Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post Reply
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by C5hdi110 »

Eerst een korte intro, al een tijdje zat ik te dromen over een Peugeot 1007, met van die mooie elektrische schuifdeuren 8-)
Helaas ging het niet goed met mijn gezondheid waardoor alles op een laag pitje stond, daarom staat de C5 al ruim een jaar gestald.
Sinds een tijdje gaat het beter en ben ik op zoek gegaan naar een 1007, na wat teleurstellingen was ik er afgelopen vrijdag klaar mee.
Stiekem zocht ik ook naar een 407 sedan/coupe, toevallig stond een coupe in de buurt afgelopen vrijdag, ik dacht laat ik eens kijken.
Ik verwachtte er niet veel van, maar toen ik de auto zag was het wauw wat een auto, een "pack" met 2.2-16v benzine motor, met 163pk.
De auto is van mei 2007 en zo een beetje van alle luxe voorzien, elektrisch verstelbare stoelen met 2 geheugen functies, meedraaiende Xenon lampen, JBL systeem, etc etc.

Helaas was een proefrit niet mogelijk omdat de auto ingeparkeerd stond en het kleuren scherm niet werkte, daar zou hij naar kijken.
Zaterdag ochtend samen met Bram (zwevend tapijt) erheen, uitgelezen, proefrit gemaakt, het scherm werkte helaas nog steeds niet, daarvoor ging er nog wat van de prijs af en hebben we de deal rondgemaakt en de auto gelijk meegenomen.
De auto rijd heerlijk en stil, het is wennen om te schakelen met een 6-bak, na 200km rijden vandaag heb ik 1:11,88 gehaald.

De gezondheidsklachten zijn o.a. slecht slapen, de nacht voor aanschaf heb ik niet kunnen slapen, de 407 wilde maar niet uit mijn hoofd :D
Gezien de vervelende periode leek het mij een goed idee om mijzelf op een leuke auto te trakteren.
De C5 blijft in de stalling en krijgt gezelschap van de 106GTI, het idee is om in de zomer de C5 uit de stalling en de 407 er in.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

De auto is van binnen en buiten netjes schoongemaakt en gepoetst, behalve de motorruimte, die is nog stoffig, de handelaar gaf aan dat expres niet te doen, dan kunnen de kopers zien dat er niets te verbergen valt.
En laat het schoonmaken en blinken van de machine kamer nou net datgene zijn wat ik het leukst vind :D

Image
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by Breeze »

Image
Bijna net zo mooi als een 406 coupé.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by henkr »

Prachtige auto Sohail!
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by Feije »

Oeh, mooie wagen! Dat schermpje is vast wel ergens te vinden, zal je niet eens de hoofdprijs kosten (behalve als je een nieuwe koopt dan).

Die 2.2 moet een heerlijke motor zijn. Ik heb er één keer mee gereden en dat heb ik toen ook opo het oude forum beschreven, maar daar trokken we de conclusie dat die niet helemaal gezond was. Was ergens een nokkenasversteller die het waarschijnlijk niet deed of zo.

Wellicht ten overvloede bij jou, maar denk je wel om het olieverbruik bij die motor? Ze hebben niet zo'n geweldige reputatie op dat gebied en als ze eenmaal met te weinig olie gelopen hebben, gaan ze klinken als een diesel (en dan bedoel ik niet eentje van het smeuïge kaliber dat in je c5 ligt ;)). Op CiFo zit iemand die het verbruik van een EW flink heeft verminderd, ik geloof dat die ook op het c5-forum zit maar dat weet ik niet zeker. Misschien het overwegen waard om ook zo'n "oilsaver" te plaatsen. Het is al vaker gedaan bij een 2.2 (zie vanaf pagina 10).
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by Feije »

C5hdi110 wrote: Sun Mar 29, 2020 4:19 amImage
Overigens spot ik op deze foto iets héél moois aan de linker kant! Staat die ook bij die handelaar of is dit bij Bram of zo?
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by C5hdi110 »

