De Franse vrachtwagenchauffeur.

Over Citroëns en andere auto's. Een apart verhalenonderdeel, anekdotes die mensen hier dan kwijt kunnen.
Post Reply
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

De Franse vrachtwagenchauffeur.

Post by Breeze »

Aangezien hier ook een paar Heinkels in voorkomen, heb ik dit verhaal maar weer eens geplaatst

De Franse vrachtwagenchauffeur.
De titel van dit verhaal heeft betrekking op de enige echte held van dit verhaal.
In de zestiger jaren was voor scholieren liften de enige manier om met een beperkt budget iets van Europa te zien. Populair waren de vleeskoelwagens, die heen en weer reden tussen Breukelen en het abattoir van Porte de la Vilette in Parijs. Voor ƒ 12 werd je opgevouwen naar Parijs vervoerd, waarna het grote liftavontuur kon beginnen. Berucht was de liftplek bij de uitvalsweg naar het zuiden, de Autoroute du Soleil. Afhankelijk van je uiterlijk, stond je daar van een paar uur tot een paar dagen te wachten op een franse goedzak. Voor meisjes waren die tijden een paar minuten tot een paar uur (ook afhankelijk van het uiterlijk). Vaak werd je na een lift afgezet bij het begin van een dorpje, waarna je met je veel te zware bagage in de hitte door het dorpje naar het andere eind moest wandelen. Gelukkig bewaar je hoofdzakelijk de leuke liftherinneringen. Zoals de lift in een Facel-Vega met een chauffeur die absoluut niet met het grote vermogen overweg kon en bovendien voortdurend verlekkerd keek naar 2 zulke aantrekkelijke jongetjes. Onvergetelijk was ook het jonge stel in een Traction, die tot en met de achterbank stampvol geladen was. Ze stopten toch, want hoe zwaarder beladen hoe beter de wegligging, zeiden ze. Opgevouwen en geradbraakt haalden we Parijs. Heel leerzaam was een lift van een Engelsman in het heuvelachtige gebied in midden Frankrijk. Hij had een raceschool in Frankrijk en reed ook als zodanig. Zelfs als tiener met zeer beperkte rijervaring, kon ik zien dat hij een meesterlijke voertuigbeheersing had. Op een gegeven moment zei de Engelsman: These Peugeots 403, usefull cars, but I don't like them. Ik heb later nog wel 403's gereden. Je werd er niet opgewonden van, maar het waren voor die tijd helemaal geen slechte auto's.
Mijn vriend en ik besloten toen om het de volgende keer anders aan te pakken, daarbij geholpen door het feit dat we oud genoeg waren geworden voor het bezit van een motorvoertuig. Dat betrof een Heinkel Tourist type 103 A-0 (die met het buizenstuur) voor mijn vriend en een type 103 A-1 (die met het plaatstalen stuur) voor mij. De Heinkel had een 174 cm3 viertakt, 6,8 kW (9,2 pk) en Dyna-start. Jammer was alleen dat de 4 versnellingen op het stuur bediend werden, want er gaat niets boven voetversnelling.
Heinkel Doesburg 2.jpg
Heinkel Doesburg 2.jpg (107.32 KiB) Viewed 3186 times

Probleemloos reden wij over de provinciale wegen richting onze bestemming in midden Frankrijk, want tolwegen waren nog zeldzaam en sowieso boven ons budget. Vlak voor onze bestemming werd zo’n provinciale éénbaansweg mij bijna noodlottig. Vooroprijdend, voelde ik ineens dat mijn stuur progressief zwaarder ging draaien. Dat heeft bij een 2-wieler onvermijdelijk de consequentie dat je gaat slingeren, want je kan je evenwicht niet meer corrigeren. Tijdens deze sinusoïdale beweging, zag ik tot mijn verbijstering dat de steeds groter wordende slingeringen mij op de linker weghelft brachten. En daar reed toevallig een vrachtwagentje met keien. Als ik me goed herinner zo’n Renault Goelette met frontstuur.
Renault Goelette.jpg
Renault Goelette.jpg (63.81 KiB) Viewed 3186 times

