Wagenpark

Over Citroëns en andere auto's. Een apart verhalenonderdeel, anekdotes die mensen hier dan kwijt kunnen.
Post Reply
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Wagenpark

Post by web »

De "werkplek" mag er ook best wezen. Helemaal opnieuw bekleed, met nieuw hout en alles erop en eraan in 2004, en daarna nog een keer nieuw tapijt.

Image

En ja, hij heeft schade gehad, een lichte "fenderbender" in een achterhoek die zeer grondig gerepareerd is, waarna de hele auto gespoten is.

En ja, dat dashboard is natuurlijk Californisch gescheurd - wat je ziet is een opzetstuk, wel netjes gedaan.

Het stuurwiel... niet origineel. Maar wel een fraaie Nardi die keurig bij het dashboard hout kleurt.

Dus nee, hij is niet perfect. En dat moet ook niet. Want dan heb ik er geen lol mee. Durf ik hem niet aan te raken, te parkeren, amper mee te rijden...

Yep, ik ben er blij mee.
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Wagenpark

Post by Breeze »

Pff... die voorkant is wel even wennen, maar uiteindelijk gaat het om de lol die jij er mee hebt.
web wrote: Thu Jun 25, 2020 12:07 amWeten we het nog, de Alfa 146?
Ja, die Alfa. Dat reparatiedraadje had toch zo'n mooie naam? Iets met pekelbak. Allemaal niet meer terug te vinden.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Wagenpark

Post by Menno »

Veel plezier ermee !
Dat interieur is idd zeer net zeg :-)
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Wagenpark

Post by web »

Breeze wrote: Thu Jun 25, 2020 6:38 am Pff... die voorkant is wel even wennen, maar uiteindelijk gaat het om de lol die jij er mee hebt.
Heel diplomatiek :lol:

Je mag het lelijk vinden hoor. Expres lekker onsubtiel in beeld gebracht.
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Wagenpark

Post by web »

Mooi apparaat.
https://link.marktplaats.nl/m1561765817
"Even" sparen nog voor de 9-5 erop ingerolen kan worden, dat wel...
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Wagenpark

Post by Breeze »

Breram zal blij zijn om zo'n 9-5 te mogen inroolderen. Oh wacht, ze zijn gespecialiseerd in jetski's.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Wagenpark

Post by web »

Nog iets anders, in het oriënteren op een opvolger stuit ik ook op C4 II/DS4/308. Gezien de overeenkomende wielbasis en trekgewichten lijkt dat één pot nat (1650kg voor de zwaardere uitvoeringen! Best veel in die klasse) .

Nou was ik ten tijde van de C5 ph1 wel een beetje afgehaakt van Franse bussen-electronica. Toen een raammotortje geen 50 euro meer kostte en simpel zelf te vervangen was, maar opeens 500+ euro, en aan de dealer computer ingeleerd moest worden. Betrouwbaarder werd het er niet van, de verhalen van spontaan zakkende ramen als het regent (vocht...) waren legio. Daar ben ik destijds dus een beetje afgehaakt: zoveel onnodige complexiteit die storingen en kosten toevoegt, daar kon ik niet bij.

Inmiddels kan ik die eerste generatie overslaan en zijn de kinderziektes er met wat geluk uit? Al heeft Citroën ook best een historie van geld verdienen aan kinderziektes, als je bv. de ADAL constructie als kinderziekte van de BX beschouwt... en tot je stomme verbazing moet constateren dat dat drama 25 jaar ongewijzigd doorgebouwd is t/m C5 II.

Kortom, is dat wat, zo'n C4/DS4 THP? Ik lees wat erkende problemen met de hogedruk brandstof pomp en distributie ketting alvast. Maar dingen als interieur, electronica, onderstel?

Op zich zijn z'n tegenstanders op m'n lijstje, zoals de C-klasse en bv. de Octavia (ik blijf groot liefhebber van vijfdeurs berlines!), natuurlijk niet de minsten... De kans is dus best groot dat deze rariteiten van Citroën het niet worden. Maargoed, ik kan ze toch een kans geven?
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Wagenpark

Post by Menno »

Een THP, tja, als je van veel geld preventief uitgeven houdt is het als die het doet een leuke motor, nu ben je niet onhandig uiteraard, dus kan je een hoop zelf, maar dan nog zou dat echt de laatste motorisering zijn die op mijn lijstje zou staan, ongeacht of de rest van de auto wel fatsoenlijk is/blijft.

Ze zijn wel uitermate voordelig in aanschaf ( zo zijn redenen ;) )
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Wagenpark

Post by web »

Nou, dat is in een paar woorden wel duidelijk dus :lol:

Moderne downsized "emissie boven alles" motoren zijn natuurlijk allemaal wat breekbaarder dan vroeger; gecalculeerde levensduur is tot kunstvorm verheven.

Zou een pakweg 1.4 TSI 140 van VAG dat echt beter doen als ie een Octavia MK3 mee moet slepen?

Ik moet er nog steeds erg aan wennen, dat een flinke jongen als Octavia Mk3 estate tegenwoordig als normaalste zaak van de wereld met 999cc driepitter door het verkeer gestuurd wordt...
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Wagenpark

Post by Menno »

In onze Peugeot zit ook zo'n downsize bromtol ( 1.2 puretech ) , ik moet zeggen dat het zeer zeker niet tegenvalt, we hebben de auto vanaf nieuw, en nu zo'n 65k probleemloze km's. Hoe dat zich straks gaat houden als de auto wat ouder wordt en meer km's is afwachten.
Het geluid van zo'n 3 cylinder is wel wennen, nu is dit niet een heel grote auto dus relatief licht waardoor het torretje minder werk heeft, maar in een octavia is dat misschien wel anders.
Volgens mij is de 1.4 TSI ook niet geheel klachtenvrij, net als de THP kettingproblemen en hoog olieverbruik, of dat met nieuwere modellen is opgelost weet ik niet, bij de THP iig niet, die hebben enkel een nieuwe naam gekregen van PSA.

Heel zuinig vind ik hem overigens niet, maar welke auto haalt tegenwoordig wel de fabrieksopgave.
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
Post Reply