Wagenpark

Over Citroëns en andere auto's. Een apart verhalenonderdeel, anekdotes die mensen hier dan kwijt kunnen.
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Wagenpark

Post by JW-C5 »

Ter aanvulling op wat Menno schreef over de THP: als je een "stief kwartiertje" over hebt, zou je het draadje over THP Problemen eens tot je kunnen nemen.

Voorts is er de THP site van BJG, een erkend deskundige op dit gebied.

Groet,
JW
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Wagenpark

Post by web »

Menno wrote: Thu Jul 09, 2020 10:27 am Heel zuinig vind ik hem overigens niet, maar welke auto haalt tegenwoordig wel de fabrieksopgave.
Dáárvoor kijk ik alleen nog maar spritmonitor.de, voor praktijkcijfers. De fabriekscijfers kijk ik niet eens meer naar. Zó betekenisloos zijn die geworden, sinds verregaande optimalisatie voor de meetcycli.

Eigenlijk zijn de voornaamste kandidaten om de 9-5 op te volgen nu wel model 2013+ Octavia mk3 1.4/1.8 TSI, of een W204 C180/C200 CGI, dus met turbo ipv kompressor. Al of niet met 7DSG c.q. 5G/7Gtronic.

Verrassend genoeg is de C van die twee wel de kleinere auto, maar ook duurder in belasting en verbruik.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Wagenpark

Post by henkr »

Menno wrote: Thu Jul 09, 2020 10:27 am In onze Peugeot zit ook zo'n downsize bromtol ( 1.2 puretech )
Ik blijf er bij dat mijn 106-1.0 zijn tijd ver vooruit was, die was in 1994 dus al gedownsized. :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Wagenpark

Post by web »

JW-C5 wrote: Thu Jul 09, 2020 10:40 am Ter aanvulling op wat Menno schreef over de THP: als je een "stief kwartiertje" over hebt, zou je het draadje over THP Problemen eens tot je kunnen nemen.

Voorts is er de THP site van BJG, een erkend deskundige op dit gebied.
Ik heb de 136 pagina's THP problemen maar even gelaten voor wat ze zijn, maar BJG wel even bekeken:
De oorzaak van de THP-problemen is in alle gevallen puur mechanisch. Dat klinkt mogelijk wat ongeloofwaardig omdat het mechanisch ontwerp is gedaan door BMW, een merk dat een sterke reputatie heeft opgebouwd op motorengebied.
Daar kijk ik helemaal niet van op hoor. BMW is juist heel goed in mechanische dingen net even een tikkie onderdimensioneren. De prestaties en andere karakteristieken van BMW motoren staan op vrij eenzame hoogte, maar de bouwkwaliteit is maar krap gecalculeerd. Dat was bij de 540 destijds al zo... en dus schijnbaar onveranderd. Nooit eerder en nooit sindsdien heb ik een motorblok ontmoet waarin ik diverse schroefdraadreparaties heb moeten uitvoeren, om maar wat te noemen.

Er is volgens mij geen merk meer over wat mechanisch onverwoestbare motoren bouwt. Het MOET allemaal superlicht en kwetsbaar, om aan moderne CO2 normen te voldoen. Om het maar niet over die EGR ellende te hebben. Garbage in, garbage out...
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Wagenpark

Post by Feije »

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/232717/
Ik denk dat je dit draadje ook wel interessant zult vinden. Zelf zou ik nooit een THP van voor de omdoping tot Puretech nemen. Ze schijnen daarbij wel de nodige verbeteringen te hebben gedaan. Mijn grootouders hebben een oudere THP. Fijne motor als hij werkt, maar die van hun was na een ton aan revisie toe (olieverbruik van 1:800 of zo). Moet gewoon niet mogen. De driecylinders schijnen wel een stuk beter te zijn, maar zorg altijd voor de juiste olie en let op de distributieriem! Bestaan ook wel draadjes over. Ergens in 2017 (?) is er een nieuw type riem voor gekomen dat géén tikkende tijdbom meer is...

Ook de TSI’s hebben zo hun nukken gehad met o.a. distributiekettingen, turbo’s en olieverbruik, maar ik denk dat je daarvoor beter even op andere fora kunt rondneuzen ;).
Persoonlijk lijkt zo’n Mercedes met compressor me wel een fijne motor. Ik heb het zelf door de bank genomen niet zo op turbo’s. Die THP 156 die ik gereden heb heeft weliswaar niet zozeer een turbogat (trekt vanaf 1400rpm), maar die kakt bovenin dan weer helemaal in. Gewoon jammer.
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Wagenpark

Post by web »

Ik heb het omgekeerde; een snaaraangedreven blower ben ik dan weer niet zo gek op. Ook die wil best buiten adem raken bij hoge toerentallen, terwijl een goed gekozen turbo doorhaalt tot 6000+, ten koste van een minimaal turbogat onder de 2000 tpm. Bij de THP lag de focus dus blijkbaar ergens anders.

De gewone VTi en e-THP zijn opgevolgd door de PureTech, maar de 'echte' THP van 150+pk heeft helemaal geen opvolger... wellicht kregen ze de problemen er alleen uit door het maximum vermogen in te perken? ;-)
Tja, daar moesten we dan maar niet aan beginnen.

VAG heeft in elk geval z'n wonden gelikt en de problemen met de DSG een heel eind opgelost v.a. de generatie 2013+. Ook de 1.4 TSI is eigenlijk compleet vernieuwd in 2012 (EA211), met de grootste problemen van voorgangers er wel uit. Je moet duidelijk de tweede generatie directe inspuiters hebben en niet de eerste. Elk merk heeft blijkbaar 'the hard way' de ellende met afzettingen en wat dies meer zij moeten leren.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Wagenpark

Post by Feije »

web wrote: Thu Jul 09, 2020 3:35 pmDe gewone VTi en e-THP zijn opgevolgd door de PureTech, maar de 'echte' THP van 150+pk heeft helemaal geen opvolger...
Hoe bedoel je? Er zijn gewoon PureTechs met 165, 180 en 225pk. Lijken mij toch gewoon de opvolgers van de THP? Overigens halen ze uit die driepitter inmiddels ook al 155pk :shock:.
web wrote: Thu Jul 09, 2020 3:35 pmJe moet duidelijk de tweede generatie directe inspuiters hebben en niet de eerste.
Eigenlijk zelfs al de derde generatie. Zo rond 2002 hadden merken al problemen met de HPI, FSI, etc. Die zou ik als eerste generatie zien, met de vroege THP's en TSI's dan als tweede generatie.
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Wagenpark

Post by Menno »

Ja dat is enkel een naamsverandering, de driepitters zijn de 1.2 tjes, de 4 pitters gewoon net als de oude THP een 1.6 enkel noemen ze die dan puretech ( puurpech motor ) ;)
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Wagenpark

Post by web »

Feije wrote: Thu Jul 09, 2020 4:00 pm Hoe bedoel je? Er zijn gewoon PureTechs met 165, 180 en 225pk. Lijken mij toch gewoon de opvolgers van de THP? Overigens halen ze uit die driepitter inmiddels ook al 155pk :shock:.
Huh, die kom ik op de AW carbase niet tegen hoor, bij de C4 iig. Niks groter dan 130pk op benzine. Misschien bij de DS4 die vanaf dat moment opeens een apart merk heet, daar had ik nog niet gekeken. Niettemin, toch te nieuw.
Feije wrote: Thu Jul 09, 2020 4:00 pmZo rond 2002 hadden merken al problemen met de HPI, FSI, etc. Die zou ik als eerste generatie zien, met de vroege THP's en TSI's dan als tweede generatie.
Ook weer zo.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Wagenpark

Post by Feije »

web wrote: Thu Jul 09, 2020 5:24 pmHuh, die kom ik op de AW carbase niet tegen hoor, bij de C4 iig. Niks groter dan 130pk op benzine. Misschien bij de DS4 die vanaf dat moment opeens een apart merk heet, daar had ik nog niet gekeken.
Jep, dat klopt. DS en Peugeot hebben ze wel, maar Citroën vindt het niet nodig om zulke "dikke" motoren te leveren. Alleen de c5 Aircross heeft volgens mij wel de 180pk-versie.
Post Reply