De verdere herinnering is fragmentarisch, maar ik werd van de scooter afgeslingerd en belandde in de berm met niet meer dan een scheur in m’n spijkerbroek en een kras op mijn helm. Het volgende had zich in een fractie van tijd afgespeeld. De vrachtwagenchauffeur had met dezelfde verbijstering mijn zelfmoordroute gevolgd, in een reflex het stuur naar rechts gegooid en vervolgens een aantal bermpaaltjes platgereden. Door zijn reactie had ik, in plaats van een frontale botsing, slechts zijn linker spatbord geraakt. Het stuur van mijn scooter zat ongeveer ter hoogte van de buddyseat, dus het leek voor mij einde vakantie. Maar je bent jong en veerkrachtig en de Reis & Krediet brief van de ANWB bracht uitkomst. Het scooterwrak werd, met een deel van de bagage, bij een vriendelijke aanwonende gestald en is gerepatrieerd naar mijn ouderlijk huis. Alle formaliteiten geregeld hebbende, klom ik bij mijn vriend achterop voor het laatste stuk naar vliegveld Moulins, alwaar wij zweefvlieg- en parachutespringplannen hadden. Tot aan de nachtrust leek het alsof het slechts een rimpeltje in de vakantie was. Maar eenmaal in de slaapzak heb ik de héle nacht liggen trillen en zweten, dat ene moment steeds weer herbelevend. Maar, zoals al vermeld, je laat je niet kennen en we hebben een prachtige vlieg en springvakantie gehad. Dat parachutespringen is heel leuk als je in volslagen stilte aan het scherm hangend naar beneden zweeft. Voor het zover is, moet je uit dat gat in de diepte springen. De eerste keer scheet ik 7 kleuren str. Bij de laatste en 12e keer was het nog net zo erg. De opening van de chute was alle keren automatisch door een touwtje aan het vliegtuig met een breekkoordje. Dan kan je nog best een klap daarvan in je nek van krijgen. Maar toch aardig om een keer gedaan te hebben.

Epiloog
De franse vrachtwagenchauffeur heeft misschien mijn leven gered, maar op z’n minst behoed voor een zware verwonding. Ik heb hem na thuiskomst een grote doos bonbons gestuurd.
Uiteraard had ik mijn ouders gebeld en verteld, dat ik slechts een scheur in m’n spijkerbroek en een kras op mijn helm had. Maar toen de Heinkel met de verfrommelde voorkant in Utrecht arriveerde, konden zij niet geloven dat de bestuurder na een dergelijk ongeval slechts een scheur in z’n spijkerbroek en een kras op zijn helm had. Zij hebben dus 2 weken in totale stress geleefd.
De oorzaak heb ik ook kunnen reconstrueren. Voor de vakantie had ik een lekke voorband gehad. Geheel tegen mijn gewoonte had ik die niet zelf gerepareerd, maar laten doen bij een benzinestation. Die hadden een plakker over de scheur geplakt en de einden van de scheur niet rond geknipt. De scheur was gaan groeien, kwam op een gegeven moment onder de plakker uit en de catastrofe werd onafwendbaar.
De achterkant van de Heinkel was nog volledig intakt, dus ook de motor en de aandrijftrein. Met een frame en voorvork van de sloop en een spuitbus heb ik nog vele tevreden km’s afgelegd. Het was tenslotte de Rolls-Royce onder de scooters.
Mijn vriend heeft, achter mij rijdend, alles 1e rang zien gebeuren. Hij vertelde mij laatst, dat hij de hele gebeurtenis nog haarscherp op zijn netvlies kan terughalen en verwachtte, dat hij dat zijn hele verdere leven zal kunnen blijven doen.

Lessen geleerd:
- Zelfs de volledige waarheid aan je ouders vertellen, is soms nog niet goed genoeg.
- Plak nooit een binnenband van een gemotoriseerde 2-wieler.

Breeze
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De Franse vrachtwagenchauffeur.

Post by JW-C5 »

Daar ben je inderdaad heel goed mee weggekomen 8-)

In dat andere draadje vertelde ik wat over mijn avonturen met de Heinkel, type 103 A0, met het buizenstuur, en het schuin liggende reservewiel. Kenteken was SR......, de rest heb ik even niet paraat.

Op terugreis vanuit die kampeervakantie in Italië, overkwam mij iets vergelijkbaars.
We waren al in NL, en ergens in de buurt van Maastricht, op de snelweg, klapte de achterband. Hoe ik toen de Heinkel, zwaarbeladen als hij was met twee personen en bagage, veilig en wel tot stilstand heb kunnen brengen op de vluchtstrook, ik weet niet hoe ik dat toen geflikt heb.
Een automobilist die kort achter me reed is gestopt, en heeft me minutenlang de hand geschud, net als ik in opperste verbazing over de goede afloop.
Na daarvan bekomen te zijn het wiel gewisseld, waarbij ik vaststelde dat de band erg warm was. Waarschijnlijk oververhitting doordat hij te zacht geworden was. Waarom dat was weet ik niet.

Groet,
JW
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: De Franse vrachtwagenchauffeur.

Post by bthomas »

Wat is 'frontstuur'?
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De Franse vrachtwagenchauffeur.

Post by Breeze »

Frontstuur is een term waarmee vrachtwagencabines worden aangeduid, waarbij de bestuurder boven, naast of voor de motor is gepositioneerd. Dit in tegenstelling tot het type torpedofront, wat in het begin van de ontwikkeling van vrachtwagens de norm was (Wiki).

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De Franse vrachtwagenchauffeur.

Post by H@ns »

[dan moet ik even mijn algemene kennismodus aanzetten nu]
Weet je trouwens waarom de Europese vrachtwagens zo'n korte neus hebben? Dus in tegenstelling tot de Amerikaanse trucs die een groot motorcompartiment hebben vóór de bestuurderscabine?
Dat komt omdat er ooit, in een ver verleden -ik meen net voor WOII- er binnen Europa is afgesproken dat vrachtwagens een maximale lengte mogen hebben. En omdat de vrachtruimte nu juist het belangrijkste was voor de sector wegtransport is de productie van trucs zo aangepast dat de cabine zo klein mogelijk is teneinde de laadruimte zo groot mogelijk te houden.
Dat heeft geresulteerd in een ontwerp van vrachtwagen trucs met een stompe neus.

In Amerika gold die regel niet dus daar zie je juist die, in mijn optiek veel mooiere, trucs met een enorme neus.

Leuk weetje {betweter modus uit]
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De Franse vrachtwagenchauffeur.

Post by Breeze »

H@ns wrote: Thu Oct 08, 2020 7:29 pmdie een groot motorcompartiment hebben vóór de bestuurderscabine?
Dat noemen wij in Europa dus een torpedofront cabine. Tot in de jaren zestig was hier ook het torpedofront redelijk populair. Scania, Volvo, Magirus (Deutz) en ook DAF hadden ze in het programma. En toen ging Europa de vrachtwagenlengte aan banden leggen en was het uit met de torpedopret.
Wat daarbij ook speelt is de veiligheid en comfort voor de bestuurder, want met een torpedo heb je een veilige grote kreukelzone en met een frontstuur, omdat je boven de vooras zit, minder comfort. Torpedo-nadeel is weer slechter zicht vlak voor je, op overstekende schildpadden en kleine kindjes en een grotere draaicirkel. De Europese transporteurs en daarmee de fabrikanten, hebben zich dus laten leiden door het geld.
Als je praat met chauffeurs, hoor je over het algemeen voorkeur voor torpedofront, als is het alleen maar voor de stoere uitstraling.

Scania Vabis.jpg
Scania Vabis.jpg (115.47 KiB) Viewed 3129 times
Met zoiets ben ik naar Parijs meegelift. Als dat geen torpedo is ;) .

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De Franse vrachtwagenchauffeur.

Post by H@ns »

Volgens mij wordt de draaicirkel kleiner als de wielen in de lengte-as dichter bij elkaar staan bij gelijke lengte van de gehele wagen :idea:
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De Franse vrachtwagenchauffeur.

Post by Breeze »

Ik heb zitten nadenken Hans. Zelf verzin ik nooit wat en mijn cabineverhaal kwam grotendeels uit een vervoerswebsite. Je kan de draaicirkel op 2 manieren beschouwen, vanuit het standpunt van de hele wagenlengte en vanuit het standpunt van de chauffeur. Ik denk dat ze op de door mij geraadpleegde website, vanuit dat laatste standpunt redeneerden. Want dan wordt de draaicirkel groter als je overgaat op torpedoconfiguratie.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De Franse vrachtwagenchauffeur.

