Clio

bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Clio

Post by bthomas »

Normaal gesproken rijden mijn vriendin en ik beide in een Xantia, gewoonlijk ik in de v6 berline en mijn vriendin in de 2l break. Soms moet een auto naar de garage en dan ben je 'm een poosje kwijt. Soms zelfs maanden...

Omdat we beide een auto nodig hebben heb ik bedacht om er een auto bij te nemen. Geen Xantia want het is de bedoeling om er zo min mogelijk in te rijden en daarom moest het een zo licht mogelijk exemplaar zijn vanwege de wegenbelasting. Ik had al eerder een Clio gehad die ik best nog wel comfortabel vond voor een niet-HP auto. Het is ook een relatief eenvoudige auto dus ik kan zelf wat aan onderhoud en reparaties doen dacht ik. Dus de keuze viel op een Clio.

Het moest natuurlijk wel een automaat zijn en het liefst een type 1. Ik vond een Clio baccara met 1.4 motor, automaat, stuurbekrachtiging, airco, elektrische ramen en CPV.

Bij het maken van een proefrit voelde de auto niet best aan. Er moesten dingen aan de remmen en de wielophanging mankeren had ik het idee. En de versnellingsbak viel in storing. Maar ik kon 'm krijgen voor 300 euro en ik dacht dat met enige achterstallig onderhoud het wel goed te krijgen was.

De rit naar huis was al bijzonder. Omdat de versnellingsbak in storing valt reed ik continu in de 3e versnelling. Bij 100 km/h 4000 toeren en als ik wilde inhalen maarliefst 4500 toeren. Er zijn misschien mensen die dat dagelijks doen maar voor mij is het ongebruikelijk.

Het leek me het beste om eerst het probleem met de versnellingsbak aan te pakken. Daartoe leende ik van mijn broertje een oude "clip" (Renault diagnoseapparaat). Ik kon wel contact krijgen met het motormanagement maar niet met de versnellingsbak. Daarop besloot ik eerst te controleren of de verbinding tussen de diagnoseconnector en de computer van de versnellingsbak correct was. Mijn conclusie was dat die verbinding niet in orde was waarop ik besloot om te traceren waar het probleem zat. Daartoe demonteerde ik het gehele dashboard om vervolgens tot de ontdekking te komen dat ik verkeerd had gemeten en dat de verbinding gewoon in orde was. Kennelijk was de clip niet oud genoeg.

Vervolgens kon ik via mijn andere broertje een XR25 lenen, de oerversie aller diagnosecomputers. Een warempel: ik kon contact krijgen met de computer van de versnellingsbak! Uitkomst: een van de potmeters van de gasklep had waarden die buiten de specs lag en te lage oliedruk. Dat van die gasklep kon alleen opgelost worden door een compleet andere gasklep te plaatsen. Helaas wel een zeldzame want deze is specifiek voor de automaat. Gelukkig had Holtrop er nog een liggen die ik voor "slechts" 75 euro in bezit kon krijgen. Nadat ik die had geplaatst lag de waarde van de betreffende potmeter net binnen de specs maar de versnellingsbak viel nog steeds in storing.

Zowel de motor als de bak lekten olie. Ik vermoede een te laag peil in de bak maar ik heb geen brug en afvullen op het juiste niveau is heel omslachtig. Als het probleem inderdaad te weinig olie zou zijn, dan zou de lekkage opgelost moeten worden want anders zou het probleem zo weer terug komen, nietwaar? Als daarvoor de versnellingsbak eruit zou moeten zou ik net zo lief de motor er ook uit halen (later zou blijken dat het ook niet anders kan) om de distributieriem te vervangen. Daarom bracht ik de auto naar mijn broertje voor een professionele diagnose. Nou, die kwam er...

Er bleek helemaal niets te deugen aan de auto. Er zijn plekken waar de dorpel is doorgerot, op allerlei plekken zit roest, hij heeft schade gehad die slecht is hersteld en nog veel meer. Het probleem met de versnellingsbak was inderdaad waarschijnlijk te weinig olie. Zijn advies: afscheid nemen.

Ondertussen had ik Karel's Xantia gekocht en hadden we dus een betrouwbare reserveauto. In het kader van "niet geschoten is altijd mis" heb ik besloten om een poging te doen de auto goed te krijgen. De afgelopen dagen heb ik motor en de bak gedemonteerd. Eerste stap is om uit te vinden waar de lekkages exact vandaan komen. Daarom heb ik van die UV vloeistof besteld en ben alvast begonnen om bak en motor schoon te maken.

