Wagenpark

Over Citroëns en andere auto's. Een apart verhalenonderdeel, anekdotes die mensen hier dan kwijt kunnen.
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Wagenpark

Post by web »

Nu wel ;)

Fraai project. Toch denk ik dat ie minder waard is dan een originele Pagode.

Mooi dat ze stalen wielen gebruikt hebben, maar hij staat er naar mijn smaak nét te breed op. Het lijkt wat uit te steken en dat past niet bij z'n tijd.

Verder... Wat ze gedaan hebben is een beetje onnodig. De techniek is juist het unieke aan de Pagode. Topsnelheden 200+, schijfremmen rondom en dat in die tijd! Komt meer dan goed mee in het huidige verkeer. Juist dat ie zo ver z'n tijd vooruit was is het unieke.

Dat alles eruit trekken en vervangen door nú niet meer super spannende jaren 90 techniek, raakt de auto mijns inziens vooral een stuk van z'n charme door kwijt. Neem dan écht nieuwe techniek en integreer het harmonieus, dan heb je misschien wat. Vind ik.

Ik overwoog mijn SL van Lexus V8 te voorzien die nog altijd in de schuur ligt, maar hem gereden hebbende kijk ik daar nu anders tegenaan. De driebak is niet ideaal op de snelweg, maar verder is het eigenlijk gewoon niet nodig... Nuja misschien verander ik na een paar keer volgooien van de 90L tank nog van gedachten :lol:
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Wagenpark

Post by JW-C5 »

Het zou míjn keuze ook niet zijn om 'm op deze wijze te "pimpen".

Gelukkig zie je de laatste tijd veel bewegingen in de richting "zo origineel mogelijk" restaureren, waar mogelijk met matching numbers zoals dat dan genoemd wordt.
Zondag zag ik nog een fraaie 356 Convertible rijden, zo te zien/merken aan onder andere de wielen en de uitlaatgeur die hij achterliet zat die dichtbij origineel :thumbup:

Dat Pagode verhaal staat met meer tekst en plaatjes in die AV, desgewenst stuur ik je dat per post.
Geef dan even je nieuwe adres via PB of mail, dan gaat het naar je onderweg.

Groet,
JW
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Wagenpark

Post by web »

De individualiteit in restauraties heeft z'n charme.

Je hebt "Matching numbers" restauratie, correct tot in het kleinste detail.

Je hebt "beter dan nieuw" restauratie, waar alles glimt wat zelfs fabrieksnieuw nooit glimde (dingen als het gebruik van blanke lak in de motorruimte en veel aluminium polijsten. Vergeelde boutjes waar galva of blank origineel was. Enz.).

En dan is er inderdaad de tuning c.q. "restomod", waarvoor de lat steeds hoger komt te liggen naarmate de auto ouder en zeldzamer wordt.

Ik vind dat laatste echt een kunstvorm. Moderne details en integratie van moderne techniek, zónder de klassieke uitstraling geweld aan te doen of elementen toe te voegen die uit de toon vallen.

Ongelooflijk moeilijk, maar er zijn prachtige voorbeelden.
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Wagenpark

Post by web »

Sinds half november heb ik de W204 verruild voor iets met wat meer eh... karakter.
Ja, na een paar maanden al. De ergernissen kwamen al snel om de hoek kijken. Ik denk dat ik de lat gewoon onbewust heel hoog leg voor een 'dure' auto, en daarom in een oud barrel veel gelukkiger ben. Dus beter ten halve gekeerd...

Wat viel er dan tegen?

De audio installatie, die min of meer juist de doorslag gaf voor aanschaf, viel tegen. Er viel bijna geen radio mee te luisteren. Dat menige radiozender enige compressie toepast en het laag wat benadrukt om op kleine radio's goed te klinken, daar kon de Harman Kardon processor totaal niet mee omgaan. Die viel als bron genadeloos door de mand. Resonerend laag, een tikje te scherp hoog en te weinig fijnmazige mogelijkheden om dat af te stellen. Mannenstemmen van nieuwslezers, DJ's enzovoort dreunden hinderlijk. Dat kun je de installatie maar ten dele aanrekenen, maar het resultaat was teleurstellend. Een uitgebreide equalizer had misschien soelaas kunnen bieden, maar die zat er niet in. Wél bijzonder: Kortegolf radio! Noem mij één andere auto, al helemaal uit deze eeuw, met standaard kortegolf radio aan boord! Middengolf en FM OK, langegolf zie je ook nog wel eens, maar de 49 meter band in een auto???

Ook met een 24-bits 96kHz DAC als bron (LG V30 met "high end" line-out) zat je eigenlijk continu aan de instellingen te draaien. Bas op -4, treble van -2 tot +2 afhankelijk van de muzieksoort. Volume zwol aan met de gereden snelheid. Goed bedoeld, maar eigenlijk nét te veel. Dat soort dingen. Mogelijk laboratoriumtechnisch goed gecompenseerd omgevingsgeluid en dergelijke, maar voor het menselijk oor gewoon echt geen prettig resultaat. Voor MIJN menselijk oor moet ik zeggen - ik heb nu eenmaal m'n voorkeuren qua klankkleur. Al met al wat klinisch 'overprocessed' allemaal.

En dan de kwaliteit. De bekleding, zucht. De eerste leasetermijn is verstreken en jahoor, de scheurtjes beginnen in het papierdunne skai van de instapwang. "Dat hebben ze allemaal" maakt nog geen tevreden klant, maar eentje die bang is in z'n eigen auto te gaan zitten, om niets te beschadigen. De navigatie... absoluut brandhout, ondanks kaarten van 2017/2018. Echt een blamage waarvan ik me afvraag waarom TomTom z'n naam eraan verbindt. Ik heb de Nederlands ingestelde navigatie via een simpel adres in Landsmeer zo ver gekregen dat-ie me in het Duits aangaf dat ie er echt niks meer van snapte en letterlijk en figuurlijk het bos in stuurde, volledig van slag. Qua bediening en rekensnelheid ook niets beter dan de 13 jaar oudere BMW 540 met inbouwnavi die ik ooit had. Gelukkig paste m'n smartphone precies in het navigatiebakje, volledig het originele navigatiescherm afdekkend en vervangend...

En toen dacht ik, ik zet er even een trekhaak onder. Nee dus. Bekabeling is een drama. In plaats van dat er gewoon een stekker voorzien is die werkt, moeten er via de dealer computer allerlei rare dingen gebeuren om die verlichtingstekker in te schakelen, PDC het zwijgen op te leggen enzovoorts. Dat laatste had ik nog wel handmatig willen uitzetten als de afneembare haak eraan zat, maar daarmee was ik er niet. Zo werd de trekhaak wel een erg dure zaak. Op een moment dat ik eigenlijk zo min mogelijk wilde investeren.

Want er zat aan dagwaarde (met baksteensgewijze afschrijving) geld in wat ik goed kan gebruiken nu ik Amsterdam ga verlaten, en min of meer per toeval ga verhuizen naar het dorp van waaruit ik me voor het eerst aanmeldde bij XCNL.

Dus toen de dimlicht indicator zomaar opeens begon te flikkeren en ik in plaats van een simpel gloeilampje te gaan vervangen, moest gaan vrezen voor de gezondheid van enkele peperdure computers, heb ik hem maar te koop gezet. Niks voor mij zo'n auto, ook qua imago al niet.

Wat me wel goed beviel was de motor. Echt een fijne turbomotor zonder noemenswaardig turbogat, en een fors koppel over een heel fijn breed toerenbereik voor z'n 1800cc. Chapeau!
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Wagenpark

Post by web »

Wat is het dan nu geworden? Natuurlijk weer iets aparts.

Image

22 jaar oud, 3,5 ton op de klok, LPG erin, kortom veel meer een web-auto dan de strakke doch breekbare W204.

Voorzien van o.a.
- Fabrieks Xenon. De pitjes zijn wel wat blauwig en niet heel overtuigend qua lichtopbrengst. Dat doet de gelige stadslichten wel naar afsteken. Misschien een keer 4200K pitten in drukken, die hebben meer lichtopbrengst dan de 6000K die er zo te zien nu in zitten.
- Touchscreen en cassettedeck. Dat blijft toch een wonderlijke combinatie. Ik heb het meen ik in Jags ook wel eens gezien. Op het cassetteluik staan dan ook met vooruitziende blik de woorden "Anti Theft System" gedrukt. Want wie jat er nou nog een cassettedeck?
- zelfdimmende binnen én buitenspiegels (wérkend, in tegenstelling tot die van de 540 die destijds half zo oud was)
- regelbare interval (al moet ik zeggen dat de C een niet onverdienstelijke regensensor heeft)
- stuurwiel wat zich automatisch intrekt en wegkantelt als je de sleutel uit het contact haalt. Pure gimmick wat mij betreft, maar toch leuk.
- Geheugenstoelen die vorstelijk zitten, zij het gebouwd voor een tikje steviger postuur dan het mijne.

En vast nog wel meer grappen en grollen die ik nog niet ontdekt heb.

Het leer... is natuurlijk zo goed als nieuw na 3,5 ton. Dat is échte kwaliteit en luxe, in tegenstelling tot het dunne schilletje kwaliteitsgevoel waar ik de BMW's destijds ook van betichtte. Ik heb echter te kort W204 gereden om daar op andere componenten dan de bekleding iets van te vinden, dus daar vel ik geen oordeel over.

Het is de eerste automaat die ik ooit rijd, die moeiteloos halfgas met spinnende wielen weggumt uit stilstand. Nuja, gumDE, want nieuwe banden hielp al een boel. Maar dan nog: waar Volvo en Saab automaten erg saai waren, is hier de funfactor nog in ruime mate aanwezig. Echt niet verkeerd voor een ongeblazen drielitertje in zo'n zware sloep. Het is m'n eerste automaat als daily, zelfs...

Op het eerste gezicht voldoende feedback en karakter om echt leuk te zijn, maar toch ook een zeer stille comfortabele wagen. Ook natuurlijk vergeleken met de W204 die toch wat, eh, moderner afgeveerd is, en je behoorlijk door elkaar rammelt als je bv. schuin een oprit neemt of een richel op de snelweg. Je voelde in de W204 waar je nieren zitten, zegmaar. Deze Toyota Aristo (japanse naam) is een auto waar je in één ruk mee naar Berlijn kunt tuffen en uitgeruster uitstappen dan je ingestapt was. Terwijl er ook voor kortere ritten voldoende funfactor en wendbaarheid aanwezig is. Best wel een beetje enthousiast over dus, na nu anderhalve maand. Het is natuurlijk een volstrekt onpraktische auto zonder neerklapbare bank, maargoed. Dan moet het maar met een aanhanger, als er wat serieus vervoerd moet. Er mag twee ton achter.
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Wagenpark

Post by web »

Ik schreef al iets over nieuwe banden. De velgen waar de auto mee kwam... wie (her)kent ze? Het is een originele velg van een ander merk, die met centreerringen pas gemaakt is.

Ik dacht ik probeer eens wat anders. Ik hou niet van poetsen, dus vijfspaaks zag ik wel zitten.

Image

Origineel RX300, standaard met 225/60 of 235/55-18 tractorbanden. Stel je zou daar nou eens laagprofielbanden op zetten?

Maar laat ze eerst maar eens stralen en coaten, want het setje wat ik vond vertoonde nogal bloemkolen.

Image

Licht antraciet, zijn ze geworden. En dat staat, vind ik, best leuk. Weer eens wat anders dan zilver-op-zilver.

Image

De naafdopjes komen voor twee tientjes van marktplaats.

Image

Denk dat ik nog op zoek ga naar een setje facelift achterlichten. Netter donkerrode mistachterlichten heb ik al. Dan krijg je dit:

Image
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Wagenpark

Post by Feije »

Zo, er is flink wat gebeurd in de tussentijd!
Een touchscreen in '98, dan was Lexus er vroeg bij. Niet heel gek dat daar nog een cassettedeck bij zit. Was Lexus niet ook het laatste automerk dat af-fabriek nog een cassettedeck leverde tot 2008 of zo? Tijd om weer wat mixtapes te maken in ieder geval! :lol:
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Wagenpark

Post by JW-C5 »

Dat kun je inderdaad wel zeggen, weer een boel gebeurd bij Weppie, never a dull moment met/bij hem zullen we maar zeggen :lol:

Wat me verrast is dat die geluidsinstallatie niet beviel. Het verhaal zo lezend lijkt het wel of er continu loudness aan stond, die niet uit te zetten was.
Dat is wat ik als eerste doe als ik in een andere auto stap: loudness uitzetten. Want net als Web hou ik van een "analytisch" type geluid, zo draai ik het thuis ook.

En begrijp ik uit je verhaal dat je weer richting midden van het land gaat verhuizen?
If so, dan wordt het tijd om elkaar weer eens op te zoeken, met inachtneming van de Corona-regels uiteraard ;)

Groet,
JW
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Wagenpark

Post by web »

Oh de loudness stond inderdaad al even uit. Dat het er überhaupt óp zit...

Met Logic7 surround heb ik nog even gespeeld, maar uiteindelijk ging dat ook uit: ook dat vergrootte "foutjes" in de bron uit.

Mijn smaak in klankkleur zou ik misschien omschrijven als analytisch, maar wel een tikje aan de "wollige" kant daarvan. Vandaar dat ik de Philips silk domes ook erg kon waarderen: Heel gedetailleerd, maar nooit scherp of schel.

Deze Lexus audio, van lang vóór Lexus' Mark Levinson tijd, is een flinke klasse lager in detail, maar veel vergevender en daardoor ontspannener luisteren. Deze kan gewoon weer vlak geparametriseerd. Moet er alleen nog eens een AUX IN op knutselen. Mogelijk zijn daarvoor zelfs truken als een dummy bandje of lege CD nodig bij deze pre facelift installatie... :?

Misschien was er iets mis hoor, met dat HK systeem. Maar vind het maar eens.

En inderdaad, ik kom bijna terug op de oude stek. Voor hopelijk wat meer "dull moments" dan de jaren ervoor, maar daar heb ik alle vertrouwen in. We wachten geduldig af tot mini-meets weer verantwoord zijn...
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Wagenpark

Post by Feije »

Kun je niet gewoon cd's gaan branden? Dat is ook nog lossless! Je hebt ze tot 100 minuten maar ik weet niet of je radio dat heel leuk vindt... Blijft een beetje geklooi natuurlijk, maar ik vind het altijd wel leuk om te doen. Met een cd-wisselaar kun je ook nog best wel veel muziek kwijt, als die er tenminste in zit. Anders kun je die er vast wel op één of andere manier in hangen denk ik?
Post Reply