AL4 bak

Motor, versnellingsbak, brandstof.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

AL4 bak

Post by henkr »

Wie heeft er ervaring met het vervangen van de solenoïd(en) in de AL4?
En kan het opnieuw inleren gewoon via de Lexia? Ben het item daar nog niet tegengekomen.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: AL4 bak

Post by Menno »

Het is niet inleren maar software updaten, dat kan al gedaan worden voordat je de solenoids vervangt ( oude kunnen overweg met de nieuwste software, maar andersom niet ) , idd met de lexia ....
Check sowieso of dat updaten lukt alvorens je gaat vervangen , anders doe je het allemaal voor niets :idea:

Heb je niet al reeds de laatste sw ??
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: AL4 bak

Post by henkr »

Zou het niet weten, auto is van okt'99, behalve verversen is er nooit iets aan de bak gedaan.
Staat die software in Lexia of dient die eerst ergens gedownload te worden?
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: AL4 bak

Post by Menno »

Het zou ook moeten lukken met een illegale lexia ( iig vanaf versie 7.56 ) ;) .... ( je hoeft niets te downloaden )

Staat onder initialiseren - lijst bestanden - programmeren computer - hulpmiddelen bij het rijden - en als laatste AL4 selecteren ....
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: AL4 bak

Post by henkr »

Hmm, ben benieuwd, zag net een filmpje over solenoïden vervangen voor Peugeot/Renault, daar werd eerst de hele voorpui uitgebouwd inclusief radiator en aircocondensor, bij de Xantia lijkt het erop dat er al ruimte genoeg is met uitbouwen van luchtfilter en aanzuigslang en eventueel nog de leiding van HD-regelaar naar de vanne de prirorité.
De bovenste kruiskopschroeven van het deksel lijken aardig roestig dus daar moet gelijk een slagschroevendraaier op kunnen voordat eerst de kruiskop vernield/beschadigd wordt.
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: AL4 bak

Post by henkr »

De bewuste kleppen, nummer 257416 staan waarachtig niet eens op NFP, het verhaal vermeld alleen niet of dit de "oude" of "nieuwe" kleppen zijn, wel staat er in servicebox "voir nota A" vermeld, weet niet waar dit dan zou moeten staan.
Zoekend op OEM zijn er veel leveranciers die ze leveren maar vaak van die Feb1 Bilstein-achtige merken maar geen Bosch/Siemens.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: AL4 bak

Post by JW-C5 »

De oude kleppen hadden artikelnummer 2574-10, de nieuwe 2574-16.

Het is essentieel dat de nieuwe software geladen is/wordt als de nieuwe kleppen gemonteerd worden, zo is te lezen in het CitDoc B2CT11P0 ONTWIKKELING : ELEKTROKLEPPEN DRUKMODULATIE VAN AUTOMATISCHE VERSNELLINGSBAK (TYPE AL4)
Daarbij de waarschuwing: VERPLICHT : Laad de nieuwe software in de computer van de versnellingsbak na het monteren van de nieuwe elektrokleppen om te voorkomen dat de automatische versnellingsbak wordt beschadigd.

Die nieuwe SW staat op CD27: VERPLICHT : Programmeer de computer van de automatische versnellingsbak na het vervangen met behulp van het diagnoseapparaat en CD nr. 27 of hoger (volg de procedure van het diagnosegereedschap).

Desgewenst stuur ik je dit document.

Groet,
JW

Edit JW: dat staat ook in het document B2CT11P0 - Ontwikkeling : Elektrokleppen drukmodulatie dat ik je destijds gestuurd heb, samen met een heleboel andere documenten over de AL4 ;)
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: AL4 bak

Post by henkr »

Ik maak er uit op dat de meningen dus uiteenlopen over het vooraf of achteraf installeren?
En dat de aanwezigheid van de juiste software dus afhankelijk is van mijn Lexia-versie?

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: AL4 bak

Post by Menno »

Ik had oude kleppen met nieuwe sw ( ze waren per slot nog uitstekekend wat betreft werking )

Eerst sw updaten is handig omdat je dan ook weet of je de kleppen eventueel tzt kan aanpakken .

Op C5c is er iemand die zijn C5 verkocht heeft omdat die het niet voor elkaar kreeg de sw te updaten maar had wel al veel geld uitgegeven aan nieuwe klepjes.
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: AL4 bak

Post by henkr »

Menno wrote: Sun Sep 06, 2020 8:09 am Op C5c is er iemand die zijn C5 verkocht heeft omdat die het niet voor elkaar kreeg de sw te updaten
Met enige zelfkennis zal dat bij mij ook het probleem zijn, minitieus sleutelwerk is me op het lijf geschreven, bij het updaten van de software zie ik mezelf wel de nodige fouten maken. :(
Op het C5 forum las ik dat er een handig tooltje bestaat om het brein weer in de juiste stand te herplaatsen,(iets met een vertanding die exact op de juiste plek moet aangrijpen) nou heb ik ooit ergens een AL4-servicekoffer gekocht dus ben benieuwd of dat gereedschap er ook bij zit.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply