Opmerkelijk bericht vandaag: zuinige Nederlander tankt liever wat duurdere brandstof;
https://nos.nl/l/2350503
Nieuws en media
Nieuws en media
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Re: Nieuws en media
Aan de pomp misschien wat duurder, maar het verbruik is lager. Onderaan de streep dus goedkoper
En beter voor je auto
En beter voor je auto
Groet van Henk uit Steenwijk
Xantia 1.8, 1999
Ami 8, 1978
Xantia 1.8, 1999
Ami 8, 1978
Re: Nieuws en media
Sinds oktober 2019 tank ik de 98 benzine, zowel in de C5 als in het C-eendje.
Gevolg: merkbaar veel beter lopen van de motor in m'n C5.
En bij het C-Eendje zie ik een lager brandstofverbruik dan voorheen, bijgehouden op SpritMonitor.
Groet,
JW
Gevolg: merkbaar veel beter lopen van de motor in m'n C5.
En bij het C-Eendje zie ik een lager brandstofverbruik dan voorheen, bijgehouden op SpritMonitor.
Groet,
JW
Re: Nieuws en media
Ik weet niet of het alleen de 98 is maar de afgelopen maanden heb ik met de X al een paar keer 1:14 gerealiseerd en dat is waarachtig toch niet slecht voor een 2.0-automaat, (de 106 -1.6-aut is beslist niet zuiniger) ik ging gemakshalve altijd uit van 1:10 en mijn dochter heeft er ooit een keer 1:12 mee gehaald.
De verlaagde maximumsnelheid heeft er natuurlijk ook aan bijgedragen plus een kleine correctie voor de 195/60 banden (-2,04%)
Vraag: zou het kunnen dat het verschil vooral merkbaar is bij motoren met een pingelsensor? die hebben i.i.g. de mogelijkheid het ontstekingstijdstip extra te vervroegen.
Groet Henk
De verlaagde maximumsnelheid heeft er natuurlijk ook aan bijgedragen plus een kleine correctie voor de 195/60 banden (-2,04%)
Vraag: zou het kunnen dat het verschil vooral merkbaar is bij motoren met een pingelsensor? die hebben i.i.g. de mogelijkheid het ontstekingstijdstip extra te vervroegen.
Groet Henk
Last edited by henkr on Thu Oct 01, 2020 5:29 pm, edited 1 time in total.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Nieuws en media
Dat hoor ik heel vaak, maar ik heb het bij de Xantia's nog nooit gemerkt. Ik heb wel eens een paar tankjes benzine achter elkaar met de Turbo CT op BP Ultimate gereden. Motor leek precies hetzelfde te presteren als op de goedkoopste benzine en ook het verbruik was in lijn met het verbruik dat ik met goedkope benzine had.
Andersom heb ik ook gerekend: om de prijs van BP Ultimate te rechtvaardigen zou ik op goedkopere benzine 1 op 9 of slechter moeten rijden. De enige keer dat ik dat haalde was toen ik de Xantia een paar uur lang als aggregaat een andere accu liet laden...en zelfs toen reed ik nog 1 op 8,7 geloof ik over de hele tank.
Ik ben het er trouwens wel mee eens dat E10 gewoon rommel is. De Xantia's lopen er beide prima op, maar als je het een paar maandjes ergens in laat zitten gaat het al gauw rotten. Wat mij betreft dus absoluut niet geschikt om een auto mee stil te zetten.
Last edited by Feije on Fri Oct 02, 2020 12:41 am, edited 1 time in total.
Re: Nieuws en media
Hier ook sinds sep '19 overgegaan naar 98, na een leven lang 95 te hebben gereden. Maar zoals gewoonlijk merk ik geen verschil, noch in verbruik, noch in "Laufkultur". Dat ben ik wel gewend want b.v. met nieuwe of Comfortbollen, merk ik ook niet of nauwelijks verschil.
Het Zoekzoekie Altootje uit 2004, van mw. Breeze laat ik maar gewoon doorlopen op 95. Als het schip strandt dan zien we het wel.
Adri
Het Zoekzoekie Altootje uit 2004, van mw. Breeze laat ik maar gewoon doorlopen op 95. Als het schip strandt dan zien we het wel.
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: Nieuws en media
Mijn ouwe “ rommel “ loopt wat mij betreft beter op die E5 ...
Bovendien staat m’n C3 veel stil.
Ook de eend heeft baat bij ethanolvrije benzine ... die krijgt zelfs peut met octaan 100 +
De km vreter tankt gewoon E10 ...
Bovendien staat m’n C3 veel stil.
Ook de eend heeft baat bij ethanolvrije benzine ... die krijgt zelfs peut met octaan 100 +
De km vreter tankt gewoon E10 ...
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Re: Nieuws en media
Mijn TCT deed het destijds ook prima op 95.Feije wrote: ↑Thu Oct 01, 2020 5:26 pmDat hoor ik heel vaak, maar ik heb het bij de Xantia's nog nooit gemerkt. Ik heb wel eens een paar tankjes benzine achter elkaar met de Turbo CT op BP Ultimate gereden. Motor leek precies hetzelfde te presteren als op de goedkoopste benzine en ook het verbruik was in lijn met het verbruik dat ik met goedkope benzine had.....
Maar als ik de bergen in ging, merkte ik dat hij ging pingelen als ik steile weggetjes reed met korte bochten/hairpins, waar je uit weg moest trekken. Uiteraard werd dat door de pingelsensor gecorrigeerd, maar daarmee verdween ook de fut.
Na tanken van 98 was dat probleem voorbij, en dus werd dat de standaard brandstof als ik die kant op ging.
Groet,
JW
Re: Nieuws en media
Ik heb er nooit mee in de bergen gereden, dus dat zou natuurlijk heel goed kunnen. Die pingelsensoren zijn inmiddels ook nog wel eens stuk bij Turbo CT's, dat helpt ook niet echt. Ik zou er niet op vertrouwen dat die van mij het ook zou corrigeren .
Welk type Turbo CT had je eigenlijk? Ik meende dat het eerdere type (RGY) eigenlijk een net iets te hoge compressieverhouding had. Bij de latere, die in de Xantia en in latere XM's werd geleverd (en in Evasions), is de compressieverhouding geloof ik van 8,5:1 naar 8,0:1 gegaan.
Ik zit me ook af te vragen of de ijlere lucht in de bergen hier iets mee te maken zou kunnen hebben, maar vind dit niet helemaal het tijdstip om daarover na te denken . In principe zou de druk in de motor altijd ongeveer hetzelfde moeten zijn door de turbo. Daarover gesproken: de slangetjes van de wastegate gaan ook nog wel eens stuk. Als je (iets) te veel turbodruk hebt, kan hij natuurlijk óók gaan pingelen. Kan me zo voorstellen dat ijle lucht hem dan net over het randje drukt.
Zo'n vroege Turbo CT (RGY dus) schijnt dan ook niet in te grijpen. Een hele botte manier om zo'n motor te tunen zou dus zijn om het slangetje van de wastegate gewoon af te koppelen, maar dat vindt de turbo niet leuk...
Welk type Turbo CT had je eigenlijk? Ik meende dat het eerdere type (RGY) eigenlijk een net iets te hoge compressieverhouding had. Bij de latere, die in de Xantia en in latere XM's werd geleverd (en in Evasions), is de compressieverhouding geloof ik van 8,5:1 naar 8,0:1 gegaan.
Ik zit me ook af te vragen of de ijlere lucht in de bergen hier iets mee te maken zou kunnen hebben, maar vind dit niet helemaal het tijdstip om daarover na te denken . In principe zou de druk in de motor altijd ongeveer hetzelfde moeten zijn door de turbo. Daarover gesproken: de slangetjes van de wastegate gaan ook nog wel eens stuk. Als je (iets) te veel turbodruk hebt, kan hij natuurlijk óók gaan pingelen. Kan me zo voorstellen dat ijle lucht hem dan net over het randje drukt.
Zo'n vroege Turbo CT (RGY dus) schijnt dan ook niet in te grijpen. Een hele botte manier om zo'n motor te tunen zou dus zijn om het slangetje van de wastegate gewoon af te koppelen, maar dat vindt de turbo niet leuk...
Re: Nieuws en media
Ik tank met mijn Xantia altijd 98. Reden is dat hij vaak langere tijd stil staat tussen gebruik voor veelal korte ritjes. (1.8 16v)
Voordien, toen ik hem nog vaker en regelmatiger bestuurde ook op wat langere ritten tankte ik 95.
Maar ik merk echt nul verschil in verbruik (misschien logisch want ik vergelijk korte ritten met lange ritten)
En ik merk ook geen verschil in hoe de motor loopt, reageert of vermogen levert.
Hoe dan ook vanwege de langere stilstandperioden neem ik toch liever geen risico en tank ik dus liever 98 tegenwoordig
Voordien, toen ik hem nog vaker en regelmatiger bestuurde ook op wat langere ritten tankte ik 95.
Maar ik merk echt nul verschil in verbruik (misschien logisch want ik vergelijk korte ritten met lange ritten)
En ik merk ook geen verschil in hoe de motor loopt, reageert of vermogen levert.
Hoe dan ook vanwege de langere stilstandperioden neem ik toch liever geen risico en tank ik dus liever 98 tegenwoordig
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008