Ik zie niets aan de linkerkant, denk een vuiltje op de linker lens van mijn telefoon camera :D

Het electro-ventiel voor de nokkenas versteller is inderdaad berucht, ik heb er zelf ook meerdere gespot waar deze stuk was en dan zit er weinig pit in de motor en ratelen.
Bedoel je met draaien als een diesel met te weinig olie als iets wat dan permanent blijft en niet weggaat met olie bijvullen/verversen ?
In iedergeval ga ik de olie z.s.m. verversen, volgens een kaartje aan het stuur zit er 5W30 in :?
Zojuist 3x 5L Shell Helix Ultra 5W40 (A3/B4) besteld om te spoelen en verversen.

Vandaag de auto eens goed verkend samen met een maatje, heb weer het nodige ontdekt.
Het boekje lezen is geen overbodige luxe bij deze auto en dat is vervelend, mannen lezen zelden de handleiding :D
@Henk, deze auto weegt 1500 kg (ledig) en mag 1390 kg trekken.
(Ik had kilogram bijna als Kg geschreven :o )
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by Feije »

C5hdi110 wrote: Mon Mar 30, 2020 12:56 amHet electro-ventiel voor de nokkenas versteller is inderdaad berucht, ik heb er zelf ook meerdere gespot waar deze stuk was en dan zit er weinig pit in de motor en ratelen.
Dat was 'm ja. Die 2.2 waar ik mee reed klonk trouwens niet verkeerd, hij was onderin gewoon niet erg snel. Het voelde meer alsof ik met een 1.8 of zo onderweg was. Bovenin heb ik niet getest, ik heb er misschien vijf minuten zelf in gereden en de verkoper zat ernaast. Vond het wat te ver gaan om die auto dan af te trappen :lol:.
C5hdi110 wrote: Mon Mar 30, 2020 12:56 amBedoel je met draaien als een diesel met te weinig olie als iets wat dan permanent blijft en niet weggaat met olie bijvullen/verversen ?
Volgens mij blijft dat er dan in zitten ja, maar ik weet het niet zeker. Het is hoe dan ook het fijnst als je het niet krijgt ;).
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by C5hdi110 »

De motor moet wel een beetje op toeren komen voor vermogen merk ik, maar éénmaal op toeren is het rap zat.
Als de nokkenas versteller niet goed zou zijn, dan had ik dat wel gezien bij het uitlezen neem ik aan.
Zal bij de volgende uitleesronde deze eens testen, altijd mooi als blijkt dat het sneller kan :D
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by Feije »

Geen idee eigenlijk of je dat kunt uitlezen. Ik zou inderdaad ook verwachten van wel, maar het motormanagementlampje ging er niet van branden.
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by C5hdi110 »

Inmiddels een werkend scherm, de radio bleek defect, bij Maresia Parts de juiste radio gevonden, helaas niet helemaal de juiste configuratie en dat is met Diagbox niet in te stellen, zo werken de parkeersensoren voor nog niet.
Van JW begrepen dat ik hier RTxud/Mirascript op moet loslaten via de USB, een USB kabel is besteld en vandaag een firmware update gedaan wat noodzakelijk is om de USB in Diagbox te activeren, ook handig voor muziek straks.

Gisteren de AC laten controleren, er zat nog 400 gr van de 625 gr in, helaas onbekend wanneer dit voor het laatst gecontroleerd is.
Voor Rotterdam en alle verre omstreken, is http://aircoservice-rotterdam.nl/ een aanrader :D
Er is onduidelijkheid over wanneer de D-riem vervangen is, ik neem geen risico en ga deze binnenkort vervangen, compleet met koelwaterpomp, alles van de multiriem, thermostaat, bougies, etc.
Wat het schoonmaken van de motorruimte betreft, dat was vooral stof wat door de rijwind nu weg is, dus geen schoonmaak onder de motorkap :(

Image

Image

Image

Image

Image
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
Post Reply