Prutsen met schade

Alles wat niet in de andere categorieen past.
User avatar
Citrobenz
Posts: 34
Joined: Mon Apr 22, 2019 9:47 am
Location: Steenwijk

Re: Prutsen met schade

Post by Citrobenz »

Bij de "Garage van Toen" ben je wel op het juiste adres.

Beterschap met je vriendin
Groet van Henk uit Steenwijk
Xantia 1.8, 1999
Ami 8, 1978
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Prutsen met schade

Post by Alfred »

Oei, heel veel beterschap met je vriendin.
Een lekkende darm is een serieus iets.
Is de oorzaak achterhaald?

Mvg. Alfred.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Prutsen met schade

Post by bthomas »

Ze heeft een jaar of vijf geleden een gastric bypass gekregen. Daarna werd ze gediagnosticeerd met het syndroom van Cushing waarbij het lichaam veel teveel cortisol aanmaakt. Daarbij vermoede men dat er een gezwel zat op de hypofyse (die stuurt een 'signaal' naar de bijnieren om die cortisol aan te maken) maar bij een operatie kon dat gezwel niet worden gevonden. Een half jaar daarna ofzo hebben ze haar bijnieren verwijderd. Dat is inmiddels ook een paar jaar geleden.

Voor de gastric bypass wordt er een nieuwe aansluiting op de darm gemaakt. Bij de operatie van 10 januari werd daar een stukje darm gevonden dat was afgestorven en daarmee kennelijk zodanig vergaan dat er vanzelf gaatjes in gevallen waren. Ze hebben dat stukje darm verwijderd en opnieuw weer aan elkaar gezet. Waarom dat stukje afgestorven is weet men niet maar het zou kunnen komen door verdraaiing van de darm waardoor de bloedcirculatie niet goed meer was en daardoor een zuurstofgebrek ontstond.

Ik ben er erg blij mee dat de huisarts van de huisartsenpost haar 's avonds niet met een sterke pijnstiller naar huis heeft gestuurd met de mededeling "ga morgen maar naar uw eigen huisarts" want ik weet niet of ze dat overleeft zou hebben.
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Prutsen met schade

Post by Alfred »

Dank je voor de toelichting.
Ik vind het bijzonder en ook kostbaar dat je dit zo open met ons deelt.

Ze heeft dus al heel wat achter de rug.
Een deel van een darm kan inderdaad afsterven als de bloedsomloop afgekneld is (of is geweest).
Zijn ze werkelijk met een operatie bij de hypofyse geweest?
Dat orgaan(tje) ligt midden onder de hersenen. Nauwelijks groter dan een erwt en is van enorm belang.

Gelukkig maar dat de huisarts de situatie juist had ingeschat.
Mijn moeder had ooit op vrijdagavond een acute blindedarm ontsteking en werd door de huisarts van dienst naar 'maandag bent u de eerste' afgewimpeld.
De dag daarna was ze al in coma geraakt, mijn vader heeft haar toen zelf met de auto het EHBO van het ziekenhuis binnengereden.
Dat had haar leven gered, de artsen daar vertelde dat ze stervende was en een minutenkwestie was geweest.

Ik hoop dat je vriendin alleen nog maar hersteltijd nodig heeft en dat er geen operaties meer nodig zijn.
Hoe staat ze er zelf in, heeft ze rust in de situatie en kijkt ze weer optimistisch voorwaarts?

Nogmaals, heel veel beterschap toegewenst.
Mvg. Alfred.
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Prutsen met schade

Post by Feije »

Oef, dit klinkt inderdaad erg zwaar. Veel beterschap met je vriendin!
Deze Xantia is dus weer netjes door de keuring :thumbup:. Ik begrijp heel goed dat je de v6 wel graag terug wilt, maar dit lijkt me in de meeste opzichten ook een hele mooie en vooral nette Xantia (en in een paar opzichten juist helemaal niet natuurlijk).
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Prutsen met schade

Post by bthomas »

Zijn ze werkelijk met een operatie bij de hypofyse geweest?
Ja. Dat ding hangt aan een soort steeltje in een min of meer afgesloten ruimte. Ze konden dat gezwel niet zien maar ze zagen wel op scans dat ie uit het lood hing zo gezegd. Dus veronderstelde men dat er een gezwel zou zitten dat het opzij drukt. Ze zijn via de neus er naartoe gegaan. Daarvoor moesten ze door twee "wanden" boren. Dat is behoorlijk risicovol omdat ik meen het hersenvlies stuk kan gaan waardoor er vloeistof uit de hersenen gaat lekken. Dat is gelukkig bij Sue-Ann niet gebeurt. Ze hebben wel speciaal "gemikt" op de kant waar zij dachten dat het zou moeten zitten maar daar konden ze het dus niet vinden. Het zou nog steeds ergens kunnen zitten waar ze niet bij konden komen via de gaten die ze gemaakt hebben maar ze hebben besloten om niet verder te gaan zoeken. Wel moet er af en toe een scan gemaakt worden om in de gaten te houden dat het evt gezwel niet groeit.
dit lijkt me in de meeste opzichten ook een hele mooie en vooral nette Xantia
Grootste probleem is het schakelen. Hopeloos primitief. Ik reed de snelweg af en forceerde de motor zowat tot stilstand omdat ik vergat te koppelen. En ik heb al een paar keer de auto gestart terwijl ie nog in de versnelling stond. (het is helemaal niet onoverkomelijk maar ik wil gewoon graag een beetje zeuren ;-) )
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Prutsen met schade

Post by C5hdi110 »

Veel sterkte en beterschap, geen fijne dingen om mee te maken.
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
Ccinq
Posts: 43
Joined: Sun Apr 21, 2019 2:43 pm
Location: 035

Re: Prutsen met schade

Post by Ccinq »

Insgelijks . Pluimpje trouwens voor de dokters ,mag ook wel eens, ben/was er zelf een ;) . Met die schade moet het wel goed komen, beetje kloppen, plamuren en zo.
Xantia 2, 1999, Gris Quartz, 2.0i 16V automaat, cruisecontrol
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Prutsen met schade

Post by bthomas »

Zeker een dikke pluim voor de dokters en alle andere betrokkenen! Er zijn genoeg verhalen bekend van voorvallen waarbij het allemaal helemaal mis ging of ternauwernood net aan goed kwam. Daarover roepen we natuurlijk heel hard met zijn allen maar als er iets goed gaat zeggen we daar veel minder snel iets over. LUMC: :thumbup:
Post Reply