repareren bekabeling elektrische ruitbediening

Alles wat niet in de andere categorieen past.
Post Reply
Wibo
Posts: 70
Joined: Mon May 20, 2019 9:19 pm

repareren bekabeling elektrische ruitbediening

Post by Wibo »

Het is een gekend probleem, de electrische ruitbediening passagierszijde werkt niet. Waarschijnlijk draadbreuk. Wat is hierbij de beste aanpak. Sowieso natuurlijk het deurpaneel verwijderen. Heb je voldoen "armslag" om de bekabeling uit de rubberen doorvoer te trekken of moet dat heel zaakje gedemonteerd worden? In dat geval is dat volgens mij geen prettige klus gezien de ruimte die je hebt tussen portier en voorscherm. En voor degenen die deze klus vaker hebben gedaan, wat zijn de do's en don'ts?
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: repareren bekabeling elektrische ruitbediening

Post by Feije »

Ik zou die rubberen slang aan de kant drukken en kijken of je dan ziet wat het probleem is. Een draadbreuk ligt in die slang het meest voor de hand, omdat de kabels daar voortdurend bewegen. Vanaf die slang zou je eventueel compleet nieuwe kabels kunnen trekken. Dat is bij de ruitbediening wel eventjes werk, want het zijn er wel een paar. Zelf heb ik de twee speakerdraadjes eens vanaf dat punt vervangen, dat vond ik eerlijk gezegd bepaald geen fijne klus.
Ik weet niet of je het voor elkaar krijgt om alle bekabeling door die doorvoer heen te trekken. Het zal best kunnen, maar lijkt mij niet meteen het handigst.
Voordat je hieraan gaat sleutelen zou ik ervoor zorgen dat je zeker weet dat het raammechaniek zelf wel werkt en dat er niet ergens een stekkertje of knopje vies of stuk is. Ik zou beginnen bij de makkelijke dingen ;).
User avatar
citroen23
Posts: 250
Joined: Sat Apr 13, 2019 6:33 pm

Re: repareren bekabeling elektrische ruitbediening

Post by citroen23 »

Meten is weten............

Zekering heel ? dan meten achter de schakelaar -> spannintg ja, dan meten bij de ruitenwissermotor spanning ja -> motor defect indien nee, dan draabreuk. Indien achter de schakelaar nee is dan meten voor de schakelaar om te zien of de schakelaar defect is.

Ik zou inderdaad, zoals Feije al vermelde aan het einde, niet gelijk met de bekabeling beginnen te "kloten" .............
Lbarré
Posts: 161
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: repareren bekabeling elektrische ruitbediening

Post by Lbarré »

Heb ik nu al lang opgegeven.
Begon eerst met zijachterruit kant bestuurder die soms wel en dan niet meer open wou gaan.
Dan geheel niet meer werken. Ook lampje op bediening aan deur is uit. Topje deurslot blijft nu ook altijd boven staan.
Nu dus net of achterdeur niet toe is bij sluiten interieur met afstandsbediening of sleutel. Maar dat werkt dan wel nog. 8-)
Die deurbedieningsschakelaar naast de bestuurder werkt ook niet, maar het lampje daarvan dan nog wel. :roll:
Ook vreemd is dat als ik achterdeur open, de binnenverlichting niet aangaat. Andere kant dan weer geen probleem, en werkend zijachterraam. Onlangs bestuurderszetel probleemloos vervangen en ook nogmaals gekeken naar alle bekabeling. ( bodem, zijkant, deur ... )
Is bijna gewoon onmogelijk en zeker werk van zeer lange duur om echt te vinden waar het probleem draadbreuk? ergens is. :cry:
Wibo
Posts: 70
Joined: Mon May 20, 2019 9:19 pm

Re: repareren bekabeling elektrische ruitbediening

Post by Wibo »

Bedankt voor de adviezen. Ik ga zeker eerst na of overal spanning op staat. Ook het checken van de aandrijving ga ik zeker nog doen en als laatste blijft dan over de kabel. Misschien valt het mee. We zullen zien.
Post Reply