Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by C5hdi110 »

De werkelijke bedoeling is dat je de (ingegoten) spie in het riemwiel ontlast, als je de riemwielen tegen elkaar in blokkeert bereik je hetzelfde.
Die spie is vrij klein en kan verzwakken als je daar veel kracht op zet, met als gevolg dat tijdens het draaien van de motor deze afbreekt en je met wat kromme kleppen komt te zitten.

Nu ik dit zo schrijf, realiseer ik mij dat het beter om via de officiële methode de plug in de VTC los te halen, dus met een steeksleutel op de nokkenas tegen houden (bij cylinders 3 en 4), anders zou je het mechaniek in de VTC kunnen forceren en beschadigen.
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by henkr »

C5hdi110 wrote: Wed May 06, 2020 11:45 pm Ja heel erg, ik wil al een paar dagen naar de speelgoedwinkel HBM :D

Een soortgelijke sleutel heb ik ook, ooit in bij de Biltema gekocht, maar geen idee waar deze nu ligt :?
Krijgt Biltema nog geen Nederlandse vestiging?
Dan ga ik alvast voor de deur liggen. :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by C5hdi110 »

Word hoog tijd dat Biltema een vestiging in NL opent, is voor een groot deel hetzelfde assortiment als HBM, alleen de kwaliteit en afwerking is beter, gewoon de betere productie batch zeg maar.
HMB is overigens tot 1 juni dicht, ik wilde er morgen naar toe gaan :?

De veertje voor de VTC zijn overigens binnen, op maat gemaakt door een veren fabriek.
Ik heb er maar 1 nodig, de 2e is voor iemand die een veer in zijn reet verdiend, dat is unaniem bepaald door het beunteam hier :D
Wellicht meld de gelukkige zich hier nog :lol:

Image
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by henkr »

C5hdi110 wrote: Sat May 09, 2020 1:55 am Word hoog tijd dat Biltema een vestiging in NL opent, is voor een groot deel hetzelfde assortiment als HBM, alleen de kwaliteit en afwerking is beter, gewoon de betere productie batch zeg maar.
Ik heb het idee dat Biltema toch dingen heeft die je hier nooit ziet, zoals die befaamde remontluchtingssleutels die jij toen uit Zweden meenam?
Maar even zoeken en ja hoor:
https://www.gereedschapland.nl/product/ ... goryid=519
Maar dan dus wel een stuk duurder.
Dus een Biltema in Groningen? Welkom Welkom ! :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by C5hdi110 »

Biltema heeft inderdaad leuk spul wat je hier nooit ziet, of voor de hoofdprijs, zoals de ontluchtingssleutels :shock:
Bij de Biltema waren ze omgerekend € 7 per stuk, x6 = € 42 voor een set, hier in NL € 102,40 voor precies hetzelfde :shock:

Het grappige is dat ze geen online winkel hebben, wel een "Pay & Collect Drive In" sinds kort, blijkbaar loopt het gewoon goed daar dat er nog geen behoefte is aan een online winkel.
Verder kun je online een boodschappenlijstje maken en uitprinten, waar de locaties op staan in de winkel.
Ik zie zojuist dat de site nu ook in het Engels is, jammer want ik had het technisch Zweeds net een beetje onder de knie :D

https://www.biltema.se/en-se/
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by henkr »

Dus ik kan altijd een beroep op je doen om het werkplaatshandboek van Volvo te lezen? :lol:
Pay & Collect? een soort McDonalds voor gereedschap dus? 1 MacHazet met 10W40 saus alstublieft? "en wilt u er ook iets te drinken bij": Ja, doe maar
een Facom light.
Het wordt tijd dat ik me ga aanmelden bij de verslavingszorg. :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by C5hdi110 »

Je maakt nou wel een grapje, maar je kan daar in de winkel echt wat eten en ook dat is spotgoedkoop.
Koffie met een kaneelkoffie broodje is omgerekend 1 euro :D
En dat is maar goed ook, gemiddeld heb

Zie foto's van de Grote Biltema in Gotenburg: Link
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by C5hdi110 »

De beunclub is weer (beperkt) open, tijd om de remmerij aan te pakken, dat was achter hard nodig.
Schijven van Brembo, en blokken van TRW, type DTEC, dat zijn stofarme remblokken, dan blijven velgen, remklauwen, etc schoner.
Gelijk de draagarmen schoongemaakt, er zat kilo's zand en modder op, ik bleef zand opvegen :?
Aangezien er e.e.a. moet gebeuren aan de wielophanging achter, o.a. stabistang, heb ik alles alvast ingespoten met kruipolie.

Image

Image

Image

Schijven en blokken voor leken nog goed, ik wilde ook stofarme remblokken voor, die heeft TRW helaas niet, ATE gelukkig wel.
Bij demontage bleken de blokken toch verder versleten dan ik dacht en de schijven zouden nog een rondje mee kunnen.
Ook hier weer, kilo's zand/modder van de draagarmen afgeborsteld, duidelijk nooit een wasbeurt onderkant gehad in de wasstraat.

Helaas is een afdichting van één van de remzuigers links gescheurd, geen idee hoever het van binnen is aangetast.
Bij de C5 was het behoorlijk, ook aan de kant waar de afdichting nog goed was, daarom heb ik gereviseerde klauwen en beugels met geleidepennen besteld voor beide kanten.
Onder groepsdruk van sleutelvrienden, ook remschijven besteld en wel geperforeerde van Brembo :D
Als je dan toch bezig ben, gelijk 2 nieuwe remslangen want een roestige aansluiting staat niet als alles mooi glimt.
Links en rechts zijn verschillend en niet goedkoop, € 40 per stuk van TRW, deze zitten blijkbaar alleen op een 407 en C6.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by henkr »

C5hdi110 wrote: Thu May 21, 2020 4:21 amBij demontage bleken de blokken toch verder versleten dan ik dacht en de schijven zouden nog een rondje mee kunnen.
Ik zie bij PSA auto's eigenlijk altijd dat de schijven het geen 2 sets remblokken volhouden, als de blokken amper op de helft zitten zijn de schijven al te dun, dat is zowel bij de Xantia als bij de 6jes, Heb de remblokken op mijn 1.0 nog maar 1 keer vervangen, blokken zijn nog ruim voldoende maar de originele 8mm schijven die er uit zien als nieuw hebben inmiddels een dikte van 5 mm, dus al 1mm over de slijtagegrens. :(
Niet te vergelijken natuurlijk maar ik denk nog wel eens aan de minimale dikte van de achterschijven op de GS, die was 4 mm ! :D
"La meilleure voiture française jamais construite"
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by C5hdi110 »

Zou dat met de automaat te maken hebben, dan slijt de remmerij harder heb ik ooit begrepen ?
Zelf doe ik er vrij lang mee, ik rem nauwelijk, heel veel anticiperen, laten uitrollen en op de motor afremmen.
Ik zie mafkezen met +130 de afrit nemen en op het laatst moment flink in de ankers, ja zo slijt je banden, remmen, etc.
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
Post Reply