Foto's in het fotoboek

Image
User avatar
Citrobenz
Posts: 34
Joined: Mon Apr 22, 2019 9:47 am
Location: Steenwijk

Re: Clio

Post by Citrobenz »

succes er mee.

je hebt in ieder geval mooi vrij uitzicht daar in Oldemarkt ;)
Groet van Henk uit Steenwijk
Xantia 1.8, 1999
Ami 8, 1978
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Clio

Post by henkr »

Klopt het dat dit een stuk ingewikkelder is dan de Renault MB3 bak die o.a. in de 106/Saxo zit?
"La meilleure voiture française jamais construite"
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Clio

Post by bthomas »

Ik heb geen idee. Het lijkt me dat het ontwerp van de AD4 recenter is dan van de MB3 en aangezien dingen meestal eerder complexer dan eenvoudiger worden zou het zomaar zo kunnen zijn.

Maar volgens de documentatie van Renault: als de druksensor voor de oliedruk stuk gaat moet je de hele bak verwisselen.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Clio

Post by henkr »

75 is niet duur voor een gasklepsensor, voor de 106-aut kost ie meer dan 250.
Weet niet hoe het er voor staat met de onderdelenvoorziening bij Renault maar voor de genoemde MB3 is er geen onderdeel dat niet op NFP staat.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Clio

Post by Feije »

Zo mogelijk nog slechter dan bij Citroën. Ik heb wel eens een poging gedaan om aan onderdelen te komen voor mijn v6 door bij een Renaultdealer naar onderdelen voor een eerste type Laguna te vragen, maar ze geloofden niet dat daar überhaupt nog iets van leverbaar was.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Clio

Post by bthomas »

Holtrop is een sloperij, die gasklep kwam van een andere auto af. Een nieuwe was geloof ik wel te krijgen maar kost meer dan 1000 euro. Dat gaan we niet doen. Ik neem aan dat die 250 euro van jou betrekking had op een nieuwe?

Bij winparts kon ik best veel onderdelen vinden en het is niet gek duur ook. Een distributieset inclusief waterpomp was ruim onder de 100 euro.
De richtingaanwijzer naast de koplamp was ook nog te krijgen, ruim onder de 10 euro.

Ik heb een leiding van de stuurbekrachtiging gemold. Er zit een soort wartel als aansluiting aan maar die zat zo vast aan de leiding dat ik de leiding aan het opwinden was. Toen heb ik 'm maar afgeslepen. Een vervanging voor die leiding zou nog weleens lastig kunnen zijn.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Clio

Post by Feije »

bthomas wrote: Thu Mar 26, 2020 3:46 pmHoltrop is een sloperij, die gasklep kwam van een andere auto af.
Daar stuurde die Renaultdealer me ook heen ja. Blijkbaar een gerenommeerde Renaultsloper. Ik ben er niet geweest maar heb wel even op hun site gekeken en schrok ook van de prijzen... Ze vragen soms gewoon de prijzen van nieuwe onderdelen voor gebruikte onderdelen. Misschien handig als je een onderdeel echt nodig hebt en het nergens kunt vinden (daar zullen ze wel op hopen), maar zeker niet waar ik naar op zoek was. Prijzen in de trant van €60 voor een 20 jaar oude airbag, €45 voor één gebruikt achterlicht van een Laguna (had ik een complete set voor bij de Xantia. Ook een Laguna heeft er vier), €20 voor de ring die over de brandstofpompmodule zit bij een Safrane...zoiets is voor een Xantia nog nieuw leverbaar voor €4,84! :roll:
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Clio

Post by bthomas »

Ik heb niet zo'n beste ervaring met slopers. Een keer had ik de schakelaar nodig met die lange hendel voor de richtingaanwijzers voor de Xantia. Een sloper had hem (via onderdelenlijn) en vroeg er EUR200 voor. Mijn broertje kocht een nieuwe voor EUR75

Een andere keer had ik een richtingaanwijzer van de front van een Renault 11 nodig. Dat was in 2014 ofzo terwijl die 11 van 1988 was dus allang uit de tijd. Een sloper had er een voor slechts EUR25,- Maar op een webshop op internet kon ik een nieuwe kopen voor 5 euro en een beetje.

Die 11 had ik als bedrijfsauto gekocht voor een medewerker die alleen met een automaat mag rijden, nadat hij de rechter voorwielophanging van mijn toenmalige Xantia aan gort had gereden tegen een betonnen rand op een rotonde.

Ik had die 11 nooit weg moeten doen. Hij had nog geen 100.000 km gelopen toen ik hem kocht voor 300 euro. Die auto was onwaarschijnlijk goed gebleven. Had ik hem gehouden, dan had ik nu niet lopen klooien met een Clio.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Clio

Post by Feije »

€200 voor een richtingaanwijzerstengel is ook belachelijk duur. Ik had zelf inderdaad ook een nieuwe voor €70, gewoon van Valeo. Goedkoper had ook wel gekund, de originele van mijn Xantia bleek ook geen Valeo te zijn.
Ik heb wel goede ervaringen met sommige sloperijen hoor, maar je moet ze even zien te vinden.
Zo'n Renault 11 is wel leuk natuurlijk, die zie je echt nooit meer rijden! Maar ook je Clio vind ik leuk hoor ;).
Post Reply