AL4 bak

Motor, versnellingsbak, brandstof.
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: AL4 bak

Post by JW-C5 »

In de CitDoc's die ik je destijds gestuurd heb staat dat beschreven......

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: AL4 bak

Post by henkr »

@ JW: Poe! Dat was even zoeken! en inderdaad! in een mail van 07-'15. :D

Zelfs hier voor meerderlei uitleg vatbaar:
Aan de ene kant de opmerking:
1: "Laad de nieuwe software in de computer van de versnellingsbak na het monteren van de nieuwe elektrokleppen om te voorkomen dat de automatische versnellingsbak wordt beschadigd"
Aan de andere kant na een relaas over de verschillen tussen Acutex (oud) en Borg-Warner (nieuw):
2: "De software van de computer van de versnellingsbak is aangepast om met beide elektrokleppen te kunnen werken.
Je zou dus kunnen zeggen dat 1 en 2 enigszins met elkaar in tegenspraak zijn.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: AL4 bak

Post by JW-C5 »

Als je de nádruk legt op dat ná, dan zou het verwarrend kunnen zijn als je alleen dat stukje tekst leest.

Maar lees je het zonder nadruk op dat na, dan in mijn beleving niet.
En in samenhang met die tweede zinsnede al helemaal niet (meer) ;)

Hoe dan ook: je kunt die SW nu al laden, met een geschikte Lexia lukt dat.

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: AL4 bak

Post by henkr »

Dus de "to do list" wordt:
1.De kleppen bestellen en kijken of de O-ringen meegeleverd worden want separaat staan de 257813 O-ringen op NFP.
Wellicht gelijk ook de 257419 kleppen ook vervangen?
2. Kijken of het bewuste tooltje in de servicekoffer zit, die staat op een plank bijna 5 meter hoog en ik heb mijn ladder uitgeleend. :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: AL4 bak

Post by JW-C5 »

Het gaat altijd om die twee hoofdkleppen. Die regelen de oliedruk, en de lock-up van de koppelomvormer.

In alle jaren dat ik het AL4 gebeuren nu volg, heb ik nooit meegekregen dat er ook andere klepjes vervangen (moeten) worden.
Als het mijn auto zou zijn, zou ik dat dan ook niet doen ;)

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: AL4 bak

Post by henkr »

Ik vermoed dat het bij mij ook voornamelijk vastzit op de schakeldruk, niet zoals ik in veel berichten lees het terugschieten naar 3 maar juist bij uitrollen en tot stilstand komen "vergeten" om naar 1 te schakelen, als je dan gas geeft klapt ie er op een verschrikkelijke manier in waarbij je denkt dat de aandrijfassen zullen breken, tot nu toe deed ie dat alleen met aangekoppelde caravan waarbij de motortemperatuur altijd iets hoger is, vorige week voor het eerst solorijdend in fileverkeer dus ook de temperatuur wat hoger met mogelijke invloed op de viscositeit van de olie in de bak en dus vertraagd inschakelen, heb er een soort gevoel aan overgehouden waarbij ik onwillekeurig altijd eerst check of er wel "kruip" is alvorens het gaspedaal dieper in te trappen.
Vooralsnog reken ik er op dat met de combinatie elektrokleppen/software het probleem uit de wereld zal zijn.
Wacht sowieso even totdat de caravan weer in zijn winterstalling staat want mocht er iets mis gaan en de klus dus langer gaat duren weet ik wel zeker dat de 106 die 1400kg aan de haak niet leuk gaat vinden (en oom agent ook niet) :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: AL4 bak

Post by bthomas »

Ik heb destijds wel de update laten uitvoeren maar desondanks heb ik af en toe hetzelfde wat jij beschrijft: als je wilt optrekken dat ie met een klap in de 1 schiet. Ik had het gisteren weer, maar het is echt niet altijd. Ik kan er niet goed de vinger op leggen wanneer ie het wel en wanneer ie het niet doet. Zojuist onderweg naar mijn werk geen enkele last gehad.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: AL4 bak

Post by henkr »

Dat betrof alleen de update of ook het vervangen van de kleppen?
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: AL4 bak

Post by henkr »

JW-C5 wrote: Mon Sep 07, 2020 2:01 pm Het gaat altijd om die twee hoofdkleppen. Die regelen de oliedruk, en de lock-up van de koppelomvormer.

In alle jaren dat ik het AL4 gebeuren nu volg, heb ik nooit meegekregen dat er ook andere klepjes vervangen (moeten) worden.
Als het mijn auto zou zijn, zou ik dat dan ook niet doen ;)

Groet,
JW
Waarbij wel aangetekend dat de meeste gebruikers andere klachten ervaren dan ik en naar ik zojuist verneem Bert (bthomas) ook.
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: AL4 bak

Post by henkr »

Hier een blik in de AL4 servicekit:
Image
Vooralsnog zie ik geen instrument wat zou kunnen dienen voor het correct herplaatsen van het tandheugeltje boven het hydraulisch blok, het werd op het C5forum omschreven als een "tool met een wieltje"? :?:
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply