Elektrisch rijden

Alles wat niet in de andere categorieen past.
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Elektrisch rijden

Post by Alfred »

Omdat de Xantia steeds vaker met NFP wordt geplaagd is een BEV of FCEV misschien een alternatief.
Zeker wanneer gecombineerd met een PV-installatie. Wellicht zouden BOA's ingezet kunnen worden op correcte naleving van de regels, evt. ondersteund door organisatorische talenten uit COA's, mits natuurlijk LGBT neutraal. De vraag is of je dan ook MPV voertuigen moet toelaten. Of zou zo'n project weer heel snel RIP zijn?

Gaat hier alles nog goed? :?

Mvg. Alfred.
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Elektrisch rijden

Post by JW-C5 »

Breeze wrote: Wed Feb 05, 2020 8:22 am En er schijnen ook nog ICEV's rond te rijden.
Is dat wat anderen PHEV's noemen, of de eenvoudiger versie HEV's?
Voor de "niet wetenden" , dat zijn respectievelijk Plug-In Hybride EV's en gewone hybrides, zoals de bekende Prius.

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Elektrisch rijden

Post by henkr »

NLMV!
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Elektrisch rijden

Post by JW-C5 »

bthomas wrote: Wed Feb 05, 2020 7:09 am Een jaar of 10 terug .......
In die 10 jaar is er heeeeeel veel gebeurd, en gedaan op het H2 gebied.
Destijds was onder andere BMW bezig met H2, dat ging nog in vloeibare vorm in de tank, op een temperatuur van 20 Kelvin.
Dat bleef er niet lang in.
Nu tank je H2 gasvormig, met een druk van 700 bar in een kunststof tank.

Ook op het gebied van de brandstofcel is heeeeeel veel gedaan, er zijn auto's mee op de markt zoals de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo.
In hoog tempo werken anderen er aan, onder andere Audi heeft het tot speerpunt gemaakt.

En het verhaal over het rendement: op zich klopt dat. Maar op termijn speelt dat niet, dan telt maar één ding: wat kost die waterstof en hoeveel kilometer kan ik er mee rijden?
Nu kost H2 iets van €10/kg, en met een kg kun je zo'n 100 km rijden. De verwachting is dat de prijs drastisch omlaag gaat, er worden prijzen genoemd van 2 à 3 Euro/kg als het grootschalig geproduceerd gaat worden.

Veel daarover is ook te lezen in het Waterstof Magazine

Groet,
JW
User avatar
Breeze
Posts: 946
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Elektrisch rijden

Post by Breeze »

Laat ik nou echt gedacht hebben dat de ICEV (of ICV) een ingeburgerd begrip is. Mijn Xantia is zo'n ding, het staat voor Internal Combustion Engine Vehikel. Het wordt tijd dat die afkortingen gestandaardiseerd worden. Die NEN en de ISO doen ook maar niks.

@Bert, mooi waterstof-verhaal. Dat van dat spoelen met stikstof wist ik niet en heb ik ook nog nooit gelezen in een beschrijving van een FCEV. Zouden ze dat onder de tafel vegen, of zou het spoelprobleem anders opgelost zijn?

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Elektrisch rijden

Post by henkr »

Ja die ISO kan tot heftige hoofdpijnaanvallen leiden.
Gelukkig heb ik net de fietsbanden van MDV weer tot 5,5 ato gevuld, daarna nam de pijn zienderogen af. :lol:

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 946
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Elektrisch rijden

Post by Breeze »

Zeker een band van 28 duim?

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Elektrisch rijden

Post by henkr »

Jee! Hoe wist je dat nou weer? :D
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply