Wagenpark

Over Citroëns en andere auto's. Een apart verhalenonderdeel, anekdotes die mensen hier dan kwijt kunnen.
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Wagenpark

Post by web »

Ander haakje/oogje met moderne auto's: LPG inbouw tegen redelijk belastingtarief is bemoeilijkt. Waar de G3 regeling in een forse belastingkorting voorzag (t.o.v. woekertarief voor "gewoon" LPG) is die vanaf datum eerste toelating 1-1-2015 afgeschaft. De R115 regeling die ervoor in de plaats komt vereist weer dat er per auto+installatie individueel een typegoedkeuring behaald wordt. Terugkeer naar 1990 zegmaar, toen dat ook voor G3 nog het geval was.

Nuja, wat ik nu zoek zal nog wel in de G3 regeling vallen.

Leuke outsider: https://link.marktplaats.nl/m1569080996
Maar inmiddels helaas wel wat op leeftijd... en nog steeds niet heel goedkoop. Liefhebbersauto's wel. Toch denk ik dat ik niet weer aan een oude "roestbak" wil beginnen, hoe leuk ik deze wagens ook vond en vind.
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Wagenpark

Post by web »

MB heeft met de 5G-Tronic dan weer een verrassend slechte transmissie. Her en der lees je een levensduur van zo'n 130.000km voordat de bak in een soort 'self destruct' modus terecht komt als interne lekkages niet op tijd onderkend worden. Ben je er op tijd bij dan moet de hele bak alsnog uit elkaar, maar kun je volstaan met vervangen van de bewuste afdichtingen. Vreemd dat je er dan toch nog zo veel ziet met hoge kilometerstanden. Misschien slikken Mercedes-rijders die rekeningen gewoon... of zijn het indianenverhalen, want andere fora beweren weer dat de 5G-Tronic juist heel betrouwbaar is.

Toch is ideaal anders. Elke vorm van automatische versnellingsbak lijkt wel geplaagd door problemen, en je hebt geluk als-ie langer meegaat dan de koppeling van een handbak. Ben ik er eindelijk qua leeftijd aan toe om automaat te rijden, loopt het qua betrouwbaarheid (buiten de garantietermijn) weer spaak ;)

Gelukkig is de 7G-Tronic (tenminste, in 2e/3e generatie) wat beter, mits je netjes elke 60.000km de olie ververst.
Dat olie verversen is nog wel een dingetje - het speciaal gereedschap wat je daarvoor nodig hebt kost zo'n 200 euro. Een peilstok of vulplug is niet voorzien; je moet hem van onderaf volpompen. Bovendien wordt aftappen van de koppelomvormer daarbij vaak 'vergeten'. Ook dat is er dus wel eentje om jong te kopen en er daarna bovenop te zitten dat ie goed onderhouden wordt; dan kan ie vast heel lang mee.

En dan heb je de Octavia mk3 nog, met updated DQ200 DSG7. Met de oudere versie van die bak had ik al eens wat kilometers gemaakt en dat beviel goed. Ik meen dat ik alleen wat moeite had met de kunstmatige kruipneiging: Een onnodig fossiel vond ik dat, met een DCT. Je hebt hem in 1.4 TSI 140, maar ook 1.8 TSI. Die laatste wil je denk ik liever als handbak op leeftijd, want dezelfde DSG hangt ernaast als aan de 1.4, en wordt aan de 1.8 wel een beetje tegen het maximum van z'n kunnen belast. Bovendien is de 1.4 schaars en de 1.8 al helemaal bijna niet te vinden: Ons bent zuunig, dus 99% op de markt zijn de onvoorstelbaar kleine (voor een auto van 4.65m) 1.0/1.2. En dan hebben ze meestal ook nog de Combi besteld, wat juist helemaal niet nodig is als je zo'n mooie vijfdeurs berline als optie hebt ;)

De SL heeft trouwens een kruipneiging van jewelste :lol: Grappig. Hoort er een beetje bij.
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Wagenpark

Post by JW-C5 »

Twee aanvullingen/kanttekeningen:

--- In de C5Aircross ligt inderdaad de 180 PK versie van de THP

--- Olieverversen bij een automaat kun je op de klassieke manier doen. Dan vervang je maar een gedeelte van de olie.
De moderne methode is 'm spoelen/flushen, dat gebeurt met draaiende motor. Dan wordt alle olie ververst.
In Citroën-kringen is GJO in Nieuw-Vennep daarvoor hét adres, hij heeft er al ruim over de 1000 op deze manier gedaan.
Mijn AM6 bak was de eerste die hij deed, ik was in januari 2012 het "proefkonijn". En dat heeft 'ie overleefd, inmiddels ben ik al weer 125 kkm verder, met een nog altijd prima schakelende bak :lol:

Groet,
JW
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Wagenpark

Post by web »

JW, sommige Mercedes automaten hebben een aftappunt op de koppelomvormer. Dan kom je met klassieke verversing heel ver. Of je ververst twee keer zo vaak dan voorgeschreven, dan spoelt de bak zichzelf wel voldoende lijkt mij.

Na enige omzwervingen en proefritten houd ik twee kandidaten over.

- Jaguar X-type. Dan wel een model 2004+ handgeschakelde, omdat de automaat een zorgenkindje is. In sedan zou er minimaal een neerklapbare achterbank (optie) in moeten zitten. De break vind ik wat saaier van ontwerp. Met 40/60 V/A permanent AWD klauw je er gemakkelijk besneeuwde heuvels mee op en trekt het fenomenaal bochten uit. Maar een Volvo zal het nooit worden, qua betrouwbaarheid. De meer avontuurlijke keuze dus.

- W204/S204, in principe een C200K break. Fijne "point and shoot" auto a la 146/1-serie. Rijdt veel meer als een compacte auto dan de vrijwel niet grotere/zwaardere Jag. Qua rijervaring verrassend genoeg twee druppels water met z'n BMW evenknie, maar hopelijk wat betrouwbaarder? Fors zuiniger dan de Jag in elk geval. Pure RWD is leuk maar wel glibberen op besneeuwde hellingen, en ik kom regelmatig in Duitsland. Ik weet nog goed hoe dat met de 540 ging. M'n vader met leasegolfje op zomerbanden was twee keer zo snel boven als ik erachter op winters...

Het is best moeilijk kiezen tussen appels en peren!
Last edited by web on Sun Jul 19, 2020 1:41 pm, edited 1 time in total.
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Wagenpark

Post by JW-C5 »

web wrote: Sun Jul 19, 2020 9:48 am JW, sommige Mercedes automaten hebben een aftap punt op de koppelomvormer. Dan kom je met klassieke verversing heel ver. Of je ververst twee keer zo vaak dan voorgeschreven, dan spoelt de bak zichzelf wel voldoende lijkt mij......
Zo'n koppelomvormer heb ik een paar jaar geleden gezien bij een bedrijf dat die dingen reviseert.
Dat was een loodzwaar exemplaar uit de jaren '60 :lol:
Worden die nu nog gebruikt?

Met verversen gaat er zo'n 50% uit, de rest blijft zitten.
Doe je het dan nog een keer, blijft er altijd nog 25% oude olie in zitten, met restanten slijpsel en wat dies meer zij. Dat komt ook in het brein.

De spoel/flush methode vervangt echt alle olie. Zeer aan te bevelen dus :idea:

Groet,
JW
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Wagenpark

Post by web »

JW-C5 wrote: Sun Jul 19, 2020 12:54 pmZo'n koppelomvormer heb ik een paar jaar geleden gezien bij een bedrijf dat die dingen reviseert.
Dat was een loodzwaar exemplaar uit de jaren '60 :lol:
Worden die nu nog gebruikt?
Ik neem aan dat ze intussen wel een paar "facelifts" verder zijn ;) Niettemin, het aftappunt is heel lang gebleven. De 5G en vroege 7G tronic hebben hem nog. Daarna weet ik het niet zeker. Je moet de krukas draaien tot ie in zicht komt en dan kom je een paar liter verder dan alleen maar via het pannetje. Scheelt heel veel in de volledigheid van een gewone verversing. Je gaat dan zomaar van 50 naar 80 procent. Mogelijk is spoelen nóg beter, maar dan moet er wel sprake zijn van een vlotte en volledige circulatie door de koppelomvormer, anders moet je wel heel veel olie verspillen voor je "rond" bent. Zulke circulatie zou ik echter niet zomaar durven verwachten, gezien de opbouw van een koppelomvormer.
JW-C5 wrote: Sun Jul 19, 2020 12:54 pmDe spoel/flush methode vervangt echt alle olie. Zeer aan te bevelen dus :idea:
Het is me helder dat alles wat achterblijft tijdens een gewone verversing dan weer leidt tot in feite verdund vuil. Dat is met motorolie natuurlijk ook zo. Goed idee is het zeker!
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Wagenpark

Post by JW-C5 »

Als de motor loopt, wordt de olie van de bak richting koppelomvormer gepompt. Die is daar ook nodig om te zorgen voor activering van de lock-up.
Die olie loopt terug naar de bak en wordt op die manier ook gekoeld.

Bij dat rondpompen via het filter in de flush-unit, wordt niet voortdurend nieuwe olie gebruikt. Op dat filmpje wordt daar ook aan gerefereerd, als ik me goed herinner.
Pas aan het eind komt er volledig nieuwe olie in.

Groet,
JW
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Wagenpark

Post by web »

Op dit moment heb ik 1 automaat in de vaart en dat is de drietraps in de oldtimer.
Dat blijft even zo, want de opvolger van de Saab is inmiddels bekend.

Image

Behalve dat dit het eerste bouwjaar is met direct ingespoten 1.8 turbo CGI (en niet de latere 1.6 turbo), is er weinig bijzonders aan.
Het is een Avantgarde uitvoering, dus zonder schietroos op de motorkap, maar met standaard deze 17 inch wielen.

Iets bijzonderder is Audio50 met recente navigatie update (Europa), en parkeerpiepertje rondom.

Waar ik echt voor gevallen ben, is de Harman Kardon Logic7 - een uitermate zeldzame optie in dit 'basismodel'. Op een 'full options' 350 ofzo zie je het vaker, maar eigenlijk t/m de 280 is het een zeer zeldzame optie. Deze kostte destijds dan ook om en nabij de 2000 euro en daar kreeg je niet eens een andere radio voor - alleen een 9-kanaals DSP versterker en twaalf drivers (ik wil het geen complete speakers noemen, want in marketing taal is één stereo driewegsetje al zes speakers). Je kunt het Logic7 (tm) 'virtueel surround' naar keuze aan of uit zetten, maar bijzonder goed klinken voor een 'autoradio' doet het sowieso.

Wel is hier net als in het "basis" audio systeem van toepassing dat met de radio als bron, de bas twee tandjes lager moet en het hoog twee tandjes hoger. Worden m'n oren gewoon oud, zijn radiozenders zo vervormd van klankbeeld ten behoeve van slechte radio's, of houden kampers nu eenmaal van veel te veel laag? ;) Afijn met de virtuele schuiven op -2 en +2 is dit een veel groter genot om naar te luisteren onder trajectcontroleportalen, dan een brullende V6 of zo. En in tegenstelling tot een Kompressor, is een CGI fors te kietelen met alleen maar een chippie...
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Wagenpark

Post by JW-C5 »

Dat ziet er veelbelovend uit.
En met zo'n audio installatie zou ik ook wel raad weten :lol:

Dat er via de FM veel slecht getrimde muziek doorkomt, is me bekend. Met name op de popzenders is dat het geval, net of de loudness continu aan staat, of nog erger.
Bij de klassieke zender Radio 4 heb je daar geen last van, gelukkig.

Groet,
JW
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Wagenpark

Post by JW-C5 »

Je had het eerder over de Pagode.

Heb je dit verhaal in Autovisie gezien?

Groet,
JW
Post Reply