Xantia middenarmsteun, wieldoppen en cruise control

Auto's, onderdelen, accessoires, ..
Post Reply
jos
Posts: 10
Joined: Sat Apr 25, 2020 8:04 am

Xantia middenarmsteun, wieldoppen en cruise control

Post by jos »

Als nieuwe bezitter van een xantia 1.9D uit 1996 ben ik op zoek naar een middenarmsteun, een set wieldoppen en een wel of niet originele cruise control.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Xantia middenarmsteun, wieldoppen en cruise control

Post by henkr »

De cruisecontrol werd alleen af-fabriek geleverd op de automaten.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Xantia middenarmsteun, wieldoppen en cruise control

Post by Feije »

Wat niet wil zeggen dat je het helemaal niet kunt inbouwen in een handbak ;). Ik ga ergens de komende tijd wel een poging wagen, maar dat duurt nog wel ff. Een aftermarket setje ziet er m.i. meestal niet uit, maar is wel stukken makkelijker.
Middenarmsteun heb ik wel liggen, maar ik weet niet wat daarvan over is. Misschien is hij nog wel compleet, misschien niet. Ik zou aanraden eerst af te wachten of iemand anders wat heeft liggen ;).
Trouwens, een 1.9D? Die zijn verdraaid zeldzaam aan het worden! Heb je pics?
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Xantia middenarmsteun, wieldoppen en cruise control

Post by henkr »

Dat kan zeker! heb in alle 3 de 106jes een CC gebouwd, 2xautomaat en 1xhandbak.
Bij een Xantia zou een vacuümservo een probleem kunnen zijn maar het kan natuurlijk net zo goed met een elektrische sturing.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Xantia middenarmsteun, wieldoppen en cruise control

Post by Feije »

Ik bedoelde eigenlijk dat je een originele cruise control ook wel kunt inbouwen op een handbak. Alleen even stoeien met het afslaan als je de koppeling intrapt, maar het wordt wel gedaan. Je zit dan wel vast aan het vacuümservo, maar dat raak je wel ergens kwijt. Ik denk dat er zelfs wel origineel cc is geleverd op een 1.9D automaat? En anders op de TD wel, dat past misschien ook wel.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Xantia middenarmsteun, wieldoppen en cruise control

Post by henkr »

Dan is een after-market toch makkelijker? daar zit meestal al een koppelingsschakelaar bij.
Een goede vacuümpomp voor een Xantia zal ook niet zo makkelijk te vinden zijn denk ik?
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Xantia middenarmsteun, wieldoppen en cruise control

Post by H@ns »

volgens mij alleen op de 2.1TD geleverd. Maar die kun je niet overzetten omdat er een LUCAS ECU in zit.

Hier wat info over het inbouwen in een 1.9D: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/190850
De linkjes zijn helaas dood maar er staat wel een hoop nuttige info in het draadje zelf
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Xantia middenarmsteun, wieldoppen en cruise control

Post by JW-C5 »

Feije wrote: Sat Apr 25, 2020 2:19 pm Ik bedoelde eigenlijk dat je een originele cruise control ook wel kunt inbouwen op een handbak.......
Daar komt heel veel bij kijken, veel zaken moeten dan vervangen worden, zoals:
-gasklephuis
-motorsturing met bijbehorende bedrading in de auto
-gaspedaal met extra gever/schakelaar
-vacuumpomp
-vacuumpot en kabel

Ik heb dat nog niemand zien doen, ken jij die wel?

Groet,
JW
Last edited by JW-C5 on Sat Apr 25, 2020 4:42 pm, edited 2 times in total.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Xantia middenarmsteun, wieldoppen en cruise control

Post by henkr »

O ja, en het rempedaal is ook anders, dubbele contacten dus eentje voor remlicht en eentje voor CC.
Heb die een keer stuk gehad, garantie natuurlijk net afgelopen, CC wilde niet inschakelen maar als ik vanaf de zijkant een schop tegen het rempedaal gaf deed ie het weer, de dealer deed daar heel moeilijk over in de trant van: "dan moeten we de auto een paar dagen hebben want dat wordt een hele zoekpartij" waarop ik zei: "bestel maar gewoon een nieuwe schakelaar dan zet ik hem er zelf wel in", zo gezegd zo gedaan en hij heeft nooit weer geweigerd. :D
"La meilleure voiture française jamais construite"
Rob22
Posts: 370
Joined: Sun Jun 02, 2019 10:22 am
Location: Groningen

Re: Xantia middenarmsteun, wieldoppen en cruise control

Post by Rob22 »

Hallo Jos, welkom om dit gezellige en leerzame forum! :) Misschien kun je hier je wieldoppen van af halen: https://www.schadeautos.nl/nl/demontage ... /o/1199640

Armsteun:
https://www.garage80.nl/a-59625542/xant ... un-xantia/
Er gaat niets boven de Double Chevron ;)
Post Reply