Bruine, 30-polige OBD-stekker (o.a. Xantia t1)

Dat met die draadjes...
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Bruine, 30-polige OBD-stekker (o.a. Xantia t1)

Post by Feije »

Fff een nieuw draadje openen over de beruchte bruine diagnosestekker bij oude Xantia's en bv ook 106'jes, om te voorkomen dat we hiermee andere draadjes vervuilen. Misschien kan een moderator de eerdere berichten ook in dit draadje zetten?
Ik heb denk ik iets gevonden over het verloopstuk naar OBD2, maar ik heb niet het juiste onderdeelnummer. Ik kwam alleen maar uit op 9770.83, maar dat nummer is volgens mij voor een verloopkabel die de andere kant op gaat (dus voor oude diagnosekasten). Ook ben ik de pinout voor de OBD2-stekker, die PSA graag C001 noemt, tegengekomen. Zie bijlage ;). Ik weet vrij zeker dat ze niet compleet zijn, maar het is iets.
Waarschijnlijk staat het verloopstuk dat we zoeken bij Citroën onder het document TECHNISCHE HANDLEIDING : LIJST VAN ONDERDELEN (VAN 80F1 TOT C8630) en/of bij Peugeot onder LIJST:ONDERDELEN(HOOFDSTUK 1). Ik heb die gevonden bij resp. het tweede type Berlingo en bij de faceliftmodellen van de P306. Ik kan ze alleen beide niet openen, omdat mijn variant van Service Box dan crasht.
Attachments
OBD2-2.png
OBD2-2.png (46.42 KiB) Viewed 2896 times
OBD2.png
OBD2.png (77.52 KiB) Viewed 2896 times
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Bruine, 30-polige OBD-stekker (o.a. Xantia t1)

Post by henkr »

Nu ik dat TEP 92 zie staan? heeft die mogelijk iets te maken met de afstelling van de MB3 automaat?
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Bruine, 30-polige OBD-stekker (o.a. Xantia t1)

Post by Feije »

Volgens mij is dat voor Peugeot de voorloper van de DIAG 2000-apparatuur. Net zoiets als de ELIT-kast van Citroën.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Bruine, 30-polige OBD-stekker (o.a. Xantia t1)

Post by henkr »

"La meilleure voiture française jamais construite"
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Bruine, 30-polige OBD-stekker (o.a. Xantia t1)

Post by C5hdi110 »

Ik had deze 2 schema's gevonden en als je googelt vind je er nog meer, met steeds een andere pinbezetting.
Nu zou je denken dat elk model Peugeot/Citroen een iets andere kabel kan hebben, dat verklaart helaas niet waarom ik in het verleden een verloopstekker had, waarmee ik elke XM, Xantia en Saxo met 30-polihe stekker kon uitlezen.

Ik heb nog een email met info, wat ik had uitgezocht voor een sleutelmaatje met XM's, voor zover ik het weet heeft hij er nog niets mee gedaan.
Er zit een link in naar eBay, waarvan de verkoper aangeeft de kabels zelf te maken en aan te kunnen passen, het proberen waard om contact met hem op te nemen en te vragen om de juiste kabel te maken, uiteraard wel even uitleggen waar je tegen aan loopt.
Gezien de prijs, lijkt het mij geen dozenschuiver die de kabels per kilo koopt op AliExpress.
Ik ben er niet verder ingedoken, aangezien ik niets met de 30-polige stekkers doe en ziek was, dat kan nu wel, via de zijlijn :)

Henk, ik heb deze email zojuist naar je doorgestuurd.
@Fije, app mij even je email adres, dan stuur ik deze email ook naar je door, ben je email adres kwijt volgens mij.

