Raar geluid

Motor, versnellingsbak, brandstof.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Raar geluid

Post by bthomas »

Een van mijn Xantia's maakt een raar geluid. Het klinkt een beetje alsof er iets aanloopt. Het geluid lijkt van linksvoor te komen en is alleen te horen als de motor niet hoeft te trekken en je niet remt. Als je optrekt is het weg, laat je het gas los dan komt het geluid. Trap je dan vervolgens de rem in dan is het ook weer weg.

Iemand enig idee?
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Raar geluid

Post by H@ns »

Wiellager? Hitteschildje van de stuurstang in het motorcompartiment?
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Raar geluid

Post by C5hdi110 »

Wiellager maakt meestal een brommend geluid vanaf een bepaalde snelheid, het geluid veranderd als je lichtjes naar rechts of links stuurt.
Als ik je verhaal zo lees, klinkt het als iets wat ik met mijn 1e xantia heb meegemaakt na een koppelingwissel, ik was vergeten de moeren van het tussenlager (aandrijfas rechts) aan te draaien :oops:
Een ringratel 11 met kantelkopje is het meest geschikt om deze moeren aan te draaien, en anders een kleine ratel met hoge dop 11.
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Raar geluid

Post by bthomas »

Ik denk ook niet dat het een wiellager is. Ik heb wel vaker versleten wiellagers gehad en dat geluid herken ik wel denk ik. Bovendien zou ik dan niet verwachten dat het geluid verdwijnt als je optrekt.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Raar geluid

Post by henkr »

Zijn je remblokken in goede staat?
"La meilleure voiture française jamais construite"
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Raar geluid

Post by bthomas »

Geen idee, zo zomaar kunnen van niet.
Kun je dat zien zonder wiel en klauw te demonteren?
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Raar geluid

Post by henkr »

Het was ook maar een wilde gok Bert, kan me voorstellen dat een wiellager wat speling kan hebben zonder lawaai te maken, als je het gas los laat zou het vlak waarin het wiel draait kunnen veranderen en zodoende een remblok kunnen doen aanlopen.
Jaren geleden had ik gepiep in de achtertrein van de Xantia wat alleen optrad als ie heel zwaar geladen was, een paar jaar later viel het kwartje bij mij toen door de beruchte spleetcorrosie er een bout van de achterremklauw brak.
Hat kwam er dus op neer dat de remschijf onder belasting de remklauw ging raken aan de binnenkant van de schijf.
Na schoonmaken en een Nomex pakking tussen klauw en draagarm was het probleem definitief over.
Om een blok goed te bekijken zal er i.i.g. een wiel af moeten.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Raar geluid

Post by bthomas »

Ik heb het wiel er even af gehad om te kijken. De voering op de blokjes lijkt mij ruim voldoende. Wat mij wel opviel is dat de opstaande rand die is ontstaan door slijtage van de schijf aanloopt op de klauw. Dat lijkt me niet verontrustend. Toen ik het wiel teruggeplaatst had heb ik even flink aan het wiel lopen trekken en dan hoor heel duidelijk een klapperend geluid. Helaas kan ik niet vinden waar het vandaan komt want aan het wiel trekken en tegelijk onder de auto en achter het wiel kijken lukt niet.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Raar geluid

Post by H@ns »

Zit er ABS op?
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Raar geluid

Post by bthomas »

Ja, er zit ABS op.
Post Reply