vervangen lampje(s) kachelunit

Dat met die draadjes...
Post Reply
Wibo
Posts: 70
Joined: Mon May 20, 2019 9:19 pm

vervangen lampje(s) kachelunit

Post by Wibo »

Nu ik het dashboard er uit heb gehaald om alle lampje te vervangen en de cd-speler ook nog wil aansluiten, maar direct de lampje van de kachelunit vervangen. Voor zo ver ik dat op het internet kan vinden, moeten er twee lampjes in de unit zitten. Ik kan helaas alleen aan de bovenzijde een lampje vinden. Vraag is nu: waar zit het tweede exemplaar. Of moet ik het front er afhalen, alleen dan de vraag hoe krijg ik de schuiven gedemonteerd.
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: vervangen lampje(s) kachelunit

Post by Feije »

Van de oude website:

"Verlichting van de kachelbediening vervangen * * *
tekst en foto's: Xantippe
Benodigdheden:
- Torx-schroevendraaier Nr20
- Klein plat schroevendraaiertje
- Tangetje
- 2 wedgelampjes met bajonetfitting


Image
We beginnen met het verwijderen van de radio. Hiervoor heb je een torx-schroevendraaier TX20 nodig. Met het klepje open vind je zowel boven als onder de radio 2 schroeven. Verwijder deze.

Image
Trek aan de klep van de afdekking om de radio, om de complete unit te verwijderen.

Image
Koppel de radio los en leg deze weg.

Image
Schuif nu de asbak eruit. Verwijder de twee torxschroeven onder de bedieningsunit van de kachel (TX20).

Image
Trek daarna voorzichtig de omlijsting rond de kachelunit weg. Let op: hij zit er bovenaan in vastgeklikt.

Image
Verwijder nu ook de vier torxschroeven die rond de bedieningsunit zitten. Duw daarna de unit iets naar achteren. Aan de bovenzijde vind je 2 nokjes, die eruit moeten komen.

Image
Trek de unit een stukje omhoog en trek hem er dan een stukje uit zodat de bovenzijde van de unit vrij komt.

Image
Aan beide zijden van de unit vind je een nokje. Druk deze met een platte schroevendraaier in. Op deze manier kun je de bovenklep van de unit verwijderen.

Image
Nu zie je het inwendige van de unit.

Image
Ook zie je een rood en een zwart kabeltje lopen. Dit zijn de plus en min kabeltjes van de verlichtingsarmatuur. Trek deze los.

Image
Zorg er nu voor dat de schuiven van de kachel op deze manier staan.

Image
Trek nu het verlichtingsarmatuur eruit door hem iets naar voren te halen en dan naar boven te trekken.

Image
Nu heb je de lampjes te pakken. Deze zitten in de verlichtingsarmatuur vast met een bajonetsluiting. Je vervangt deze met bajonet en al! Is er maar één lampje stuk, vervang ze ook dan altijd per twee. Anders kun je dit de week erna weer doen.

Om alles weer terug te bouwen hoef je alleen maar alles in omgekeerde volgorde te doen."


Overigens schijnt er een andere variant te zijn van de kachelbediening waarbij het front er wel af moet, maar die ben ik nog niet tegengekomen.
Wibo
Posts: 70
Joined: Mon May 20, 2019 9:19 pm

Re: vervangen lampje(s) kachelunit

Post by Wibo »

Bedankt voor de uitgebreide beschrijving. Gisteravond na het plaatsen van het bericht toch nog weer aan de slag geweest en het bleek dat ik het tweede lampje over het hoofd heb gezien doordat de kachelbediening aan de binnenzijde het tweede lampje min of mer afdekt. Het is nu gelukt. De lampjes waren al zwartig uitgeslagen dus het was de tijd ook om ze te vervangen.
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: vervangen lampje(s) kachelunit

Post by Feije »

Dat klinkt allemaal heel bekend ja ;). Het is altijd ff klooien om dat armatuurtje eruit te krijgen en de lampjes zijn bij mij ook altijd zwart. Soms doen ze het dan nog wel.
Post Reply