Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.

User avatar
Breeze
Posts: 944
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.

Post by Breeze »

Het is natuurlijk oorlogstuig en er staat een idioot aan het roer van hun land, maar ik vind dit toch wel errug indrukwekkend:

Flyover US AirForce en US Navy

The US Navy Blue Angels and US Air Force Thunderbirds performed a very rare joint flyover above New York City, Trenton, Newark, and Philadelphia on April 28, 2020 to honor health care and essential workers fighting the COVID-19 pandemic. The teams departed from NAS Pensacola in Florida and were refueling mid-flight by four KC-10 Extenders before returning back to Pensacola.
Flyovers will continue around the country under the name Operation America Strong.


Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.

Post by C5hdi110 »

Zoek op "female pilotes" bij YouTube, dan zie je pas stoere filmpjes 8-)
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.

Post by henkr »

Quote:Het is natuurlijk oorlogstuig en er staat een idioot aan het roer van hun land.

Vooral dat laatste is niet zo bijzonder, in veel gevallen staat het in bedekte termen al in de functievereisten ten tijde van de sollicitatieprocedure. :lol:

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
slimenslecht
Posts: 84
Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm

Re: Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.

Post by slimenslecht »

Damn, ikke impressed :wtf:

Die opname op 8.22 tot 8.25, dat is pas formatie vliegen, en het bijtanken van die witte kisten is ook redelijk precisieklusje.

Moet aardig imposant zijn om te zien, die jongens laag overvliegend.
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.

Post by C5hdi110 »

Imposant zeker, maar ook triest dat een land leeft op oorlog, zonder ergens een oorlog te beginnen heeft de VS geen bestaansrecht.
Het ergste is dat die leugenaar van een Rutte en al zijn voorgangers, als een schoothondje achter de VS aan huppelen :?
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.

Post by JW-C5 »

@ Breeze,

Ik herinner me dat jij een enthousiast zweefvlieger was, en misschien nog bent.
Dan moet juist jij extra geschokt, en wellicht ook verbaasd zijn door de twee dodelijke ongelukken in Duitsland en NL die er de afgelopen 24 uur gebeurd zijn.
Is zoiets in jouw actieve tijd ooit gebeurd? Ik meen me een ander ongeluk in NL te herinneren, een paar (?) jaar geleden....

Groet,
JW
User avatar
Breeze
Posts: 944
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.

Post by Breeze »

Geschokt is niet het juiste woord. Ik ben 10 jr. geleden (na 50 jr. vliegen en 30 jaar instructie geven) gestopt met alles, maar dit is wel uitermate triest.
Even voor de goed orde, in Dsl. zijn er 2 NL kisten op elkaar geklapt met 2 doden en op Gilze Rijen is er 1 dode te betreuren.
Een paar zaken op een rijtje. Vliegen is niet gevaarlijk, maar ik durf wel te stellen dat het ook niet ongevaarlijk is. Er is een shit-uitspraak: "Het gevaarlijkste deel van een vlucht is de rit naar het vliegveld". Dat is pertinent onjuist en dat is statistisch ook goed te onderbouwen. In mijn lange (zweef)vliegloopbaan, heb ik (te)veel bekenden en kennissen verloren, waar goede tot heel goede vliegers bij waren. Zo is de wereldkampioen zweefvliegen, die ik goed kende, kort na de start met een zeilvliegtuig tegen de rotswand geklapt en heeft dat niet overleefd. De windkracht was op het randje van de limiet. Een andere goede bekende startte in België met een Harvard, gooide na het loskomen de kist gelijk in een rol, crahte en verbrandde in het wrak. Een clublid wilde zijn BBQende vriendjes verrassen en imponeren door een zoemertje (is heel hard en heel laag vliegen) te maken boven de recreatieplas Delftsche Hout. Hij raakte het water, de kist dook onder water en de deceleratie daardoor was zo hoog dat de veiligheidsriemen braken. Die zijn uitgelegd op 10 g...
Tegenwoordig zijn (bijna) alle zweefkisten gemaakt van composiet met koolstof, aramide en zelfs nog glas als vezel in de hars. Doordat het composiet gevoelig is voor warmtestraling zijn alle kisten WIT. Dat is slecht voor de zichtbaarheid en de oorspronkelijke oranje geverfde vleugeltippen zie je weinig meer. In de buurt van wolken wordt die zichtbaarheid echt problematisch. Het op elkaar klappen van 2 kisten is helaas maar al te vaak voorgekomen, meestal bij wedstrijden, waar dicht op elkaar en op de limieten wordt gevlogen. Bij de crash in Dsl., net over de grens, lijkt me dat niet het geval te zijn geweest.
Sinds een jaar of 10 zijn alle zwevers verplicht voorzien van een transponder. Daarmee krijgt de vlieger een visuele en audio waarschuwing als er een andere kist in de nabijheid komt. Het heeft in dit geval dus helaas niet geholpen.
En ja er zijn diverse dodelijke ongevallen geweest in NL. Ik heb ze niet allemaal meer in mijn geheugen, maar om de zoveel jaar is het raak.
Zelf ben ik één keer echt ontsnapt aan een potentieel verwoestend ongeval. Na een overlandvlucht was ik bezig om te landen ergens in een plattelandsgebied in Dsl. Ik was net begonnen aan het landingscircuit, dus ik zal ongeveer rond de 100 m hoogte hebben gezeten. En toen kwam er een straaljager ONDER mij door. Een Engelse Blackburn Buccaneer, die kennelijk vrolijk aan het laagvliegen was. Als je dan na de landing uitstapt ben je eventjes heel stil. En mijn (zelf gebouwde) houten vliegtuig (multiplex en grenen, met hier en daar een hoogbelast stalen beslag) was fel oranje geschilderd...

