Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by henkr »

Quote: Lijkt wel een professionele GPS tracker, heb de kabels er maar uitgetrokken voor de zekerheid.
Nou zeg, kon precies zien waar je was en in 1x viel het beeld weg. :lol:

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by C5hdi110 »

Haha, Henk je ben betrap, geef maar toe dat je dus stiekem een smartphone heb :D
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by henkr »

Gaat niet gebeuren Sohail! :)
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by C5hdi110 »

De Nokia 6310i was anders in zijn tijd al een behoorlijke slimme telefoon ;)

Gisteren nog wat gerommeld aan de 407, Xenon lampje LV ook vervangen, had al goed zicht in het donker, nu helemaal goed licht 8-)
Weer het nodige ondekt (door het boekje te lezen :oops: ), de ruitenwissers hebben een auto-stand (regensensor), interval (niet regelbaar), lage snelheid, hoge snelheid en uiteraard helemaal uit.

De koppeling cilinder doorgespoeld, de remvloeistof is oud, heb eerst het potje leeggezogen, bijna 0,5L, word binnenkort compleet verversen.
Het koppelingspedaal gaat niet soepel op het laatste stuk van de slag na een aantal keren koppelen, dat is nu beter maar niet weg.
Ook lijkt het er op dat het druklager rammelt, de koppeling is vervangen, mogelijk een LUK set, ik kijk het even aan en anders gaat er z.s.m. een Valeo set in.

Viel mij op dat de enorme motorkap zonder gasveren erg licht is, blijkt van aluminium te zijn zoals bij de C5 8-)
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by C5hdi110 »

Vandaag weer verder geknutseld, de USB kabel aangesloten en weggewerkt.

Flink dashboardkastje.
Image

Image

De verborgen GPS tracker, heb de SIM kaart eruit getrokken, sinds ik de kabels heb losgetrokken, hoor ik geen "GSM gezoem" meer over de speakers, blijkbaar was dit de boosdoener.
Helemaal weg is het niet, nu alleen soms nog heel zachtjes als ik de TomTom gebruik.
Image

Iemand enig idee wat dit voor een flink kastje is ? ziet er origneel uit ?
Image

Image

Een nieuwe microfoon gemonteerd om zeker van te zijn dat de storingen niet hier uit komen, de tekeningen verwijzen naar een nieuw artikel nr., welk in de nieuwere auto's ook word gebruikt zoals C5-3.
Boven de nieuwe en onder de oude, de nieuwe ziet er kwalitatief beter uit, klikt steviger in het plafond stukje en zit de microfoon verzonken in de zwarte houder, bij de oude niet, waardoor deze contact maakt met het roostertje in het plafond stukje.
Image

Met RTxud in het tabblad BT, de microphone DAC gain B916 op 7 en microphone ADC gain B917 op 6 gezet, er van uitgaande dat dit geluidsreductie en versterking microfoon is volgens het Peugeot document over telecoderen van de handsfree.
Wat auto authenticate B915 is weet ik niet, had deze op 3 gezet (dacht opheffen echo), toen deed de radio raar, een pop-up met iets van geen audio tracks gevonden bleef in beeld, terug op 0 gezet en het was over.
Bellen werkt nu prima, geen schreeuwerig geluid en ruis aan de andere kant van de lijn, zuiver en helder geluid.
Image

Image
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by C5hdi110 »

Vandaag weer wat kleine zaken aangepakt.

Image

De bougies vervangen, er zat Bosch R6 in, die zijn voor een hele rits merken en typen geschikt, behalve mijn 407 2.2-16V.
Ze passen o.a. in een Peugeot 504 Sedan 1.8i / 97Pk, tussen 07-1968 en 02-1971, toen was ik niet eens geboren :lol:
Elektrodenafstand 0,8mm, volgens de Peugeot documentatie hoort dit 0,9mm te zijn voor de EW12.

Image

Dit zijn de juiste bougies, besteld op chassis nr., Peugeot 5960 F2 / Eyquem RFN52HZ3A.

Image
Image

Nieuwe dop op het koelvaatje, staat net wat chiquer en dat voor slechts € 6,50 bij de dealer :)

Image

De motorkap ontgrendeling ging zwaar, ik dacht voordat het plastic afbreekt een nieuwe er in, voor € 14 bij de dealer :D

Image

Nog wat afdekkappen schoongemaakt, de motor moet nog een sopbeurt krijgen in de wasbox met Autoglym Engine & Machine Cleaner.

Image
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by C5hdi110 »

Met de nieuwe bougies merk ik niet veel verschil met rijden, het brandstofverbruik lijkt minder volgend de boordcomputer.
Gisteren afgetankt, ik ben benieuwd wat het verbruik gaat worden, als het inderdaad zuiniger is, dan zijn die 4 tientjes zo terug verdiend.

De voorbereiding voor de distributieriem wissel over een paar uurtje zijn gedaan, het speciaal gereedschap is ook binnen.
Helaas geen setje van Laser Tools i.v.m. lange levertijd, het is dit Midlock setje geworden.

Image

De grote pen in het midden en de ring heb ik vervangen door die van Bahco (uit Finland), dat heeft een fijnere afwerking.

Image

De speciale pen voor de inlaatnokkenas met VTC, apart ding met het vlakke kantje, schijnt alleen voor de EW12 nodig te zijn.

Image

De motor is lekker in bad geweest, ingespoten met Autoglym Engine & Machine Cleaner, even laten inwerken, schoonspuiten met motorreiniger optie in de wasbox, naspoelen met hotwax en daarna het glansspoelen spul (vlekvrij opdrogen).

Image

Dat maak ik zelf wel uit, de enige keer dat het fout ging was bij een VW Polio met verdeelkap :D

Image

Dat ziet er weer schoon en fris uit 8-)
De bovenste motorsteun heb ik van de week vervangen, dit is zo een hydraulische, was aardig ingezakt en alle vloeistof was eruit.

Image

Elektroklep ventiel voor de inlaat VTC heb ik gisteren vervangen, tikt nu niet meer en de motor klimt sneller in toeren.
Ik ben benieuwd wat de motor doet als deze echt koud is, dat heb ik nog niet kunnen testen, hopelijk is het diesel geluid de eerste minuut of totdat je een keer flink gas geeft, ook weg.

Image

Heel even zat ik met mijn handen in het haar, waar haal ik zo snel een hoge dop 27 vandaan zonder de hoofdprijs te betalen.
Opeens kreeg ik een ingeving, ik heb een Xantia 1.9TD gehad, waar de verstuiver met naalddetectie sensor vervangen moest worden.
In een kist vond ik deze verstuiver dop 27, die past perfect, oude ventiel eruit, nieuwe er in en op 30nm vastgezet.
In dezelfde kist vond ik nog wat Xantia onderdelen, werd er heel even emotioneel van :P

Image

Image
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by C5hdi110 »

Afgelopen weekend de distributie-riem + koelwaterpomp vervangen, volgens de info op de motor, was dit gedaan in 2012 bij 78K.
De riem zag er niet fris meer uit, sporen van veroudering en slijtage, de rollen waren nog fris.
Het oude omstreden Gates spul (distributie + multiriem), heb ik vervangen door nieuwe SKF.

Image

Image

Image

Image

Image

Gezien de motorruimte, zou je denken dat het goed te doen is, dat is het ook, behalve de koelwaterpomp :x
Hoewel het dezelfde set en pomp is als bij de Xsara Picasso 1.8-16v vorige week, duurde dit klusje langer, dat had ik niet verwacht.
Bij de Picasso (EW7 en EW10) kan je een foefje uithalen om de riem er makkelijk op te leggen, bij de EW12 gaat deze vlieger niet op.
Hier was het speciaal gereedschap, de ring en spanrol blokkeer stift hard nodig, snap alleen niet waarom ze zo een lange steel aan die stift hebben gemaakt, heb er een stukje afgezaagd, zat gewoon in de weg.

Image

Image

Image

De C5 V6 Carlson Break (ph1) links staat te koop, heb ik samen met de eigenaar, met veel plezier aan gesleuteld, een plaatje van een auto 8-)
Helaas heb ik niets met een Break, anders wist ik het wel :D

Image

En als je dan toch bezig ben en het is een lang weekend, dan pak je er een XM V6-24V riempje erachteraan :D
Mooi excuus om een 1e lange rit naar het Noorden te maken met de 407C.

Image

Image

Een uitspraak van mij die is blijven hangen, uit de tijd dat ik Xantia's reed en heel veel aan XM's sleutelde en dat doe ik nog steeds, beetje humor moet kunnen.

Image

Voor de grap een XM en de 407C naast elkaar gezet (op deze foto staan ze niet gelijk), de 407C is groter, als ik dat geweten had, zou ik de auto nooit gekocht hebben, achteraf maar goed ook, want ik ben er erg blij mee :D
De 407C is 10 cm langer, 7 cm breder en 85kg zwaarder dan de XM TCT op de foto, de XM heeft een 12,5 cm langere wielbasis.

Image

In de tuin stonden nog meer XM's, waaronder een Multimedia.
Een dikke Lexus met V8 motor om alle aanwezige XM's en 407C te verslaan, wat maten, gewichten en vermogen betreft :D

Image
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by H@ns »

Lijkt het maar zo of heeft de Peug een relatief kleine remschijfdiameter voor een auto met dat vermogen?
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by henkr »

Dit zijn de achterschijven van de 407 AWD :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply