AL4 bak

Motor, versnellingsbak, brandstof.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: AL4 bak

Post by henkr »

Maarrrr? wat is (zijn) het (de) knelpunt(en) met de oude software?
Ik bedoel vanuit het perspectief dat het niet zinvol is actie te ondernemen tegen een probleem wat er (nog) niet is.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: AL4 bak

Post by Feije »

Ik denk dat je helemaal geen verschil zult merken na zo’n update, maar je hoeft je er in ieder geval niet meer druk om te maken als je toch met die kleppen bezig zou gaan.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: AL4 bak

Post by bthomas »

henkr wrote: Wed Sep 09, 2020 3:37 pm Maarrrr? wat is (zijn) het (de) knelpunt(en) met de oude software?
Ik bedoel vanuit het perspectief dat het niet zinvol is actie te ondernemen tegen een probleem wat er (nog) niet is.
Ik heb destijds die puntjes aan laten pakken bij GJO omdat de bak steeds in storing viel, dwz in z'n drie ging staan en de twee lampjes van de bak op het dashboard gingen knipperen. Dat probleem op zich verdwijnt wel als je een keer het contact uit en aan doet maar als dat voortdurend achter elkaar gebeurt ben je het wel een keer snel zat.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: AL4 bak

Post by henkr »

De enkele keer dat ie bij mij storing aangeeft blijft ie wel normaal van 1 t/m 4 schakelen, vervolgens krijg ik dan bij uitlezen dit:
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: AL4 bak

Post by henkr »

Vandaag een stuk met caravan gereden en zoals te verwachten gedroeg de AL4 zich voorbeeldig! het lijkt waarachtig wel of ie meegelezen heeft over mijn demontageplannen. :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 944
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: AL4 bak

Post by Breeze »

:lol:

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: AL4 bak

Post by H@ns »

Twee jaar geleden het knipperende lamjes syndroom gehad bij mijn Xantia met al4 bak.

Ik dacht “ohjee, dat wordt spoelen en kleppen doen bij GJO...”
Maar omdat ik toen in Frankrijk zat heb ik zelf maar de stoute schoenen aangetrokken; pijlbout er uit en daar een kerntemperatuurmeter ingestoken (had toen nog geen Lexia maar ik ben van huisuit kok dus heb zo’n kerntemperatuurmeter hier gewoon liggen).
Motor laten draaien tot een bakolie temperatuur van 65 graden. De andere bout om de olie er uit te laten lopen losgedraaid -handschoenen aan!!-

Van boven af bijgevuld met verse olie.
Heel dat proces nog een keer herhaald met tussendoor alle versnellingen schakelen (D,R, 3, 2, 1)
Weer afvullen met verse olie tot het juiste niveau en afsluiten en.testrijden.

Tot nu toe nooit meer problemen gehad met de bak.
Waarschijnlijk zat er gewoon te weinig olie in.
Sealed for life.... yeah right :)
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: AL4 bak

Post by henkr »

Feije wrote: Wed Sep 09, 2020 1:34 pm Je zou best eens kunnen kijken of het updaten van die bak lukt. Als dat gelukt is, ben je in ieder geval één potentieel knelpunt kwijt. Ik wil het op een volgende meeting o.i.d. ook wel voor je doen. Bij een c5 met 2.0 HDI automaat (ook een AL4 toch?) is het me al eens gelukt, dus dan moet een Xantia toch ook lukken.
Wordt in die update het motormanagement gelijk meegenomen of is dat een separate actie?
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: AL4 bak

Post by Feije »

Die moet je los van elkaar updaten en dat lukte bij mij niet. Om één of andere reden wou Citroën mijn update niet authoriseren geloof ik. Wat raar nou, met zo’n twijfelachtige Lexia :lol:. Met een oudere versie van de software zou het misschien wel kunnen.

In de beschrijving van de update van de bak stond dat je eerst het motormanagement moest updaten. Ik was eigenwijs en deed dat dus niet omdat het niet lukte en heb daar verder geen problemen door gehad.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: AL4 bak

Post by henkr »

Meedenkers gevraagd!
Ik zit op het ogenblik te peinzen over een mogelijk automaat gerelateerd probleem.
1. In de documentatie van de AL4 bak lees ik dat er bij koude bak sprake is van koppelreductie die bewerkstelligd wordt door verandering (naar ik aanneem verlating) van het ontstekingstijdstip.
2. Mijn meest gebruikte 106-1.6-MB3-automaat heeft de akelige gewoonte in no-time zijn katalysator "op te vreten" hetgeen me niet verwondert want hij stinkt als een klassieker met de chokeknop volledig uitgetrokken.
Sindsdien heb ik dus een extra APKkat :) Toen ik vorig jaar de cilinderkop er toch af had heb ik gelijk de injectoren gedemonteerd en die laten testen, die waren 100%, de kop is helemaal nagekeken door een motorrevisiebedrijf en is helemaal O.K. compressie is keurig en geen olieverbruik.
Voor de zekerheid ook maar alle sensoren op de motor vervangen, het probleem bleef echter manifest.
De laatste keer dat de 106 aan de Lexia hing kreeg ik de melding: "Storing koppelreductie"
Tot nu toe geen enkele techneut gevonden die deze term kent.
Als ik nu 1 en 2 bij elkaar optel denk ik: Zou het kunnen dat bij de 106 door een signaal (of het uitblijven daarvan) uit de bak het ontstekingstijdstip verkeerd staat waardoor de motor stationair minder efficiënt draait, daardoor meer onverbrande benzine de uitlaat in pompt en zo de katalysator sloopt?
Als dit zou kunnen denk ik aan 3 mogelijke schuldigen, de computer van de bak, de temp.sensor op de bak of de ecu.
Concreet betekent dit niet zoveel qua oplossing want alle MB3 onderdelen staan op NFP. :(
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply