Afstandbediening (AB)

Dat met die draadjes...
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Afstandbediening (AB)

Post by Feije »

Kan dat zomaar zonder de printplaat te bschadigen? :think: Bij mijn t1-sleutels zitten de knopjes er trouwens wél doorheen, dus bij een t1 zitten die knopjes blijkbaar heel anders.
User avatar
citroen23
Posts: 250
Joined: Sat Apr 13, 2019 6:33 pm

Re: Afstandbediening (AB)

Post by citroen23 »

Lbarré wrote: Wed Apr 08, 2020 10:27 pm Zijn die schakelaartjes /knopjes nog ergens te bekomen?
Inmiddels 2 setjes besteld 8-) https://www.ebay.com/itm/2x-Edge-Switch ... 2356344142
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Afstandbediening (AB)

Post by Feije »

Er zitten zo te zien twee pootjes onder ieder knopje die neem ik aan wel in het printplaatje vallen. Misschien kun je daar een drupje lijm op doen als je bang bent dat ze loskomen?
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Afstandbediening (AB)

Post by bthomas »

De basis van het probleem klinkt heel bekend, ik ken iemand (woont hier in huis maar ik ga geen namen noemen :D ) die denkt dat je lege batterijen kan compenseren door harder op het knopje te drukken.
Ik zat hierover na te denken. Het is mijn ervaring dat elektronica die bijna geen stroom verbruikt heel vaak problemen heeft met contactcorrosie op de batterijaansluitingen. Bijvoorbeeld bij afstandsbedieningen van de tv. Ik heb echt heel erg vaak: dat batterijklepje open maken en even de batterijen draaien en dan doet ie het weer. Ik heb wel de indruk dat dit vooral bij bijna lege batterijen gebeurt, of eigenlijk: het gebeurt niet bij nieuwe batterijen. Misschien omdat nieuwe batterijen minder gecorrodeerd zijn.

Ik denk overigens dat de corrosie op beide kanten zit: op de batterij zelf en op het blikje of veertje dat er tegenaan zit.

Maar het zou best kunnen dat hard drukken bijvoorbeeld net even iets aan de positie van batterij tov contact veranderd waardoor het soms werkt. En het probleem is: als je dat eenmaal aangeleerd hebt...
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Afstandbediening (AB)

Post by Breeze »

henkr wrote: Wed Apr 08, 2020 5:03 pmDe basis van het probleem klinkt heel bekend, ik ken iemand (woont hier in huis maar ik ga geen namen noemen :D ) die denkt dat je lege batterijen kan compenseren door harder op het knopje te drukken. :(
Ik heb me suf gepiekerd wie dat nou toch zou kunnen zijn. Hier heb ik alleen maar huisgenoten die zeer kundig en gevoelvol met elektronica omgaan.

bthomas wrote: Thu Apr 09, 2020 6:24 pmHet is mijn ervaring dat elektronica die bijna geen stroom verbruikt heel vaak problemen heeft met contactcorrosie op de batterijaansluitingen. Bijvoorbeeld bij afstandsbedieningen van de tv. Ik heb echt heel erg vaak: dat batterijklepje open maken en even de batterijen draaien en dan doet ie het weer. Ik heb wel de indruk dat dit vooral bij bijna lege batterijen gebeurt, of eigenlijk: het gebeurt niet bij nieuwe batterijen. Misschien omdat nieuwe batterijen minder gecorrodeerd zijn.
Je slaat hier de spijker op de kop vermoed ik, want ik heb exact dezelfde ervaring.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Afstandbediening (AB)

Post by henkr »

Als batterijen echt oud worden gaan ze zuur lekken met corrosie tot gevolg.
Zou het zo kunnen zijn dat er voordien al een onzichtbare zuuruittreding plaatsvindt?

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
citroen23
Posts: 250
Joined: Sat Apr 13, 2019 6:33 pm

Re: Afstandbediening (AB)

Post by citroen23 »

Zo; de schakelaartjes zijn binnen. Ik heb maar 2 extra schakelaartjes genomen voor een totaal van 9 euro. Teveel kun je er niet van hebben.
Vandaag erop gesoldeerd en het zit zo te voelen goed vast. Doorboren ging niet daar ik dan dwars door een printbaan zou gaan op de andere kant.
Gelijk ook maar fff een nieuw behuizing d'r om en dan ziet het er weer strak uit. Eens zien hoelang ze het volhouden ;)

Image
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Afstandbediening (AB)

Post by C5hdi110 »

Spullentjes voor de Xantia klapsleutel, zijn nog leverbaar via de dealer, de prijzen vallen mee, nog niet astronomisch hoog.
De tijden van 10 jaar en langer geleden, dat je een complete klapsleutel voor € 55 kocht zijn helaas voorbij.
  • 6552QZ Afstandsbediening € 112,81
  • 9926FE Rubbertje voor de knoppen € 11,31 (vroeger € 2,50)
  • 9170N6 Sleutel voor AB op chassis nr. geslepen € 31,44 (vroeger € 17)
  • 9926HA Sleutel voor AB ongeslepen € 13,20
  • 9926FH Bevestigingsset (klinknageltje, etc) € 6,29 (vroeger € 2,50)
Volgens de tekening is de afstandsbediening 6552QZ, zonder de bevestigingset en sleutelbaard met transponder.
In het verleden heb ik 2x 6552QZ besteld, voor mijn 1.9TD en HDI, beide keren een complete klapsleutel ontvangen.
Zo ook laatst voor de 407C, alleen het nummer van de AB en ik krijg een complete sleutel.
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
Post Reply