Post by JW-C5 »

De draaicirkel wordt op twee manieren gedefinieerd:
-- tussen stoepranden. Dan zijn ver naar achteren geplaatste voorwielen, zoals bij een stadsbus, van voordeel.
-- tussen muren. Dan heeft die stadsbus er niet veel aan.
Die moet bovendien oppassen z'n achterkant niet aan puin te rijden als hij langs een muur wegrijdt met helemaal ingedraaide voorwielen :shock:

Groet,
JW
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De Franse vrachtwagenchauffeur.

Post by Breeze »

Dat is grappig, in AMK (Auto-Motor-Klassiek, aanbevolen tijdschrift), staat een verhaal over een 2-wieler in Frankrijk die praktisch hetzelfde is overkomen als door mij destijds. Alleen was hij er slechter aan toe, maar het thuisfront had dezelfde schrikervaring.


Yamaha XT500.jpg
Yamaha XT500.jpg (84.34 KiB) Viewed 3073 times
VAKANTIE VAN TOEN – COLUMN
door DOLF PEETERS

Je stond op, pakte je papieren en een tandenborstel, stapte op en ging op weg. Zo ging je vroeger op vakantie. Ergens in de middag was er dan – nadat er in de buitenwijken van Verdun zelf overnachtingsplek is geregeld – een stop op een dorpsterras. De Fransen noemen WOI nog steeds ‘La Grande Guerre’.

Noord-Frankrijk was ver genoeg
In die jaren botsten de oude militaire tactieken met de nieuwste krijgsstrategieën. Zo marcheerden de Britten met de bajonet op het geweer traditiegetrouw in een breed front naar de vijand toe. Die vijand had net de zegeningen van het machinegeweer ontdekt en had zich meteen heel andere spelregels eigen gemaakt.

Veel toeristen zoeken er velden en bossen af met metaaldetectoren. Soms vindt er eentje een bom of granaat. “BOEM”. Weer een gemengd bericht in de krant. Het liep tegen etenstijd. De XT500 kreeg een schop, en hop: “Verdun, daar kom ik weer”. Over dezelfde, onverharde binnendoorweg als waarover ik de stad had verlaten. Ik was er al bijna en toen deed iemand het licht uit. Later deed ik mijn ogen open. Ik had overal pijn. In en schemerige zaal hing een vage creosoot en urinelucht. Naast me klonk gekreun. Er lag een kind dat drie infusen had en ingezwachteld was. Ik voelde me nog wat vaag toen er een beeldschoon Aziatisch meisje naast me kwam staan. Ze heette zuster Maria Theresa. Zei ze. Ze beloofde de dokter te roepen. Er stond me iets van bij dat ik op de motor zou moeten zitten in plaats van dat ik in wat blijkbaar een ziekenhuisbed is zou moeten liggen.

Er kwam een joviale man in een witte doktersjas naar me toe
Hij keek me hoofdschuddend aan en meldde dat het hospitaal niet vaak meer slachtoffers van het slagveld van Verdun ontving. Vertelde wat er zoal met me gedaan was nadat een illegaal motorcrossende twaalfjarige me had gevonden. Die had de pompiers gecontact omdat hij in verband met zijn leeftijd niet naar de gendarmerie wilde. Op de derde dag vond ik mezelf genezen. Ik haalde het infuus uit mijn arm. Pakte de strip pijnstillers die er op het nachtkastje lag en meldde me af. Mijn bagage was door de herbergierster afgegeven. Ik kreeg niet alle knopen dicht. De treinreis naar huis was lang en pijnlijk.

Op het thuisfront heerste blinde paniek
Het is niet leuk om huilend door je moeder omhelsd te worden als je een stel gebroken ribben hebt, en bont en blauw bent. De reden van die paniek? Een vriendelijke repatriëringsfiguur had de gewokkelde XT zonder verdere uitleg naast de garage gezet. De oorzaak van de duik in de vergetelheid bleek geen Ricard. In mijn meest recente favoriete bocht had de XT een klapband voor gekregen. Dat bleek bij controle van de patiënt. Maar hoeveel Maria Theresa’s er nu echt waren? Mijn huisarts trok grauw weg toen hij zag dat de in Frankrijk verzorgde pijnstillers in Nederland zowel onder de Opiumwet als onder de wapenwet vielen. De XT werd weer opgebouwd. Met een Amerikaanse 590cc set. De motor werd er nog leuker door.
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Post Reply