Re: Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.
Posted: Tue Jul 28, 2020 1:45 pm
Maak het nou niet te moeilijk Bert. In Frankrijk is Flarm verplicht en is er geen transponderplicht.
Maar het is natuurlijk niet zo simpel en dit is ongeveer de situatie: in NL is er overal transponderplicht, behalve in sommig kleine gebieden (voor de kleine luchtvaart). In Frankrijk is er geen transponderplicht, behalve in een beperkt aantal drukbevlogen gebieden. De KNVvL heeft als een leeuw gevochten om de Franse regeling ook in NL te verkrijgen, maar tevergeefs. De RijksLuchtvaartDienst (heet tegenwoordig anders, maar dat wil ik niet onthouden) heeft altijd wel een stapel smoezen paraat.
Ja het is koud en het tocht als je hoger komt met je vliegtuigje. Maar helaas is verwarming niet praktisch, accu's zijn te zwaar en een benzine/oliekachel te gevaarlijk, want zweefvliegtuigen waren en zijn brandbaar. Het beste is een elektrisch verwarmde overall, zoals die arme Lancaster, Halifax, B-17 en B-24 bemanning hadden. Er waren uitslovers die er mee vlogen, maar heel weinig.
Bij mijn Delftsche club werd er in 1968 een oudledendag georganiseerd en zo'n ouwelul mocht mee achterin vliegen. Niemand had gemerkt dat hij zijn sigare(n)peuk had meegenomen en in de landing liet hij die op de vloer vallen. De bouwwijze van de kist was staalbuizen frame ingedekt met linnen (zoals alle vooroorlogse Fokkers), maar dat vliegtuigkatoen, geïmpregneerd met vele lagen spanlak, is errug brandbaar. Alleen nablussen restte nog.
Adri
Maar het is natuurlijk niet zo simpel en dit is ongeveer de situatie: in NL is er overal transponderplicht, behalve in sommig kleine gebieden (voor de kleine luchtvaart). In Frankrijk is er geen transponderplicht, behalve in een beperkt aantal drukbevlogen gebieden. De KNVvL heeft als een leeuw gevochten om de Franse regeling ook in NL te verkrijgen, maar tevergeefs. De RijksLuchtvaartDienst (heet tegenwoordig anders, maar dat wil ik niet onthouden) heeft altijd wel een stapel smoezen paraat.
Ja het is koud en het tocht als je hoger komt met je vliegtuigje. Maar helaas is verwarming niet praktisch, accu's zijn te zwaar en een benzine/oliekachel te gevaarlijk, want zweefvliegtuigen waren en zijn brandbaar. Het beste is een elektrisch verwarmde overall, zoals die arme Lancaster, Halifax, B-17 en B-24 bemanning hadden. Er waren uitslovers die er mee vlogen, maar heel weinig.
Bij mijn Delftsche club werd er in 1968 een oudledendag georganiseerd en zo'n ouwelul mocht mee achterin vliegen. Niemand had gemerkt dat hij zijn sigare(n)peuk had meegenomen en in de landing liet hij die op de vloer vallen. De bouwwijze van de kist was staalbuizen frame ingedekt met linnen (zoals alle vooroorlogse Fokkers), maar dat vliegtuigkatoen, geïmpregneerd met vele lagen spanlak, is errug brandbaar. Alleen nablussen restte nog.
Adri