Hydro-dempers in voorveerpoten

Wielen, remmen en natuurlijk de hydrauliek.
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Hydro-dempers in voorveerpoten

Post by JW-C5 »

Op Planète wordt uitvoerig gediscussieerd over de Progressive Hydraulic Cushions die Citroën tegenwoordig in enige van z'n modellen zet.

En daar schreef iemand dat Citroën dat al veel langer doet. Niet alleen in die ZX Rallyraid waar naar verwezen wordt in dat artikel, maar ook in de Xantia :idea:
Daar werd met ongeloof op gereageerd, maar dat verdween toen dit overzicht getoond werd.
Daarin is duidelijk te zien dat bij een aantal modellen, met name uit de T1 serie, onderin die poten hydro-dempers zitten.
Bij de T2 zitten ze alleen nog in de poten van de V6.

Ik dacht dat ik redelijk goed op de hoogte was van de veersystemen van onze Cit's.
Maar ook voor mij was dit nieuw(s) ;)

Groet,
JW
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Hydro-dempers in voorveerpoten

Post by Menno »

Zo’n Xantia was zo gek nog niet ! ;-)
Leuk nieuwtje , wist dat niet ....
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Hydro-dempers in voorveerpoten

Post by Breeze »

Dat is inderdaad bijzonder nieuws. Is er ook bekend van welk probleem dit een oplossing is?
Als ik weer thuis ben zal ik eens kijken of ik iets herken aan mijn veerpoten.
Er wordt gesproken over Racord MAGES en Raccord BUNDY. Dat zal wel refereren naar de ons welbekende Paul Magès, maar wie is Bundy? Toch niet Al Bundy, hoop ik?

Adri
Last edited by Breeze on Sat Jul 25, 2020 8:45 am, edited 1 time in total.
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Hydro-dempers in voorveerpoten

Post by JW-C5 »

Met die dempers wordt de slag van de cilinder/veerpoot aan het eind progressief afgeremd, niet in een keer "tegen de stuit" dus.....

Aan de buitenkant kun je dat op zich niet zien, ze zitten binnenin onderin de veerpoten. Op de plaatjes is er ook niks van een bevestiging daarvan te zien

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Hydro-dempers in voorveerpoten

Post by henkr »

Dit was bij mij ook niet bekend, mijn 93'er T1-2.0-8V was dus geavanceerder dan mijn 99'er T2-2.0-16V?
Verder: hoe groot is de kans dat bij een hydractief het einde van de veerweg bereikt wordt? Bij mijn weten heb ik dat nog nooit meegemaakt. :shock:
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Hydro-dempers in voorveerpoten

Post by JW-C5 »

Op je eerste vraag: ja ;)

Mbt je tweede punt: nee, dat is geen metaal op metaal aanslag.
Op de plaatjes kun je zien dat er een elastomeer bufferstuk zit aan de bovenkant van de cilinder, die voorkómt dat harde contact.
Maar dat is heel wat minder sophisticated dan de hydro-demper die er voorheen ook in de veerpoot gemonteerd zat.

Ik veronderstel dat kostenoverwegingen een (majeure) rol gespeeld hebben bij het schrappen van dit item.
Dat zag je ook bij de overgang van T1 >> T2 met de hydractief, die zat niet meer op alle 2 liters.

Groet,
JW
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Hydro-dempers in voorveerpoten

Post by Feije »

Vanaf ‘95 zelfs al niet meer, want toen werd het al een optie. Bij de t2 zat het voor zover ik weet alleen nog maar op de Exclusive (mits minimaal tweeliter) en natuurlijk de Activa. Op de “normale” uitvoering kon je het toen niet eens meer als optie krijgen.
Bij een t2 zijn trouwens wel meer dingen wegbezuinigd. Denk aan de rolgordel midden achterin bij een berline, de tweede haak bij het reservewiel en bij de Activa ook de stoffen zonnekleppen en C-stijl-kappen. Maar daar kwam in andere opzichten dan wel weer rijkere uitrusting voor terug ;).
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Hydro-dempers in voorveerpoten

Post by Breeze »

Feije wrote: Fri Jul 24, 2020 1:40 amBij een t2 zijn trouwens wel meer dingen wegbezuinigd. Denk aan de rolgordel midden achterin bij een berline, ook de stoffen zonnekleppen en C-stijl-kappen.
Het deurslot rechtsvoor en het slot in de achterklep (tenminste bij een Break). Als de servo van het achterslot hapert (en dat gebeurt nog wel eens), dan zit je met je p. in het zand.

Feije wrote: Fri Jul 24, 2020 1:40 amde tweede haak bij het reservewiel
Huh, leg eens uit. Ik heb een t1b en een t2 gehad en daarin zaten identieke reservewielbevestigingen.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Hydro-dempers in voorveerpoten

Post by web »

Iets dergelijks, ook een mechanisch progressieve schokdemper, werd door Mercedes ergens deze eeuw met veel bombarie als "AGILITY CONTROL" systeem gelanceerd. Er wordt zo veel geld verdiend met gebakken lucht verkopen...
Last edited by web on Sun Jul 26, 2020 7:17 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Hydro-dempers in voorveerpoten

Post by Feije »

Breeze wrote: Fri Jul 24, 2020 12:57 pmHuh, leg eens uit. Ik heb een t1b en een t2 gehad en daarin zaten identieke reservewielbevestigingen.
U vraagt, wij draaien ;)
Image
Ik weet niet of een Xantia Break dit ook had eigenlijk. Een XM Break in ieder geval wel. Komt ook bij Heuliez vandaan ;).
Rechts zie je de bekende haak die de reservewielbak omhoog houdt. Vanaf hier noem ik die haak 1. Die kun je naar beneden draaien vanuit de kofferbak. Bij een t1 (berline tenminste) valt hij dan uiteindelijk in de tweede haak (voortaan dus haak 2). Vanaf dat moment kun je haak 1 naar beneden draaien tot 'ie niet meer in de weg zit. Bij haak 2 hoef je de reservewielbak alleen maar een stukje op te tillen en het haakje aan te trekken. Dan valt de bak vanzelf naar beneden. Haak 2 veert vanzelf terug naar z'n oude plek (mits 'ie niet vastgerot zit naar achteren...het heeft drie jaar geduurd voordat ik überhaupt doorhad dat dat haakje er zat!)

Als je hem dan weer omhoog wilt draaien, hoef je de bak alleen maar een stuk op te tillen tot hij in haak 2 valt. Vervolgens kun je haak 1 op je dooie gemakje onder de bak positioneren. Dat is een stuk handiger dan krampachtig de reservewielbak omhoog houden tot je die haak er goed onder krijgt! Toen ik een paar dagen geleden op een sloperij was, zag ik dat een t2 van december '97 haak 2 al niet meer had. Een medeforummer die toen mee was bevestigde dat een t2 die niet meer had. Die zal dus ook wel wegbezuinigd zijn...

Breeze wrote: Fri Jul 24, 2020 12:57 pmHet deurslot rechtsvoor en het slot in de achterklep (tenminste bij een Break).
Slot in de achterklep is bij een berline ook wegbezuinigd. Een deurslot rechtsvoor heeft een vroege t2 (zoals die sloper van dec '97) dan weer wél.
Post Reply