PSA30pin-schema.jpg
PSA30pin-schema.jpg (75.27 KiB) Viewed 2873 times
XM-code-readers-diagagnostic-gagets-diag-socket.jpg
XM-code-readers-diagagnostic-gagets-diag-socket.jpg (34.89 KiB) Viewed 2873 times
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Bruine, 30-polige OBD-stekker (o.a. Xantia t1)

Post by henkr »

Het zou niet logisch zijn dat de dealer destijds verschillende kabels had voor verschillende types, dat is zo ongeveer vragen om moeilijkheden.
Wel geloof ik dat er andere kabels in omloop zijn die werken met andere testers.
Zo had ik 1 van mijn kabels besteld bij Smeets solutions die aangeven dat de verloopkabel perfect werkt bij hun testers, naar later bleek dus niet op de Lexia. ;)
Als er dus zoals Sohail al aangeeft een configuratie bestaat die werkt op XM/Xantia/Saxo, dan zou dat naar mijn idee evengoed op de 106 en andere P's moeten werken, 106 en Saxo zijn zo identiek dat het heel onwaarschijnlijk lijkt om daar nou net weer een verschil in te bouwen.
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Bruine, 30-polige OBD-stekker (o.a. Xantia t1)

Post by henkr »

Verloopkabel is zojuist gearriveerd, direct vergeleken met mijn eigen kabels en eigenlijk kon ik direct al zien dat de pinbezetting gelijk was aan mijn overige kabels niet werkende kabels, dus direct op de auto aangesloten en ja hoor: "electronische eenheid reageert niet" :(
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Bruine, 30-polige OBD-stekker (o.a. Xantia t1)

Post by Feije »

Dan zit je te zoeken tussen de documentatie van een c6, kom je ineens zo goed als complete pinouts tegen van zowel de 30-polige stekker als de 16-polige in één bestand. Hij is redelijk in lijn met wat we al hadden, maar het is wel zo overzichtelijk om het in één afbeelding te hebben.
Attachments
pinout OBD-stekker.png
pinout OBD-stekker.png (228.95 KiB) Viewed 2831 times
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Bruine, 30-polige OBD-stekker (o.a. Xantia t1)

Post by C5hdi110 »

Als ik snel vergelijk met het schema wat ik eerder had gepost, zie ik de volgende verschillen met het schema wat je hierboven gepost heb.

16 polige OBD2 stekker
Pin 2 Storingsdiagnose van de AC mist.

Pin 2, 4, 5, 7, 10, 15 en 16 zijn volgens een gestandariseerde norm, voor alle merken en typen.

30 polige stekker
Deze aansluitingen missen in het schema wat ik eerder geplaats heb.
D1 Motorventilateurgroep Niet van toepassing op een XM, wel op de Xantia i.v.m. aanwezigheid van AC computer om ventilators aan te sturen
E3 Airbag
F2 opslaan van de stand van de stoel
G1 Automatische transmissie Als deze mist, lijkt het mij logisch dat je de automaat niet kan uitlezen bij een Xantia/XM
I3 Startblokkering Als deze mist, kom je niet in de ECU en kun je de injectie niet uitlezen, ook niet na het intoetsen van de juiste code op het paneeltje

De vraag is dan, naar welke pinnen van de 30 polige stekker dit moet lopen, om een volledig werkende stekker te krijgen.
Wellicht een berichtje waard met deze info naar de verkoper op eBay (zie eerdere post), met de vraag of hij een werkende stekker kan maken.

Wat mist is I2 in het hierboven geplaatste schema, rear view mirror control, volgens mij is dat de indexeerbare buitenspiegel welke op een XM zit, weet niet of de Xantia-1 dat ook heeft, volgens mij alleen Exclusive modellen.
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Bruine, 30-polige OBD-stekker (o.a. Xantia t1)

Post by Feije »

Indexeerbare spiegel zat bij het ergonomiepakket. Mijn Tct heeft het dus ;).
C5hdi110 wrote: Tue May 19, 2020 12:23 amF2 opslaan van de stand van de stoel
Deze is op een Xantia niet van toepassing, maar juist op een XM wel in sommige gevallen. Daar moet je een XM Multiplex voor hebben. Volgens mij alleen in Frankrijk verkocht met een 2.1TD of 2.5TD. Misschien heeft een vroege 406 ook wel een geheugenfunctie, maar nog wel de bruine stekker.
C5hdi110 wrote: Tue May 19, 2020 12:23 amI3 Startblokkering Als deze mist, kom je niet in de ECU en kun je de injectie niet uitlezen, ook niet na het intoetsen van de juiste code op het paneeltje
Andersom werkt helaas dan weer niet: met mijn Lexia kan ik wél het codepaneeltje uitlezen, maar niet de ECU. Wel belangrijk om mee te nemen inderdaad. De Lexia vraagt je ook specifiek om de code in te toetsen voordat je de ECU uitleest.
Post Reply