Kleppendeksel pakking vervangen

Motor, versnellingsbak, brandstof.
Ccinq
Posts: 43
Joined: Sun Apr 21, 2019 2:43 pm
Location: 035

Kleppendeksel pakking vervangen

Post by Ccinq »

Ik ontdekte bij het verwisselen van de bougies (45000 km erin gezeten) een beetje olie in de "bak" onder de bobine, ook iets olie aan de voorkant , lijkt mij te komen uit de aansluiting kleppendeksel/blok. Heb met zo'n klus geen ervaring, is dat makkelijk zelf te doen? Lijkt me niet moeilijk als ik zo in de Haynes kijk die ik heb laten komen via Amazon (helaas de versie 1993-1998 besteld, de Xant is van '99...). Heb de 2.0i 16V, motor verbruikt zo goed als geen olie overigens. Pakking lijkt bijna niets te kosten, wat zou het klusje bij de garage kosten?
Xantia 2, 1999, Gris Quartz, 2.0i 16V automaat, cruisecontrol
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Kleppendeksel pakking vervangen

Post by Feije »

Zoiets moet prima te doen zijn. Kwestie van even de juiste boutjes losdraaien en je kunt het pakkinkje zo vervangen. Een garage zal daar denk ik ook niet zo heel erg veel voor vragen, tenzij ze je afzetten natuurlijk ;). Hou er rekening mee dat je de boutjes niet al te strak aan moet draaien. Het kleppendeksel is maar van kunststof en je cilinderkop van aluminium, beide kunnen niet zo heel erg veel hebben.
Attachments
Kleppendeksel en kop.png
Kleppendeksel en kop.png (208.8 KiB) Viewed 3435 times
Ccinq
Posts: 43
Joined: Sun Apr 21, 2019 2:43 pm
Location: 035

Re: Kleppendeksel pakking vervangen

Post by Ccinq »

Dank! Ziet er inderdaad niet uit als rocketscience. Ga er eens over nadenken, lijkt me geen enorme haast bij. Een garagist zou dit zo te zien toch in een uurtje moeten kunnen fixen.
Xantia 2, 1999, Gris Quartz, 2.0i 16V automaat, cruisecontrol
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Kleppendeksel pakking vervangen

Post by H@ns »

Bij het aandraaien de volgorde en de torque goed in de gaten houden is het enige. En even de boel afdekken als je hem er af hebt. Fluitje van een cent
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Kleppendeksel pakking vervangen

Post by C5hdi110 »

Inderdaad met een momentsleutel, ik dacht iets van 10nm, in de Haynes staat de exacte waarde.
Persoonlijk zet ik ze dan iets vaster op 12nm.
De aanhaal volgorde bij kunststof deksels is ergens beginnen en dan rondgaan, de alu deksels is in het midden beginnen en dan in een ronddraaiende beweging naar buiten werken, net als bij het aantrekken van cilinderkop bouten.
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Kleppendeksel pakking vervangen

Post by henkr »

Zelfde verhaal als bij de 106jes kleppendeksel met 8 Newton-John, na een half jaar kan je ze met je blote vingers losdraaien, zet ze dus ook op 12. :D
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Kleppendeksel pakking vervangen

Post by H@ns »

Newton-John
Kom er maar in Adri... :lol:
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Breeze
Posts: 944
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Kleppendeksel pakking vervangen

Post by Breeze »

Nee, zowel Sohail als Henk zijn een hopeloos geval.

Gelukkig (nee sorry, ik bedoel natuurlijk helaas) is Newton-John terminaal.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Breeze
Posts: 944
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Kleppendeksel pakking vervangen

Post by Breeze »

Op de borst slaan doe ik niet graag, maar in dit geval wil ik toch wel eveen kwijt dat ik in het huis ben geweest waar Olivia een poosje heeft gewoond. Dat was aan het Big Bear lake (zoek dat maar eens op), een mooie vrijstaande villa aan het meer, dat zoals alles daar patserig was.

Sorry voor de zig-zag.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Ccinq
Posts: 43
Joined: Sun Apr 21, 2019 2:43 pm
Location: 035

Re: Kleppendeksel pakking vervangen

Post by Ccinq »

Om even terug te komen op de pakkingen, heb ze inmiddels besteld, heb nu toch alle tijd. Het enige waar ik niet helemaal gerust op ben is het loshalen van de slangen die naar het inlaatdeksel lopen. Hoe gaan die los? Gewoon trekken aan de de dekselkant? Ze zijn wel 21 jaar oud, ik ben echt zo iemand waarbij er dan een slang scheurt...Wat dan? Of valt dat wel mee? Injectorrail moet zo te zien ook even los?
Xantia 2, 1999, Gris Quartz, 2.0i 16V automaat, cruisecontrol
Post Reply