Wat is het dan nu geworden? Natuurlijk weer iets aparts.
22 jaar oud, 3,5 ton op de klok, LPG erin, kortom veel meer een
web-auto dan de strakke doch breekbare W204.
Voorzien van o.a.
- Fabrieks Xenon. De pitjes zijn wel wat blauwig en niet heel overtuigend qua lichtopbrengst. Dat doet de gelige stadslichten wel naar afsteken. Misschien een keer 4200K pitten in drukken, die hebben meer lichtopbrengst dan de 6000K die er zo te zien nu in zitten.
- Touchscreen en cassettedeck. Dat blijft toch een wonderlijke combinatie. Ik heb het meen ik in Jags ook wel eens gezien. Op het cassetteluik staan dan ook met vooruitziende blik de woorden "Anti Theft System" gedrukt. Want wie jat er nou nog een cassettedeck?
- zelfdimmende binnen én
buitenspiegels (wérkend, in tegenstelling tot die van de 540 die destijds half zo oud was)
- regelbare interval (al moet ik zeggen dat de C een niet onverdienstelijke regensensor heeft)
- stuurwiel wat zich automatisch intrekt en wegkantelt als je de sleutel uit het contact haalt. Pure gimmick wat mij betreft, maar toch leuk.
- Geheugenstoelen die vorstelijk zitten, zij het gebouwd voor een tikje steviger postuur dan het mijne.
En vast nog wel meer grappen en grollen die ik nog niet ontdekt heb.
Het leer... is natuurlijk zo goed als nieuw na 3,5 ton. Dat is échte kwaliteit en luxe, in tegenstelling tot het dunne schilletje kwaliteitsgevoel waar ik de BMW's destijds ook van betichtte. Ik heb echter te kort W204 gereden om daar op andere componenten dan de bekleding iets van te vinden, dus daar vel ik geen oordeel over.
Het is de eerste automaat die ik ooit rijd, die moeiteloos halfgas met spinnende wielen weggumt uit stilstand. Nuja, gumDE, want nieuwe banden hielp al een boel. Maar dan nog: waar Volvo en Saab automaten erg saai waren, is hier de funfactor nog in ruime mate aanwezig. Echt niet verkeerd voor een ongeblazen drielitertje in zo'n zware sloep. Het is m'n eerste automaat als daily, zelfs...
Op het eerste gezicht voldoende feedback en karakter om echt leuk te zijn, maar toch ook een zeer stille comfortabele wagen. Ook natuurlijk vergeleken met de W204 die toch wat, eh, moderner afgeveerd is, en je behoorlijk door elkaar rammelt als je bv. schuin een oprit neemt of een richel op de snelweg. Je voelde in de W204 waar je nieren zitten, zegmaar. Deze Toyota Aristo (japanse naam) is een auto waar je in één ruk mee naar Berlijn kunt tuffen en uitgeruster uitstappen dan je ingestapt was. Terwijl er ook voor kortere ritten voldoende funfactor en wendbaarheid aanwezig is. Best wel een beetje enthousiast over dus, na nu anderhalve maand. Het is natuurlijk een volstrekt onpraktische auto zonder neerklapbare bank, maargoed. Dan moet het maar met een aanhanger, als er wat serieus vervoerd moet. Er mag twee ton achter.