Maar verder is zweefvliegen een fantastisch mooie sport.

Adri
Last edited by Breeze on Mon Jul 13, 2020 1:31 pm, edited 2 times in total.
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.

Post by JW-C5 »

Een mooie sport, maar kennelijk gevaarlijker dan ik in gedachten had.

Wat zoekend kwam ik op dit overzicht.
Dat eens wat doorkijkend zie ik inderdaad dat het toch nogal eens mis gaat, om verschillende redenen.

Zo'n bijna crash als jij meemaakte heb ik daar niet in gezien, maar ik kan me voorstellen hoe jij je toen gevoeld moet hebben.
Hoe was trouwens zijn vluchtbaan? Dwars op die van jou, of in dezelfde richting? Dat laatste is helemaal link, die levert turbulenties op in jouw "glijpad", of hoe dat ook moge heten....

Groet,
JW
User avatar
Breeze
Posts: 944
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.

Post by Breeze »

Ja zo'n ongevallenoverzicht geeft wel te denken. Het zijn natuurlijk wel ongevallen inclusief de buitenlandse crashes.
JW-C5 wrote: Mon Jul 13, 2020 10:55 amZo'n bijna crash als jij meemaakte heb ik daar niet in gezien
Toch kan ik me herinneren dat er ongeveer 20 jaar geleden een NL zweefvlieger aan flarden is gevlogen door een straaljager ook boven Dsl. Daarvoor zou je de hele lijst moeten doorspitten.

JW-C5 wrote: Mon Jul 13, 2020 10:55 amHoe was trouwens zijn vluchtbaan? Dwars op die van jou, of in dezelfde richting?
Het is wel 50 jaar geleden (apr '70), maar in mijn herinnering vloog hij dwars of schuindwars op mijn vliegrichting. Zeker niet in mijn vliegrichting want dan zie je hem slecht en ik kon precies het type herkennen. Turbulentie kan ik me niet herinneren, maar dat zegt dus niks.
Ik zie dat ik toen in dezelfde buurt landde, 15 km west van Münster, als waar die 2 NL kisten in het weekeind zijn gecrasht. Van één kist is de registratie leesbaar. Het is een DG-300 van de Aero Club Salland. Daarvan ken ik verscheidene mensen, dus dan komt het heel dichtbij.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Vliegtuigen, vliegen en wat dies meer zij.

Post by bthomas »

Adri, je zegt dat het gevaarlijk is. Maar de voorbeelden die je noemt zoals indruk maken met een zoemer of wedstrijden vliegen, maakt dat het niet juist gevaarlijk(er) ?
Net zoals die kapitein van de veerboot bij Italië een jaar of wat geleden, die indruk wilde maken op iemand door heel dicht langs dat eiland te varen.
Ik heb het idee dat je maar beter nuchter kunt blijven, of dat nu in een auto, een vliegtuig of een boot is.
Post Reply