Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by C5hdi110 »

Dat lijkt zo op de foto, in werkelijkheid zijn het flinke schijven, voor is 330mm en achter 290mm, remt prima in iedergeval :D
Achter is al groter dan de voor schijven van een Xantia/XM V6.
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by C5hdi110 »

Kan iemand mij helpen met een Franse vertaling, of bevestigen dat ik het goed begrepen heb.

Volgens dit filmpje, word tandwiel C naar buiten gedrukt door de oliedruk, als het VTC ventiel bekrachtigd word, zie bij 4:45 en 6:00.
Dit gebeurt als er vermogen gevraagd word (hoog toerental ?) en als de motor warm is ?
La Distribution du Moteur EW12 J4 (Le système VTC )

Het idee is om een extra veertje te plaatsen in het kleine veertje bij B, zoals in dit filmpje:Peugeot EW12J4 VVT hub REPAIR
Het is mij alleen niet duidelijk wat het veertje in B doet, drukt het A terug of drukt het iets terug in de positie voor koude motor ?
Helaas is het nagelen als een diesel niet helemaal opgelost met een nieuw elektro ventiel.
In het filmpje staat vanaf 1:41 uitleg over het nagelen als een diesel, nou heb ik dat niet zo lang als ze in het filmpje schrijven, echter gisteren het idee dat de VTC bij koude motor bleef hangen in de toestand voor warme motor.
De auto heeft bijna een week stilgestaan en gisteren ochtend was het vrij koud, ik reed gelijk de snelweg op na 1 km, de eerste 10 minuten het gevoel van onbalans in de motor, met opgewarmde motor niet meer, de rest van de dag geen problemen gehad.

Image

Image

Image
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by henkr »

Helaas laten mijn oren het afweten om het volledig woordelijk te kunnen verstaan maar wat ik er uit opmaak is dat in de situatie "puissance", dus als er vermogen geleverd moet worden A door oliedruk naar buiten gedrukt wordt en in de situatie "faible" (zwak,weinig vermogen) A door de veer teruggedrukt wordt.
Last edited by henkr on Wed May 06, 2020 12:27 pm, edited 1 time in total.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Ccinq
Posts: 43
Joined: Sun Apr 21, 2019 2:43 pm
Location: 035

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by Ccinq »

Dat is inderdaad wat er gezegd wordt, de oliedrukverhoging bij flinke acceleratie e.d. zorgt er voor dat de veer ingedrukt wordt, en omgekeerd, blijkbaar wordt zo de timing vervroegd.
Xantia 2, 1999, Gris Quartz, 2.0i 16V automaat, cruisecontrol
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by C5hdi110 »

Bedankt voor de info, mijn gedachten was ook dat de "plunjer" blijft hangen of niet goed teruggedrukt word door het veertje, een extra veertje is het proberen waard, gelukkig kan de riem blijven zitten, alleen de bovenste riemkap los.
De veertjes kosten gelukkig niets, heb ze morgen binnen.
Ik ben benieuwd of het tooltje om de nokkenassen van een V6-24V te stellen, geschikt is om de nokkenas tegen te houden, anders moet het voorste kleppendeksel er af, om met een steeksleutel (24?) de nokkenas tegen te houden.
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by henkr »

Het hoef in dit geval natuurlijk niet perse zo te zijn maar vaak wordt bij blokkeerstiften e.d. bedoeld voor fixatie tijdens een riemvervanging expliciet vermeld dat het gereedschap niet bedoeld is om de as te blokkeren.
Nou dit natuurlijk wel een ander verhaal dan een vliegwiel blokkeren met een dunne timing-stift en vervolgens de krukaspoelie te lijf gaan met de zwaarste luchtsleutel die je vinden kan. :lol:
Ik heb ooit een verhaal gelezen van een diagnose centrum die een 307 van een dealer binnengekregen hadden die steeds op storing ging,dit was na een koprevisie.
Nadat de kop er nog een keer af geweest was en het hele afstelprotocol nog een keer gedaan was bleek uiteindelijk dat er een vervorming dan wel slijtage van een paar duizendste millimeter op het gereedschap zat.
Voor zover ik me herinner was dit een stelkaliber met twee evenwijdige sleuven die dus tegelijkertijd als steeksleutels de beide nokkenassen in positie moesten houden.

Groet Henk
Last edited by henkr on Wed May 06, 2020 7:41 pm, edited 1 time in total.
"La meilleure voiture française jamais construite"
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by C5hdi110 »

Ik bedoel niet de blokkeerstiften uit de V6 set, maar het gereedschap om de nokkenassen te stellen, na het blokkeren.
Op deze foto het gereedschap met blauwe handvat, echter nu ik de foto zo zie heb ik mijn twijfels, de VTC verstelling is volgens mij een stuk groter in diameter.

Weet je zeker dat het een 307 was ?
Die zijn voor zover ik het weet, met Benzine TU, EW, Diesel DW en DV motoren, voor geen van deze motoren is mij een procedure met een stelkaliber in de nokkenassen bekend.
Renault en VW gebruiken wel dat soort gereedschap, toevallig een riemwissel van VW Polio aan het voorbereiden :oops: , waar een stukje gereedschap nodig is zoals je beschrijft.
In ieder geval goed dat je het benoemd dat het nauw luistert, word dus goed gereedschap aanschaffen ipv beunen met boortjes en stukje hout zoals iemand het voorstelde :lol:

Image
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by henkr »

Wat erg hè? nieuw gereedschap kopen, ik weet dat je daar een grondige hekel aan hebt! :lol:
De sleuven in het tandwiel zijn te smal om hem met een universele blokkeersleutel te pakken?
Image
Last edited by henkr on Thu May 07, 2020 10:12 am, edited 1 time in total.
"La meilleure voiture française jamais construite"
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by C5hdi110 »

Ja heel erg, ik wil al een paar dagen naar de speelgoedwinkel HBM :D

Een soortgelijke sleutel heb ik ook, ooit in bij de Biltema gekocht, maar geen idee waar deze nu ligt :?

Een tooltje om de nokkenassen tegen elkaar in vast te, Link Amazon
Helaas is deze tot nu toe niet echt bruikbaar gebleken, de ruimte bij een Xantia 16V is te beperkt.

Deze is compacter Link Amazon, vraag mij alleen of of het sterk genoeg is, lijkt plastic ?
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by henkr »

Zelfde verhaal, als het past leuk om de tandwielen in de goede stand te houden maar niet geschikt om echt kracht op te zetten.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply