Deurpaneelklemmetjes achterdeuren

Alles wat niet in de andere categorieen past.
Post Reply
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Deurpaneelklemmetjes achterdeuren

Post by Feije »

Zoals velen die wel eens een deurpaneel losgehaald hebben wel zullen weten, gaat er nog wel eens een deurpaneelklemmetje kapot als je de deurpanelen lostrekt. Bij de meeste auto's is dat niet zo'n probleem, want je kunt ze meestal gewoon voor een paar cent nieuw krijgen bij een automaterialenhandel of bij de dealer. Zo niet bij de Xantia: Citroën vond het nodig om vijf verschillende deurpaneelklemmetjes te gebruiken in de Xantia en die zijn niet allemaal meer leverbaar.

Bij de voordeuren is dat vaak allemaal niet zo'n probleem, omdat die meestal wel blijven hangen op de klemmetjes die nog wél leverbaar zijn. Ook zijn die panelen er in mijn ervaring ook iets makkelijker uit te krijgen zonder de klemmetjes te beschadigen. Achter vind ik zelf altijd een stuk ellendiger: helemaal achteraan, aan de bovenkant, zit een klemmetje dat ik er nog nooit heel uit heb gekregen. Het klemmetje is niet meer leverbaar en uit een sloper halen is bij die klemmetjes sowieso lastig. Het gaat om het klemmetje met onderdeelnummer 96139474 dat hier hoort te zitten:
IMG_3529k.JPG
IMG_3529k.JPG (87.55 KiB) Viewed 2864 times
IMG_3533k.JPG
IMG_3533k.JPG (83.04 KiB) Viewed 2864 times

Zonder dat klemmetje hangt bijna de hele bovenkant van het deurpaneel los en dat is natuurlijk verre van optimaal. Daarom besloot ik de deurpanelen voorlopig nog maar niet terug te plaatsen. Dat is echter ook vermoeiend, want je krijgt dan best wat meer herrie in de auto. Na maanden zo te hebben rondgereden, heb ik via een aardige medeforummer uiteindelijk toch nog een paar klemmetjes kunnen krijgen. Het klemmetje ziet er, als het nog heel is, zo uit (wordt vervolgd in de volgende post):
IMG_3527k.jpg
IMG_3527k.jpg (73.99 KiB) Viewed 2864 times
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Deurpaneelklemmetjes achterdeuren

Post by Feije »

IMG_3523k.jpg
IMG_3523k.jpg (82.34 KiB) Viewed 2863 times
Omdat de voorraad van forummers natuurlijk ook eindig is, zal dit op den duur een probleem worden. Ik heb het klemmetje verder nergens kunnen vinden. Daarom besloot ik het heft in eigen handen te nemen: om nooit meer een eeuwigheid te hoeven zoeken naar dit klemmetje heb ik een 3D-model gemaakt van het klemmetje dat ik nu heb. Zelf heb ik geen 3D-printer, maar iemand die er wél eentje heeft zou er wellicht eens mee kunnen gaan experimenteren. Het STL-bestand zal in de volgende post staan omwille van de maximum bestandsgrootte per post. Hopelijk zoekt niemand zich nu nog wezenloos naar deze klemmetjes! ;) Het resultaat van het model ziet er als volgt uit:
Deurpaneelklemmetje 1.jpg
Deurpaneelklemmetje 1.jpg (74.42 KiB) Viewed 2863 times
Deurpaneelklemmetje 2.jpg
Deurpaneelklemmetje 2.jpg (74.92 KiB) Viewed 2863 times
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Deurpaneelklemmetjes achterdeuren

Post by Feije »

Een exacte kopie zal het zeker niet zijn, maar ik verwacht dat hij zou moeten werken. Mocht iemand dit nou proberen en erachter komen dat het klemmetje niet past, dan wil ik het ontwerp best aanpassen. Ik probeer hier mensen met hetzelfde probleem als ik te helpen, niet te trollen ;). Ook wil ik het solidworks-bestand best delen met geïnteresseerden, maar het bestand is net iets te groot om via het forum te delen. Stuur bij interesse maar PB.
Attachments
Citroen 96139474 STL.zip
(243.78 KiB) Downloaded 139 times
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Deurpaneelklemmetjes achterdeuren

Post by Menno »

Ahhh, ik moet dus héél zuinig zijn op m’n klemmetjes ! :-)
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Deurpaneelklemmetjes achterdeuren

Post by henkr »

Goede actie Feije!
Hier is vast wel belangstelling voor :thumbup:
Bij dezen meld ik me aan als geïnteresseerde.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Deurpaneelklemmetjes achterdeuren

Post by Feije »

Menno wrote: Tue Aug 25, 2020 8:36 am Ahhh, ik moet dus héél zuinig zijn op m’n klemmetjes ! :-)
Nu dus niet meer! :P Dit is wel het ergste klemmetje in mijn evaring, maar ook andere klemmetjes zou ik nu vrij makkelijk na kunnen maken. Ze hebben allemaal min of meer hetzelfde ontwerp, dus is het vermoedelijk alleen een kwestie van een paar maten aanpassen.

Hou er wel rekening mee dat ik dit nog niet in de praktijk heb kunnen testen, omdat ik geen mogelijkheid heb om ze te produceren. Een 3D-printer zou denk ik het meest voor de hand liggen, maar er zijn vast nog andere mogelijkheden. Het zou kunnen dat ik het ontwerp nog iets moet aanpassen om het allemaal net wat mooier te laten passen in de praktijk.
User avatar
rderaad
Posts: 15
Joined: Tue Apr 23, 2019 3:55 pm
Location: Leiden, ZH

Re: Deurpaneelklemmetjes achterdeuren

Post by rderaad »

Goed werk! Is dit ook mogelijk voor de draaiknoppen waarmee je de opbergvakken in de kofferruimte afsluit? Of zijn die nog verkrijgbaar?
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Deurpaneelklemmetjes achterdeuren

Post by Feije »

Ik neem aan dat je een break bedoelt? Op zich zou dat kunnen maar ik heb zelf alleen berlines en die hebben geen enkel opbergvak.

In zo’n geval zou ik trouwens eerder sloperijen langsgaan om te kijken of er eentje staat waarbij het nog werkt. Die klepjes krijg je er denk ik wel makkelijk uit. Waarschijnlijk is het zelfs goedkoper dan 3D-printen...
User avatar
rderaad
Posts: 15
Joined: Tue Apr 23, 2019 3:55 pm
Location: Leiden, ZH

Re: Deurpaneelklemmetjes achterdeuren

Post by rderaad »

@Feije: Inderdaad: voor de Break :-) Wist niet dat de zijvakken niet in de Berline zitten.
Misschien zijn ze inderdaad op de sloop verkrijgbaar, maar dat kost mij meer tijd dan ik er aan kan besteden. Ik ga eerst maar eens kijken wat ik met huis-tuin-en-keuken materiaal kan herstellen :-)
Post Reply