Xantia middenarmsteun, wieldoppen en cruise control

Auto's, onderdelen, accessoires, ..
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Xantia middenarmsteun, wieldoppen en cruise control

Post by henkr »

Als ik het airbagverhaal goed begrepen heb is het juist andersom, de airbag heeft een zekere weerstand, zodra je de stekker lostrekt is die weerstand dus weg en dat wordt vertaald als storing.
Als je een stoel zonder airbag zou inbouwen moet er dus een vervangingsweerstand tussen om de computer te foppen.
Toen mijn Xantia nieuw was heb ik een paar keer storing gehad, stekker loshalen, inspuiten met contactspray deed wonderen, nu al zeker 15 jaar niet meer gehad.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Xantia middenarmsteun, wieldoppen en cruise control

Post by Feije »

Dat lijkt mij ook ja.
Als je wilt weten waar de storing zit zul je hem denk ik toch een keer uit moeten lezen met een Lexia. Op deze manier blijft het gissen. Ik zou dat best voor je willen doen, maar woon denk ik nogal ver weg (Friesland). Er zijn vast liefhebbers die er eentje hebben en dichterbij wonen. Hou er wel rekening mee dat je voor een Xantia t1 een verloopstukje nodig hebt (dat trouwens vaak problemen geeft omdat ze dan lang niet alles uit kunnen lezen. Airbag is bij mij geen probleem).
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Xantia middenarmsteun, wieldoppen en cruise control

Post by henkr »

@Feije: Dat is de bekende verloopkabel van de bruine 30p-PSA stekker naar OBD2?
Heb er hier ook een stuk of 4 liggen die niet werken. :(

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Xantia middenarmsteun, wieldoppen en cruise control

Post by Feije »

Jep. Ik heb er hier eentje die half werkt.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Xantia middenarmsteun, wieldoppen en cruise control

Post by henkr »

Het is natuurlijk logisch dat aangezien een OBD stekker 16-polig is en een PSA 30-polig er in de bruine stekker een aantal vierkantjes onbezet zijn dus als je van boven op de stekker kijkt zijn de verschillen al zichtbaar tussen een goede en een foute stekker.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Xantia middenarmsteun, wieldoppen en cruise control

Post by Feije »

Zo zit 't niet helemaal denk ik, want de dealer gebruikt ook zulke verloopstekkers en die werken perfect. Met eigen ogen gezien ;).
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Xantia middenarmsteun, wieldoppen en cruise control

Post by henkr »

Ja want die hebben de goede stekker, ik heb er ook eentje die wel werkt.
Het zou wel leuk zijn als PSA die verloopstekkers ook zou kunnen leveren maar helaas. :(
"La meilleure voiture française jamais construite"
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Xantia middenarmsteun, wieldoppen en cruise control

Post by C5hdi110 »

Ik ben er ooit eens ingedoken, als je een beetje googelt, kom je verschillende pin lay-outs tegens en dan vraag je je af welke is de juiste ?

Toen ik in ergens in 2011/12 mijn eerste Lexia kocht kreeg ik een 30-polige verloopstekker bij, na wat geklaag over de verzendkosten kreeg ik ter compensatie nog een verloopstekker, beiden gingen direct op de ronde connector van de Lexia.
De 2e had meer pinnen in de ronde stekker en daarmee ben ik nooit tegen een probleem aangelopen met uitlezen, XM, Xantia, Saxo, etc.
Helaas heb ik de details of die verloopstekker niet meer :(

Wat ik wel weet is dat je tegenwoordig voornamelijk verloopstekkers ziet in de vorm van 16-polig OBD2 naar 30-polig OBD1.
Probeer het andere type te pakken te krijgen, wellicht meer geluk daarmee.
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Xantia middenarmsteun, wieldoppen en cruise control

Post by henkr »

30 polig naar rond, heb ik ook een keer gekocht, werkt niet op de 106. :(
Hier nog even een foto waarop je als je goed kijkt al kan zien dat de pinbezetting anders is (links werkt wel, rechts niet):
Image

edit: zo juist eentje "op de gok" besteld, zou volgens de beschrijving correct moeten zijn:
https://www.kds-online.com/Shop6a/catal ... anguage=en

Ik loop met het plan om als ik meerdere goed werkende kabels heb ze gewoon onder het dashboard van de 106jes te laten zitten omdat het plaatsen en vooral het verwijderen van de 30p een regelrechte wurgpartij is.
Kan er iemand argumenten aandragen waarom ik dit niet zou moeten doen? ik denk daarbij o.a. aan doorverbindingen in de stekkers.
"La meilleure voiture française jamais construite"
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Xantia middenarmsteun, wieldoppen en cruise control

Post by C5hdi110 »

Volgens mij niet er zijn ook auto's die permanent met een stekker in de OBD poort rijden, meestal een OBD2 poort dan.
Denk aan zo een veilig rijden ding van de verzekering, al dan niet met een splitter om makkelijk uit te kunnen lezen, zonder verwijderen van verzekerings klikkastje.

Dit is overigens een speciale die je gevonden heb Henk, hier zit een knoop in, dit type heb ik niet eerder gezien :D

Image
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
Post Reply