog even tijd maken.

Lekker bezig dus.

Overigens stelde MdV mij voor om misschien weer een Xantia aan te schaffen, ik was effe verbaasd. Kwam omdat ik mij beklaagde over het verbruik van de Mazda in stadsverkeer, vooral als de kinderen hem meenemen ;-)) (maar daar weet je alles van, soort 106 automaat maar dan nog dorstiger).
User avatar
Breeze
Posts: 946
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Gereedschap

Post by Breeze »

Voor die MdV S&S krijg ik steeds meer bewondering. Neem haar eens mee op een meeting.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Gereedschap

Post by Alfred »

Ben, je zou 3 fasen ook uit 1 fase kunnen maken.
De eerste fase is dan gewoon je netspanning, de tweede is via een condensator en de derde zou je kunnen maken met een smoorspoel.
Daar zou je een flinke transformator voor kunnen gebruiken waarvan je de secondaire kant kortsluit.
Een spoel werkt als een condensator, maar dan net andersom (bij condensator ijlt de stroom voor, bij een spoel ijlt de stroom na)

Het is maar een idee.

Mvg. Alfred.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Gereedschap

Post by henkr »

@Alfred:Betekent dit dat je theoretisch met voor- en naijling uit een 3x16A groep een 1x48A zou kunnen maken?
Stel me voor dat als er ook maar iets in fase verschuift er een serieus probleem zou ontstaan.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Gereedschap

Post by Alfred »

Nee, je groep blijft met maximaal met 16A belastbaar.
Als je 3 fases nabootst (met spoel en condensator) kan het best zijn dat die 16A dan niet toereikend is.

Ik zie niet wat je bedoelt als er ook maar iets in fase verschuift...
Als je de fases verkeerdom aansluit gaat de motor de andere kant op draaien.

Mvg. Alfred.
Post Reply