Elektrisch rijden

Alles wat niet in de andere categorieen past.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Elektrisch rijden

Post by henkr »

Voor wie overweegt in de toekomst elektrisch te gaan rijden is dit wellicht een aanvulling of een moment van heroverweging:
https://advies-elektrotechniek.nl/pv-in ... stallatie/
Zomaar even aan het stopcontact hangen mag dus niet.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Elektrisch rijden

Post by bthomas »

Ik vind het niet zo'n sterk verhaaltje. Ik denk dat die meneer er vooral op uit is om werk binnen te harken. Ik heb nog nooit gehoord dat je een correct aangelegde installatie niet langdurig zou mogen belasten. Waar je natuurlijk wel rekening mee moet houden is dat er vaak meerdere WCDs op 1 groep zitten en je die groep natuurlijk niet meer dan met 16A mag belasten. En ook niet onbelangrijk: de totale stroom door de hoofdzekering in de gaten houden. Ik woon in een oud huis. Als ik mij niet vergis is de elektra in mijn huis afkomstig van de aansluiting bij de buren (2-onder-1-kap). Daarom heb ik een hoofdzekering van 25A en ik heb ook maar 1 fase.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Elektrisch rijden

Post by henkr »

Afgezien van de mogelijkheid dat de man hiermee geld binnenharkt gaat het wel degelijk om een wijziging in de NEN 1010, waar iedereen zich dus aan zou moeten houden.
Een verzekeraar zal zich hier maar al te graag achter verschuilen in geval van brand.
"La meilleure voiture française jamais construite"
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Elektrisch rijden

Post by bthomas »

Dat het aansluiten van een PV installatie op een WCD niet zomaar meer mag kan ik mij wel voorstellen. In theorie zou je jezelf kunnen elektrocuteren als je de stekker vast houdt hoewel die apparaten daar waarschijnlijk wel op beveiligd zijn. Maar volgens mij is de NEN1010 veel soepeler geworden sinds pak 'm beet 30 jaar geleden doordat de normen Europees werden. In Nederland waren de eisen altijd erg streng (subjectief, ik weet het) terwijl men in het buitenland bij wijze van spreken losse draden achter het stucwerk wegwerkten.

Maar wat betreft je skepticisme ten aanzien van elektrische auto's denk ik dat ik het helemaal ben je eens ben. Je hoort verhalen dat autobouwers over een aantal jaar alleen nog maar elektrische auto's bouwen. Maar is er al een elektrische auto waar je je caravan achter kunt hangen en vervolgens een significante afstand kunt afleggen? Voor zover ik weet niet.
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Elektrisch rijden

Post by JW-C5 »

Ook een auto die waterstof gebruikt, is een E-auto.
Daaronder valt dus de BEV, maar ook de FCEV.
En die laatste kan gewoon een caravan trekken, geen probleem.

Groet,
JW
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Elektrisch rijden

Post by bthomas »

Zou je je nader willen verklaren? Die afkortingen zeggen mij niets.
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Elektrisch rijden

Post by JW-C5 »

Een BEV is een Batterij-Elektrisch-Voertuig.
FCEV staat voor Fuel-Cell-Elektrisch-Voertuig, oftewel een Brandstofcel-auto die op H2 rijdt.

Eerlijk gezegd dacht ik dat de begrippen BEV en FCEV inmiddels gemeengoed geworden waren.
Maar kennelijk is dat nog niet het geval, en da's op zich niet best. Want hoe moet je dan met elkaar van gedachten wisselen over de toekomst van het mobiele vervoer als we niet weten waarover we het hebben :shock:

Groet,
JW
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Elektrisch rijden

Post by bthomas »

Een jaar of 10 terug was ik op bezoek bij een bedrijf dat heette 'silent motor'. Ze specialiseerden zich in het toepassen van brandstofcellen in elektrische auto's. Ik kreeg daar een soort stoomcursus waterstoftechnologie. Ik kan het niet meer allemaal reproduceren maar een aantal dingen die me goed bijgebleven zijn zijn:

- waterstofmoleculen zijn de kleinste of een van de kleinste moleculen die er zijn. Dat heeft als groot nadeel dat ze zowat niet in een tank te houden zijn, ze vliegen tussen de andere moleculen door naar buiten. Daarom moeten waterstoftanks altijd ontzettend zwaar uitgevoerd worden. Dat betekent dus zware tanks in de auto maar voor tankstations is het helemaal lastig want daar gaat het dus om grote zware versies van tanks. Ook het transport is een probleem want door de zware tanks kun je maar een zeer beperkt volume waterstof meenemen.
- de brandstofcel heeft theoretisch een maximaal rendement van 50%. De andere 50% wordt in warmte omgezet en moet dus ook afgevoerd worden.
- Je kunt niet zomaar de "waterstofkraan" dicht zetten als je geen energie meer nodig hebt maar moet eerst "spoelen" met ik meen stikstof.

Ze hadden bij dat bedrijf een fiat doblo ofzoiets (een bestelautootje) omgebouwd naar elektrisch met een brandstofcel als energiebron. Afgezien van de conversie van verbrandingsmotor naar elektromotor was er dus een systeem nodig voor de warmteafvoer van de brandstofcel en een complex systeem om na de rit het waterstofcircuit te "spoelen" met stikstof. Ik meen dat het in dat geval gecirculeerd werd. Maar ondanks dat de warmte van de brandstofcel werd afgevoerd was er ook nog een separate verwarming nodig. Als ik het mij goed herinner gebruikten ze daarvoor een conventionele standverwarming dus op brandstof.

Ik vraag mij af of we dan niet net zo goed de waterstof aan onze huidige auto's kunnen toevoeren. Er is maar weinig nodig om een verbrandingsmotor op waterstof te laten lopen. Bij mythbusters deden ze het een keer door simpelweg een slang waar waterstof uit kwam (uit een tank) bij de inlaat te houden. Die motor liep daar gewoon op.

En waar moet de waterstof vandaan komen? Met elektrolyse heeft dacht ik ook een heel slecht rendement. Er is geloof ik wel waterstof als restproduct uit de industrie maar dat is dan weer niet genoeg om aan de vraag te kunnen voldoen.

Ze vertelden bij dat bedrijf ook dat de grootste brandstofcelfabriek in Nederland zit, in Limburg. Maar zoals gezegd is deze informatie ca 10 jaar oud dus dat kan nu wel heel anders zijn.
User avatar
Breeze
Posts: 946
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Elektrisch rijden

Post by Breeze »

En er schijnen ook nog ICEV's rond te rijden.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Elektrisch rijden

Post by H@ns »

Wat zijn dat nou weer?!
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Post Reply